#


نکاتی در مورد آفتاب گرفتن در کنار ساحل دریا

15 می 2018 بدون نظر 6465 بازدید

نکاتی در مورد آفتاب گرفتن در کنار ساحل دریا

لذت دریا و تابش آفتاب

در فصل گرما و زمان تعطیلات بسیاری از هموطنان ما بطرف سواحل دریا و کرانه های خزر جهت رفع خستگی و تامین سلامتی رو می آورند بدون آنکه توجه داشته باشند که در هر امری رعایت اصول بهداشت و حفظ تندرستی از واجبات است. همانطور که آب و هوای دریا بخاطر دارا بودن مقدار قابل توجهی ید، نقش مهم در سلامتی و حفظ تندرستی ما دارد و اصولا ضرورت دارد که از راه های طبیعی مقدار مورد نیاز بدن از ید تأمین گردد و بخصوص در آب و هوای تهران که خشك بوده و مواد مصرفی ید نیز باندازه کافی ندارد ضرورت آب دریا محسوس می باشد اما بسیارند کسانی که وقتی بکه رانه های دریا می روند بدون رعایت هیچ احتیاطی بدن خود را در معرض  پرتو های گرم و سوزنده خورشید می گذارند و غالبا معتقدند که آفتاب گرفتن برایشان ضروریست در صورتی که باید بدانند آفتاب همانگونه که زندگی بخش و حیات دهنده است و همان گونه که داروی بعضی از درد هاست همان گونه نیز خطرناك و زیان بخش می باشد .

زیرا نور خورشید که منبع حیاتی و زنده نگه دارنده موجودات می باشد ، دارای اشعه ماوراء بنفش می باشد . چنانچه این اشعه بیش از حد و اندازه به بدن باید باعث بسیاری از عوارض و عواقب وخیم خواهد شد .اینست که ما در اینجا برای آنکه به خوبی بتوان از این موهبت الهی و نیروی طبیعی استفاده برد بطوریکه موجب آزار و ناراحتی نشود. نکاتی چند را بنظرتان می رسانیم.

بانوان گرامی باید توجه داشته باشید که برای برنزه کردن پوست باید بتدریج از نور خورشید استفاده نمایند و هیچ گاه نباید بی مقدمه و بمدت زیاد بدن خود را در معرض تابش آفتاب قرار دهند.اگر شما در اولین روز ورودتان بکنار دریا مدتی در ساحل دراز بکشید و خود را بدست آفتاب بسپرید نه تنها پوست بدنتان به طور طبیعی برنزه نمی شود بلکه دچار عوارض سخت آفتاب زدگی هم می شوید .

لطفا قبل از رفتن به کنار دریا باین نکات توجه کنید :

ا – لااقل در روزهای اولی که بکنار دریا می روید بی حرکت روی شنها دراز نکشید . کاری بکنید که بدنتان عرق کند . این قطره های عرق هم پوست را محافظت می کند و هم بر نزه شدن را تسهیل مینماید.

۲- از کرم های طبی مخصوص کنار دریا استفاده کنید و حتی بد نیست که در این مورد با پزشکان مشورت نمائید .

اگر بدنتان دچار سوختگی شد از مالیدن مواد چرب به پوستتان جدا خودداری نمائید . , بهترین ماده ای که در این حال می توانید پوستتان بمالید آب لیمو ترش است .

و اما مسئله دیگر

آفتاب سوختگی را که در نتیجه اشعه ماوراء بنفش است با گرمازدگی که نتیجه اشعه مادون قرمز است اشتباه نکنید . اگر آفتاب خیلی گرم بود، بهتر است به سایه پناه ببرید ولی فراموش نکنید که در سایه خورشید می توان ضایعات سختی در بدنتان ایجاد کند آنچه در اینجا موجب ناراحتی می شود اشعه ی مادون قرمز خورشید است .

در يك محوطه مسدود که تهویه خوبی ندارند اشعه مادون قرمز تدریج هوا را گرم می کند و اعصابتان را به اصطلاح« می پزد» ، و این امر ممکن است به حالت غش تبدیل شود در این مورد به چند نکته زیر توجه کنید .

ا- همیشه در نقاطی استراحت کنید که جریان هوا در آنجا به خوبی برقرار است . به خصوص هیچ وقت بچه ها را در يك اتومبیل با اطاق در بسته نگذارید .

۲- در صورتی که یکی از نزدیکانتان به علت گرمازدگی دچار غش شده به او هیچ چیز ندهید بلکه سر و صورتش را با آب خنك سرد کنید اما آب نباید خیلی سرد باشد و او را در محلی بگذارید که جریان هوا کامل باشد. فراموش نکنید که خورشید هم دوست خوبی است و هم دشمن بسیارخطرناکی .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *