#


در دوران بارداری پوست دچار چه تغییراتی می شود؟

29 آوریل 2018 بدون نظر 1023 بازدید

در دوران بارداری پوست دچار چه تغییراتی می شود؟

تغییرات پوست در دوران بارداری

بارداری گرچه دوره ی موقتی است اما مملو از تغییرات هورمونی است که تغییرات متعددی در پوست، ناخن و مو ها، ایجاد می کند. بثورات و تغییرات پوستی در طول بارداری مسئله ای فوق العاده شایعی است، اما به علت شرایط خاص روانی زنان باردار این تغییرات می توانند باعث بروز نگرانی هایی شوند.

متخصصان پوست و مو معتقد هستند بثوراتی که در دوران بارداری مشاهده می شوند همگی مثل هم نیستند. برخی از آن ها تغییرات پوستی شایعی هستند که تقریبا در تمام زنان باردار دیده می شوند و برخی دیگر مشکلاتی نسبتا نادرند. یکی از تغییرات شایع پوست در بارداری، تیره شدن رنگ پوست است. این تغییر بیش تر در خانم هایی دیده می شود که موی تیره و پوست سفید دارند. در این دوره قسمت هایی از بدن که به طور طبیعی تیره تر هستند به خصوص نوک سینه ها و هاله ی اطراف آن ها، نواحی تناسلی و خط میانی دیواره ی شکم تیره تر می شوند. معمولا پس از گذشت هفت تا هشت ماه بعد از زایمان، رنگ پوست روشن تر می شود، اما معمولا به حالت اولیه برنمی گردد؛ یعنی نسبت به قبل تیره تر خواهد بود.

هم چنین در دوران بارداری احتمال ایجاد لک بارداری و ملاسما (لکه های بزرگ و رنگی در ناحیه ی صورت) افزایش می یابد. البته از نظر ژنتیکی احتمال بروز این لک در افرادی که مستعد این مسئله باشند، بیش تر است اما جای نگرانی نیست چون معمولا بعد از هفت تا هشت ماه بعد از زایمان این لک ها خود به خود از بین می روند.

در دوران بارداری در اثر افزایش وزن ناگهانی (15کیلوگرم یا بیش از آن)، خطوط قرمز رنگی روی پوست شکم، سینه، باسن، کتف و ران ایجاد می شود که اکثر اوقات به تدریج قرمزی آن ها از بین می رود. البته گاهی در مواردی هم رنگ قرمز از بین نمی رود و شیار هایی در سطح پوست ایجاد می کند که ممکن است به حالت اول بازنگردد. هرچه پوست فرد حساسیت بیش تری داشته باشد، احتمال بروز این خطوط که به آن استریا می گویند، بیش تر خواهد شد. اکثر زنان باردار، یعنی حدود 95درصد، دچار استریا می شوند. استفاده از کرم اسید میوه بعد از زایمان تا حدی به رفع شیار ها و خطوط ایجاد شده روی پوست کمک می کند. لیزر فراکشنال نیز تا حدودی می تواند این خطوط را کم رنگ کند.

از دیگر تغییرات دوران بارداری توقف ریزش مو به علت ترشح هورمون استروژن است، بعد از بارداری به دلیل تغییرات هورمونی ریزش مو باز بیش تر می شود. در نتیجه تقریبا شصت درصد موی زنان دچار ریزش می شود اما جای نگرانی نیست، چون معمولا هشت ماه پس از زایمان، مو مجددا رشد می کند. هرچند رشد مو به حالت اولیه بر نمی گردد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *