#


لوازم آرایش فاسد را چگونه می توان تشخیص داد؟

9 آوریل 2018 بدون نظر 1365 بازدید

لوازم آرایش فاسد را چگونه می توان تشخیص داد؟

نکاتی برای تشخیص لوازم آرایشی فاسد

این را بدانید که لوازم آرایش نیز مانند مواد غذایی دارای تاریخ انقضا می باشند و استفاده از آن ها پس از تاریخ مشخص شده عوارضی به وجود می آورند که برخی مواقع خطرناک ‌تر از مواد غذایی می باشد.

لازم است هر چند ماه یک مرتبه به سراغ لوازم آرایشی ‌تان نیز بروید و کهنه‌ ها را دور بیندازید؛ به یاد داشته باشید زیبایی تاریخ ندارد اما محصولاتی که به سلامت و زیبایی تان کمک می‌ کنند دارای تاریخ مصرف می باشند.

تاریخ مصرف لوازم آرایش را از یاد نبرید

لوازم آرایشی، عطرها و کرم های پوستی که تاریخ مصرف‌ آن ها تمام شده باشد و هنوز مورد استفاده قرار گیرند، احتمال ایجاد التهاب و عفونت را در شما بیشتر می کند. پژوهشگران دلیل بروز این مشکل را وجود هوا و باکتری در این محصولات تشخیص داده اند. لوازم آرایشی که به صورت چند منظوره مورد استفاده قرار می گیرند مانند فرچه‌ هایی که رژلب یا سایه را روی پوست پخش می ‌کنند، می ‌توانند اثرات این فرآیند را شدیدتر کنند چرا که میکروب‌ ها را میان پوست لب و چشم‌ ها انتقال می دهد و بروز آلرژی و حساسیت را شدیدتر می ‌کنند. جالب است بدانید ۶۰ درصد از خانم هایی که مبتلا به آلرژی و حساسیت شده بودند لوازم آرایشی شان را به دوستان خود قرض داده بودند.

کرم ‌پودر تاریخ گذشته ، عامل جوش و آکنه

در صورتی که در کرم‌ پودرتان را همچنان باز نکرده ‌اید، می‌ توانید تا دو سال آن را نگه دارید ولی پس از باز کردن، باید حداکثر بین شش تا دوازده ماه از آن مصرف کنید، زیرا پس از این تاریخ دیگر قابل استفاده نمی باشد. علاوه بر این به یاد داشته باشید کرم‌ پودرهای تان را دور از فضاهای مرطوب ( مانند حمام )، گرم و پر نور نگهداری کنید زیرا این محیط‌ ها باعث بیشتر شدن رشد باکتری‌ ‌ها می شوند و موجب می ‌شوند کرم‌ پودر و به صورت کلی تمام لوازم آرایشی تان زود‌تر فاسد شوند.

از علائم انقضا تغییر بو یا رنگ کرم‌ پودر می باشد، در این صورت احتمال دارد استفاده از کرم ‌پودر منجر به بروز حساسیت و آکنه و جوش گردد. فراموش نکنید زمانی که رنگ کرم تان کمی تغییر کند نشان می‌ دهد که فاسد شده‌ و دیگر نباید از آن استفاده کرد.

فاسد شدن سایه چشم

در صورتی که چشمان حساسی دارید یا به سلامت چشم‌ های خود اهمیت زیادی می‌ دهید و نمی ‌خواهید قرمز گردند یا به خارش بیفتند هر 3 ماه یک مرتبه سایه چشم‌ تان را تعویض کنید با این که سایه ‌ها حدودا فرمولی شبیه به سایر پودر‌ها مانند پنکیک و رژگونه دارند اما از آن جا که با حساس‌ ترین بخش بدن سروکار دارند به همین دلیل انتقال باکتری ‌ها به آن ها و سپس انتقال ‌شان به چشم می ‌تواند بسیار خطرناک باشد.

در خصوص سایه ‌های چشم‌ غیر پودری و کرمی باید توجه بیشتری داشته باشید چرا که باکتری ‌ها بسیار زود‌تر در آن ها رشد می‌ کنند، در صورتی که با انگشت سایه می ‌زنید قبلش به طور کامل دست‌ های ‌تان را بشویید. همچنین هر تغییر رنگ یا بو می ‌تواند نشانه خراب ‌شدن سایه باشد.

خطرناک ‌تر از همه؛ ریمل

ریمل خطرناک‌ ترین لوازم آرایشی به حساب می آید که باید زود به زود آن را تعویض کنید. این لوازم آرایشی جای اسکان انواع باکتری می باشد که در فضای گرم و تاریک داخل آن، جا خوش کرده‌ اند و با هر دفعه مصرف می ‌توانند به چشم ‌ها منتقل شوند. از جمله عوارضی که به همراه دارند، عفونت‌ های چشمی و در موارد شدیدتر، نابینایی می باشد.

ریمل باید هر چند ماه یک بار (در صورت ایده ‌آل دو تا سه ماه و حداکثر شش ماه) تعویض شود، با باز شدن در ریمل اکسیژن روی مواد تشکیل ‌دهنده آن تاثیر می گذارد و کاری می‌ کند که باکتری ‌ها داخل آن جمع گردند. زمانی که باکتری ‌ها داخل ریمل جمع می شوند، می ‌توانند منجر به قرمزی، خارش یا حتی برخی اوقات نیز باعث ورم ملتهبه و گل ‌مژه در قسمت چشم ‌ها گردد.

از سوی دیگر هر بار که برس ریمل را بیرون می ‌آورید، از آن مصرف می ‌کنید و مجددا آن را سر جایش می گذارید، در این مسیر برس تعدادی باکتری به خود جذب می‌ کند و آن را داخل ریمل می‌ برد.

زمانی که ریمل تان خراب می‌ شود بویی نزدیک به بوی گازوئیل از آن ایجاد می شود. هر موقع در چشم ‌های ‌تان احساس ناراحتی کردید و علائمی از برخی بیماری ‌ها در آن ها مشاهده کردید، باید نخستین کاری که می ‌کنید دور انداختن همه ی لوازم آرایشی‌ های مربوط به چشم‌ تان باشد چرا که احتمال دارد بیماری به آن ها انتقال داده شده باشد. در صورتی که پس از یک یا دو روز همواره در چشم ‌های ‌تان احساس التهاب و ناراحتی کردید حتما به یک متخصص چشم مراجعه کنید.

پنکیک آلوده و فاسد

هر پنکیک یا پودری را نهایت می ‌توان دو تا سه سال مصرف کرد به شرط این که در جای خشک و خنک نگهداری شوند ولی پنکیک‌ هایی که دارای منشا گیاهی هستند به خاطر این که میزان بسیار کمی آب در آن ها وجود دارد در نهایت رشد باکتری ‌ها در آنها امکان پذیر می باشد. به همین دلیل اول از همه به برچسب پنکیک‌ تان توجه کنید در صورتی که روی آن عبارت گیاهی << botanical>> نوشته شده باشد یا نوشته بود که حاوی موادی مانند بابونه، آلوورا، بامبو، چای سبز یا…. می باشد، باید در نگهداری آن باید دقت بیشتری کرد چرا که در آن ها کمی آب وجود دارد. پودرهای فشرده تا دو سال و پودرهای نرم را تا سه سال می ‌توانید مصرف کنید.

پنکیک تاریخ گذشته خیلی قابل شناسایی نمی باشد ولی شاید بتوان تا اندازه ای حدس ‌هایی در مورد فساد آن زد به عنوان مثال در صورتی که مشاهده کردید در یک دوره زمانی دچار تغییر رنگ شد احتمال دارد تاریخ مصرف آن به پایان رسیده و قابل استفاده نیست یا در صورتی که متوجه شدید بافت آن تغییر کرده‌ یا مواردی از این قبیل، تاریخ مصرف آن به پایان رسیده است.

رژگونه را هر سال عوض کنید

درست همان قانونی که در مورد پنکیک‌ ها وجود داشت در خصوص رژگونه ‌های پودری نیز صدق می ‌کند یعنی در صورتی که در مواد تشکیل ‌دهنده آن آب وجود نداشته‌ باشد، می ‌توانید تا چند وقت یعنی دو تا سه سال از آن مصرف کنید البته در صورتی که رژگونه کرمی باشد، باید هرسال آن را تعویض کنید. در صورتی که می ‌خواهید عمر رژگونه را افزایش دهید به صورت مرتب برس آن را بشویید و رژگونه را در جای تاریک و خشک نگهداری کنید. در صورتی که رژگونه‌ تان مرطوب یا نم ‌دار گردد امکان رشد باکتری ‌ها در آن زودتر می ‌شود.

زمانی که شما رژگونه تان را روی کرم صورت یا کرم ‌پودر می‌ زنید، چربی ‌ها بین موهای برس گیر می ‌کنند و به رژگونه منتقل می شوند. این حالت موجب می گردد یک لایه کمرنگ سفید خاکستری روی رژگونه‌ پودری یا لایه ‌ای گچی روی کرم‌ ها ایجاد شود. برای این که مانع ایجاد شدن این حالت شوید پس از استفاده از مرطوب‌ کننده یا کرم ‌پودر چند دقیقه منتظر بمانید و سپس رژگونه بزنید. علاوه بر این می ‌توانید پیش از استفاده از رژگونه چربی ‌های صورت را تمیز کنید و پس از استفاده هم برس رژگونه را با یک حوله خشک پاکسازی کنید. در خصوص کرم ‌ها و پودرها ترکیب ظاهری آن ها هم می ‌تواند کمک بسیاری کند. در صورتی که ترکیب رژگونه ‌تان خیلی سفت و سخت شده ‌بود و به آسانی از هم جدا نمی ‌شد و تکان نمی ‌خورد، باید یک رژگونه نو تهیه کنید.

آلودگی خط چشم

خط‌ چشم مایع یا مداد را باید هر سه ماه یک بار تعویض کنید. در صورتی که از مداد مصرف می ‌کنید توصیه می‌ کنیم هر دفعه پیش از استفاده آن را بتراشید تا در صورتی که آلودگی روی آن وجود داشت از بین برود. آلودگی خط چشم به طور معمول هیچ علامت آشکاری ندارد. چنان چه خط چشم ‌تان آلوده باشد امکان قرمزی، خارش و در موارد بد، التهاب ایجاد می شود، مسلما برخی مواقع می ‌توان پیش از التهاب تشخیص‌ هایی داد به عنوان مثال در صورتی که به طور واضح مشاهده کردید که ماده آرایشی شما لایه ‌لایه شده است سریعا از شر آن رها شوید. ناگفته نماند که از مداد چشم می ‌توان زمان زیادی استفاده کرد.

از آن جایی که رژلب‌ ها همیشه با لب‌ ها در تماس می باشند، پیشنهاد می شود هر سال تعویض گردند البته در رژلب‌ ها آبی وجود ندارد به همین دلیل امکان فاسد شدن آن ها بسیار کمتر می باشد، البته در صورتی که اخیرا بیمار بوده ‌اید پیشنهاد می شود رژتان را دور بیندازید. هیچ موقع رژلب تان را به هیچکس قرض ندهید یا از رژ هیچکس استفاده نکنید زیرا امکان سرایت بیماری از این راه زیاد می باشد.

رژلب‌ ها حاوی مواد روغنی شکل می باشند به همین دلیل به مرور زمان بوی روغن مانده می ‌گیرند. این را بدانید که ظاهر این محصول می ‌تواند فاسد شدنش را آشکار سازد. هر موقع احساس کردید در بافت و ترکیب رژتان تغییری به وجود آمد، آن را دور بیندازید. از جمله دیگر نشانه ‌های فاسد شدن ، سفت شدن رژ می باشد به صورتی که رنگدانه‌ های آن به راحتی روی لب نمی‌ نشینند و چنان چه شما از آن مصرف  کنید ناصافی ‌اش را احساس می‌ کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *