#


دلیل ایجاد پوسته اطراف ناخن

4 آوریل 2018 بدون نظر 1583 بازدید

دلیل ایجاد پوسته اطراف ناخن

پوسته ‌های دور ناخن بر اثر کمبود ویتامین ایجاد می شوند

پوسته‌ های خشکی که دور ناخن وجود دارند به طور معمول بی‌ خطر می باشند ولی این پوسته ‌ها برخی مواقع می ‌توانند نشانه ی مشکلی پنهان باشند که به نظر نمی ‌آیند، به عنوان مثال کمبود یک ویتامین.

 پوسته‌ شدن دور ناخن به طور معمول به خاطر کمبود آب برای کارکرد مناسب لایه ‌ی شاخی که خارجی ‌ترین لایه ‌ی روی پوست می باشد ایجاد می شوند و از سلول ‌های مرده به وجود می آیند. چربی محافظ در این بخش از پوست کم شده و به همین دلیل پوست خشک می‌ گردد. بسته به علت پنهان، این اتفاق می ‌تواند باعث خونریزی، پوسته شدن و یا ترک خوردن پوست دور ناخن ‌های دست گردد. دیگر نشانه های خشکی پوست شامل خارش، قرمزی یا خاکستری شدن پوست می گردد یا احساس کشیدگی و سفتی پوست. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی از لاک ناخن گرفته تا حمام کردن با آب داغ و یا حتی شستن دست‌ ها با صابون بسیار می ‌تواند باعث ایجاد این مشکل شود.

هوای سرد و خشک زمستان نیز می ‌تواند منجر به خشکی و ترک خوردگی پوست دور ناخن گردد. در این مقاله دلیل های خشکی پوست، پوسته شدن پوست دور ناخن و به خصوص تاثیر کمبود ویتامین یا اوردوز ویتامین را در اختیار تان قرار می دهیم.

کمبود ویتامین یا اوردوز ویتامین چطور می ‌تواند در پوسته شدن پوست دور ناخن تاثیر داشته باشد؟

پوسته شدن پوست دور ناخن ‌تان می‌ تواند بر اثر استفاده خیلی کم یا خیلی زیاد یک سری از مواد مغذی باشد. هر نوع کمبود ویتامینی می ‌تواند باعث خشکی پوست شده و در نتیجه پوست اطراف ناخن ‌تان را ترک خورده و پوسته کند. کمبود ویتامین B3 یا ویتامین B7 و مسمومیت با ویتامین A همگی می ‌توانند دلیل پوسته شدن پوست دور ناخن باشند.

  1. کمبود ویتامین B3 یا نیاسین

نیاسین یا ویتامین B3 یکی از مهم ترین ویتامین ها برای سلامت پوست می باشد. کمبود شدید ویتامین B3 می‌ تواند باعث بیماری پوستی به نام پلاگر گردد. نشانه های بیماری پلاگر شامل التهاب پوست، فلسی شدن و درناک شدن پوست و ترک پوست می‌ گردد. پوست با گذشت زمان با ترک خوردن می ‌تواند پوسته شود، خونریزی کند و یا تیره و سفت گردد. علاوه بر این احتمال دارد لب ‌ها و زبان ‌تان هم پوسته شود. پلاگر اولیه به طور معمول نتیجه ‌ی رژیم غذایی می باشد که هم از نظر نیاسین و هم از سوی تریپتوفان کمبود دارد.

با این که پلاگر بسیاری از مواقع در اثر رژیم غذایی نادرست ایجاد می شود ولی پلاگر ثانویه نتیجه ‌ی استفاده نکردن از نیاسین کافی در رژیم غذایی می باشد که می‌ تواند به خاطر اسهال ‌های طولانی مدت، الکلیسم، بیماری هارت ناپ، سندرم کارسینوئید و داروهای مختلفی مانند ایزونیازید ایجاد شود.

پلاگر می ‌تواند برانگیزاننده ‌ی زوال عقل و درماتیت هم باشد. به طور معمول استفاده از مکمل نیاسین، تاثیر گذارترین شیوه بازیابی ذخایر ویتامین B3 در بدن می باشد. رژیم غذایی سرشار از نیاسین حاوی ماهی تن، سالمون، بوقلمون، مرغ، گوشت بره، مارچوبه، ساردین، بادمجان، سبزیجات کلمی، نخود سبز، بروکلی، اسفناج، تمشک سیاه و کدو حلوایی می باشد.

  1. کمبود ویتامین B7 یا بیوتین

بیوتین یا ویتامین B7، مسئولیت عمده ‌ی حفظ سلامت پوست، مو و ناخن را بر عهده دارد. برخی مواقع بیوتین، به نام اختصاری ویتامین H خوانده می ‌شود که از کلمه ‌ی آلمانی Haut به معنی مو و پوست گرفته شده است. کمبود بیوتین کمیاب می باشد و منجر به خشکی پوست و فلسی شدن آن می‌ گردد. با شدیدتر شدن کمبود بیوتین، درماتیت جدی ‌تری به وجود می آید که التهاب، فلس‌ های تیره رنگ و ریزش مو را به همراه دارد.

دیگر نشانه ها شامل قرمزی چشم ها، ترک خوردن لب ‌ها، خستگی، افسردگی، بی خوابی و از دست دادن اشتها می باشد. کمبود بیوتین می‌ تواند نشانه های پسوریازیس و اگزما را شدیدتر کند که در نهایت باعث پوسته شدن پوست دور ناخن می گردد. کمبود بیوتین به طور معمول در افراد بیمار مبتلا به بیماری کرون شیوع بیشتری دارد.

چگونه می‌ توانید از کمبود بیوتین جلوگیری کنید؟ غذاهایی که دارای مقدار زیادی بیوتین هستند شامل هویج، پیاز، تخم مرغ، گوجه فرنگی، پسته، شیر بُز، آوکادو، بادام، گردو، دانه کنجد، سالمون، چغندر برگ و موز می‌ باشد.

  1. اوردوز رتینول یا ویتامین A

ویتامین A نوعی آنتی اکسیدان می باشد که وظیفه ی نگهداری پوست، التیام زخم، رشد مجدد پوست و سلامت دستگاه ایمنی را بر عهده دارد. ویتامین A به دو صورت وجود دارد: بتا کاروتن و ویتامین A فعال. ویتامین A فعال که به آن رتینول نیز گفته می شود، در غذاهای حیوانی موجود می باشد و بدن به طور مستقیم از آن استفاده می ‌کند و نیازی وجود ندارد اول تبدیل گردد. از طرفی دیگر، کاروتنوئیدهایی نظیر بتاکاروتن در میوه‌ ها و سبزی ‌ها موجود می باشند. کاروتنوئیدها پس از گوارش غذا به رتینول تبدیل می‌ شوند.

 زمانی که پای ویتامین A به میان می ‌آید، استفاده بسیار از آن می ‌تواند منجر به پوسته شدن پوست گردد که شامل پوست دور ناخن نیز می ‌شود. به طور معمول مسمومیت با ویتامین A که بر اثر غذا باشد به سختی رخ می دهد زیرا به دوزهای بسیار بالایی نیاز می باشد تا مسمومیت رخ دهد. اوردوز با ویتامین A از مصرف طولانی مدت از کرم‌ ها و ژل ‌ها و مکمل‌ های ویتامین‌ A ایجاد می شود و یا در اثر استفاده تصادفی از دوزهای بسیار زیاد این ویتامین به وجود می آید. کسانی که دچار نارسایی کبد می باشند، بیشتر مستعد نشانه های مسمومیت با ویتامین A می ‌باشند.

حرف آخر

درمان پوسته شدن پوست دور ناخن به دلیل آن بستگی دارد. بهتر است با پزشک متخصص در این خصوص صحبت کنید تا با شناسایی علت پنهان این مشکل، درمان مناسب را تجویز کند. محصولات طبیعی نظیر ژل آلوئه ورا، روغن نارگیل، روغن زیتون و یا عسل خام هم موثر می باشند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *