#


زردچوبه و فواید فوق العاده آن برای پوست

22 فوریه 2018 بدون نظر 1309 بازدید

زردچوبه و فواید فوق العاده آن برای پوست

زرد چوبه چه خاصیت هایی برای پوست دارد

زمانی که برای خرید ادویه جات می ‌روید یکی از ادویه هایی که نباید به هیچ عنوان فراموش کنید زردچوبه می باشد. این ادویه‌ ی معروف هندی دارای طعم و بویی مکمل می باشد و زمانی که آن را به شیر یا کاری می افزایید، رنگ طلایی زیبایی به آن ها می ‌دهد. زردچوبه به جز دادن طعم و رنگ به غذاها، برای سلامتی هم بسیار مفید می باشد. زردچوبه باعث سلامت قلب و عروق می شود، برای سلامت گوارش موثر می باشد، درد مفاصل را بهبود می بخشد، جریان خون را بالا می برد، از لخته شدن خون جلوگیری می ‌کند، آغاز ابتلا به دیابت نوع دوم را به تاخیر می ‌اندازد و حافظه را تقویت خواهد کرد. این موارد تنها چند نمونه از فواید زردچوبه می باشند.

زردچوبه برای پوست هم بسیار موثر می باشد و در اصل چندین قرن است که به عنوان عاملی برای مراقبت از پوست کاربرد دارد. می‌ توانید از زردچوبه برای از بین بردن یک سری از مشکلات پوستی استفاده کنید، از یکنواخت کردن رنگ پوست گرفته تا درمان آکنه و ترک پاشنه و زخم‌ های اگزما. خواص زردچوبه اساسا به خاطر ترکیب فعال آن به نام کورکومین می باشد که فواید  آنتی باکتریال، آنتی اکسیدان، ضد التهاب و ضد عفونی کنندگی دارد.

فواید شگفت انگیز زردچوبه برای پوست

1-درمان آکنه

چنانچه نگران جوش‌ ها و یا اسکارهای به جا مانده از آن می باشید، زردچوبه بهترین راه حل جهت تمام مشکلات مربوط به جوش و آکنه می باشد. ذات آنتی باکتریال زردچوبه، رشد باکتری ‌های عامل آکنه را مهار خواهد کرد. بر اساس مطالعه ‌ی به دست آمده نشان می دهد که کورکومین زردچوبه، فعالیت باکتری‌ های عامل آکنه را متوقف می ‌کند. در ضمن ویژگی های ضد التهابی و آنتی اکسیدانی زردچوبه برای بهبود نشانه های آکنه نیز موثر می باشد.

در ضمن زردچوبه ویژگی کنترل کنندگی چربی دارد که باز هم برای کاهش ایجاد آکنه موثر می باشد. به مقدار مساوی زردچوبه و عسل را مخلوط کنید و آن را به طور مستقیم بر روی نقطه جوش بزنید. اجازه دهید در طول شب بماند و صبح روز بعد با آب سرد آن قسمت را شست و شو دهید. این کار را هر روز انجام دهید. می‌ توانید یک دوم قاشق چای خوری زردچوبه را با دو قاشق چای خوری پودر صندل و کمی شیر ترکیب کنید و خمیری را به دست بیاورید و آن را روی تمام صورت ‌تان بمالید و بگذارید تا خشک شود. پس از آن با آب ولرم بشویید. این کار را می توانید هفته ‌ای دو تا سه بار انجام دهید.

2-کنترل چربی پوست

داشتن پوست چرب باعث می شود که واقعا دردسرساز شود. چربی اضافی روی لایه ‌ی بیرونی پوست به طور معمول سبب پیدایش جوش‌ های سرسفید و سرسیاه و سایر مشکلات پوستی خواهد شد. برای رفع عوارض ناشی از پوست چرب، زردچوبه بسیار مناسب می باشد.

زردچوبه طبیعتا ویژگی کنترل کنندگی چربی را بر عهده دارد و تراوش چربی اضافی پوست (سبیوم) را کنترل می‌ کند. اسیدهای چرب و فیتوسترول‌ هایی که در زردچوبه وجود دارد برای تعدیل چربی پوست عالی می باشند. بر اساس مطالعه ای که انجام شده است نشان داده که عصاره‌ ی به دست آمده از ریزوم ‌های گیاه زردچوبه را می ‌توان برای درمان تراوش چربی اضافی پوست در کسانی که زیاد دچار جوش و مشکلات این چنینی می‌ شوند استفاده کرد.

یک دوم قاشق چای خوری پودر زردچوبه و یک قاشق چای خوری ماست و آبلیموی تازه را با یکدیگر مخلوط کنید تا خمیری را به دست آورید لایه ‌ای یکدست از آن را بر روی صورت تان بمالید. بگذارید به مدت 30دقیقه بر روی صورت تان بماند و پس از آن با آب گرم بشویید. از این ماسک می توانید هفته ‌ای دو بار استفاده کنید. علاوه بر این می ‌توانید یک دوم قاشق چای خوری پودر زرچوبه را با یک قاشق غذاخوری آرد نخود ترکیب کنید و مقداری نیز گلاب اضافه کنید تا خمیری تهیه شود. آن را بر روی صورت تان بمالید و بگذارید خودش خشک شود. پس از آن با آب ولرم شست و شو کنید. این ماسک را می توانید دو تا سه بار در هفته استفاده کنید.

3-محافظت در برابر آسیب‌ های ناشی از نور خورشید

قرار گرفتن در مقابل پرتوهای مضر خورشید باعث می شود که آسیب‌ های جدی به پوست وارد کند، و این آسیب ممکن است که پوست‌ تان تیره و بی حال به نظر برساند. زردچوبه به دلیل ویژگی روشن کنندگی و ضد پیری پوست، کمک می‌ کند تا پوست شما از آسیب خورشید در امان بماند. مطالعه‌ ای را پژوهشگران در خصوص تاثیرات عصاره ‌ی زردچوبه بر آسیب پوستی ناشی از تابش UVB را که باعث اختلال در تولید ملانین در موش‌ های بی ‌مو شده بود را مورد بررسی قرار دادند و ب هاین نتیجه رسیدند که عصاره‌ ی زردچوبه از پوست در برابر UV محافظت می کند، از ایجاد چین و چروک پیشگیری، به حفظ انعطاف پذیری پوست کمک کرده و پیدایش لکه ‌های تیره ‌ی پوست را کم می کند.

یک دوم قاشق چای خوری پودر زردچوبه، آبلیمو و شیر را با یکدیگر مخلوط کنید و آن را به تمام نقاط مورد نظر پوست تان بزنید و بگذارید تا خشک شود و پس از آن با آب سرد شست وشو دهید. این کار را می توانید هر روز انجام دهید. علاوه بر این می ‌توانید به مقدار مساوی پودر زردچوبه و پودر صندل را با یکدیگر ترکیب کرده و با افزودن مقداری گلاب، خمیری را به دست بیاورید. آن را به بخش های مورد نظر بزنید و اجازه دهید 30دقیقه بماند و پس از آن با آب سرد آبکشی کنید. این کار را می توانید هفته ‌ای دو بار انجام دهید.

4-التیام زخم

ویژگی ضد التهابی و ضد باکتریایی زردچوبه با یکدیگر می ‌تواند زخم‌ را بهبود بخشد. ذات ضد عفونی کنندگی زردچوبه هم خطر عفونت را کاهش می دهد.

کورکومینی که در زردچوبه وجود دارد با تعدیل کلاژن و کاهش واکنش به اکسیژن، زخم را تسکین می کند. بر اساس مطالعه ‌ای که انجام شده است به این نتیجه رسیده اند که کورکومین به کاهش واکنش طبیعی بدن نسبت به زخم‌ های روپوستی نظیر التهاب و اکسیداسیون کمک می‌ کند. خاصیت التیام بخشی کورکومین، تشکیل بافت گوشتی پیرامون زخم، تولید کلاژن، ایجاد مجدد بافت و انقباض زخم برای ترمیم را هم تقویت خواهد کرد. مطالعه ‌ی دیگری تاثیر زردچوبه بر التیام زخم ناشی از جراحی سزارین را مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه رسید که زردچوبه قادر است التیام را سرعت ببخشد و حتی عوارض زخم را کاهش دهد.

یک دوم قاشق غذاخوری زردچوبه را در میزان کافی روغن نارگیل مخلوط کنید تا خمیری به دست آورید و آن را روزی دو تا سه بار بر روی زخم بمالید تا دردش کم شود و از عفونت آن پیشگیری شود. می‌ توانید یک قاشق چای خوری پودر زرچوبه را در یک لیوان شیر گرم ترکیب کنید و روزی یک مرتبه و به مدت چند روز پیش از خواب میل کنید.

5-به تاخیر انداختن نشانه های پیری پوست

زردچوبه دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان  می باشد که از پوست شما در مقابل آسیب ‌های ناشی از رادیکال ‌های آزاد مراقبت می ‌کنند. در نهایت، نشانه های پیری پوست نظیر لکه ‌های تیره و چین و چروک‌ های سطحی روند آهسته‌ تری پیدا خواهند کرد.

مطالعه ای نشان داده است که کورکومین می ‌تواند یک ماده ‌‌ی ضد پیری مفید باشد، زیرا علاوه بر این که ریسک بسیاری از بیماری ‌های ناشی از پیری را کم می کند بلکه بیماری ‌های پوستی را هم تسکین می کند چرا که خاصیت ضد التهابی قوی دارد. مطالعه ‌ی دیگری نیز گزارش کرده است که محصولات برپایه‌ ی کورکومین و مکمل ‌های آن، چه خوراکی و چه موضعی، خاصیت درمانگر برای پوست دارند. به طور منظم مکمل کورکومین استفاده کنید تا بدن ‌تان را در مقابل آسیب‌ های رادیکال ‌های آزاد در امان نگه دارید، البته مکمل را حتما پس از مشورت با پزشک و تجویز او استفاده کنید. چنانچه چین و چروک‌ هایی در پوست ‌تان دارید، یک چهارم قاشق غذاخوری پودر زردچوبه ارگانیک را با یک قاشق غذاخوری ماست ساده مخلوط کنید و آن را بر روی نقطه مورد نظر بمالید و بگذارید 20دقیقه بماند و پس از آن آبکشی کنید. این راه کار را می توانید هفته ‌ای دو یا سه بار انجام دهید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *