#


رفع ضایعات پیگمانته پوست با لیزر

10 ژوئن 2018 بدون نظر 2713 بازدید

رفع ضایعات پیگمانته پوست با لیزر

رفع ضایعات پیگمانته پوست با لیزر

ضایعات پیگمانته (رنگدانه) اغلب بر روی پوست کسانی دیده می شود که از اضطراب، افسردگی، مشکلات عاطفی، عدم اعتماد بنفس و کیفیت زندگی نامناسب رنج می برند. هم اکنون راه های درمانی تاثیرگذارتری برای درمان اختلالات پوستی از جمله شیوه پیگمانته وجود دارد.

پیگمانته های پوستی  دارای انواع گوناگونی می باشد که شامل موارد زیر می باشد:

اپیدرمال

رنگدانه اپیدرمال یا سطحی نزدیک به رنگ سطح پوست می باشد و قرار گرفتن در مقابل نور خورشید موجب به وجود آمدن کک و مک های پوستی می گردد.

درمال

رنگدانه درمال یا عمیق معمولاً در سطوح عمیق پوست قابل مشاهده می باشد. خال هایی که به طور مادرزادی بر روی پوست افراد وجود دارد از این نوع رنگدانه ها می باشند.

رنگدانه ترکیبی

رنگدانه های ترکیبی از ترکیب رنگدانه های اپیدرمال و درمال به وجود می آید و در لایه سطحی و عمیق پوست دیده می شوند. از جمله یکی از انواع این رنگدانه ها، ملاسما می باشد.

چه عواملی باعث تشدید رنگدانه های پوستی می شوند؟

رنگدانه های پوستی اضافی که به آن هیپرپیگمانتاسیون نیز گفته می شود معمولاً از طریق تعداد بسیاری از ملانین های پوستی به وجود می آیند. زیاد شدن تعداد ملانین ها باعث تولید و جمع شدن بیش از اندازه ملانین های پوستی و به وجود آمدن لکه های قهوه ای یا تیره رنگ بر روی پوست می گردد.

دلیل های به وجود آمدن رنگدانه های پوستی

تابش UV

در بسیاری از مواقع بالا بودن سطح UV و قرار گرفتن در مقابل خورشید به خصوص در نواحی ای که سطح UV بالا می باشد، رنگدانه های پوستی به وجود می آید.

تغییرات هورمونی

یکی از انواع رنگدانه های پوستی ملاسما و کلوآسما هستند که ناشی از تغییرات هورمونی می باشند که معمولاً در دوران حاملگی و یا با استفاده از دارو به وجود می آید.

تروما یا آسیب

صدمه های وارد شده به پوست، به کار بردن لایه بردارهای شیمیایی، لیزر درمانی و یا آکنه های پوستی از انواع آسیب هایی می باشند که منجر به ایجاد رنگدانه های پوستی می گردند. تروما به عنوان هیپرپیگمانتاسیون بعد از التهاب نیز معروف شده است.

رنگدانه های مادرزادی

این نوع از رنگدانه ها از همان زمانی که فرد به دنیا می آید همراه او بوده است. به مرور زمان و در زمان کودکی و بزرگسالی به طور آشکار قابل دیدن می باشد. یکی از انواع این گونه از رنگدانه ها خال های مادرزادی و کک و مک می باشند.

چگونه این رنگدانه ها با لیزر از بین می روند؟

لیزر یک نوع دستگاهی می باشد که با ایجاد پرتو نور منسجم عملکرد خود را انجام می دهد. لیزر دارای طول موج های مختلفی می باشد که بافت ها و یا مولکلول های مختلفی را مورد هدف قرار می دهد. به غیر از درمان و یا بهتر شدن پوست، در انجام جراحی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه های لیزر دارای انواع گوناگون و با کاربردهای مختلف وجود دارد که از آن برای برطرف کردن رنگدانه های پوستی استفاده می شود. یکی از پرکاربردترین و معمول ترین لیزر برای از بین بردن رنگدانه های پوستی، لیزر Q-switch Nd:Yag می باشد.
اصلی ترین رنگدانه برای به وجود آوردن رنگ پوست ملانین می باشد. لیزر با تابش پرتو نور شدیدی که از خود تولید می کند، ملانین های پوستی را مورد هدف قرار می دهد. این پرتو نور شدید بعد از جذب، با ایجاد گرما سلول های ملانین و یا سلول های پوستی که دارای رنگدانه می باشند را از بین می برد.

مزایای لیزر پیگمانته

این شیوه که به منظور درمان ضایعات رنگى یا پیگمانته با لیزر به کار برده می شود، جهت برطرف کردن رنگ های روی پوست استفاده می گردد، در اصل از این لیزر برای برطرف کردن جای تاتو و یا رنگ هایی که بر روی پوست وجود دارند صورت می گیرد.

بهتر است بدانید که رنگ پوست انسان به دلیل ماده اى به وجود می آید که در درون نوعى از سلول هاى موجود در پوست به نام ملانوسیت ها جای دارد. به این ماده ملانین می گویند و در لیزر ضایعات تیره موجود در بدن، طول موج لیزرى که استفاده می شود به گونه ای تنظیم شده که تنها روی این ماده موثر می باشد و منجر به تخریب آن مى گردد. در نهایت نیز رنگ های موجود بر روی پوست محو می شوند و یا این که رنگ آن ها کم می گردند.

لیزر پیگمنتت

پیگمنت ها صرفاً تاتو های پوستی به حساب نمی آیند بلکه ضایعاتی مانند کک و مک یا ضایعات تیره رنگى که با بالا رفتن سن در قسمت هایی که در معرض نور به وجود می آیند و یا خال هایی نظیر خال Ota، خال Ito، ضایعات کافه اوله نیز این موارد را شامل می شوند.

لیزرهایی که برای درمان این ضایعات به کار برده می شوندQ Switched Nd yag  و IPL است و نتیجه های مثبتی برای ترمیم رنگ پوست دارد که لک های پوستی و رنگ های سطح آن را از بین می برد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *