#


خال پوستی: انواع، تشخیص و درمان

خال
10 آگوست 2017 بدون نظر 1293 بازدید

خال پوستی: انواع، تشخیص و درمان

خال ضایعات کوچک در پوست است. آنها مجموعه ای از ملانوسیت ها هستند. خال ها سلول های تولید کننده ملانین هستند. ملانین یک رنگدانه است که به پوست ما رنگ می دهد. خال معمولا قهوه ای هستند، اما برخی ممکن است خیلی تیره تر باشند، در حالی که دیگران رنگ پوستی دارند. آنها می توانند برآمده، تخت، و مواز آنها خارج شده باشد. آنها معمولا گرد یا بیضی هستند و لبه صاف دارند.

خال در ظاهر و اعداد تغییر می کند. گاهی اوقات آنها در نهایت از بین می روند . برخی از خال ها به تغییرات سطح هورمون پاسخ می دهند، که ممکن است در دوران بارداری، نوجوانی و سنین بالاتر رخ دهد. در طول سال های نوجوان ما معمولا در تعداد رشد می کنند، در دوران بارداری تیره تر می شوند و وقتی بزرگتر می شوند، به تدریج محو می شوند.

اکثر خال ها در طول 20 تا 30 سال اول زندگی یک فرد ظاهر می شود، اما بعضی ها ممکن است در هنگام تولد نوزاد حضور داشته باشند. مادران مونوسیتیک مادرزادی در هنگام تولد حضور دارند، هر خالی که بعد از تولد ظاهر می شود، ملینوسیتی نوی است. مردم پوست تیره عموما دارای خال کمتری نسبت به افرادی هستند که دارای پوست روشنتری هستند.

بیشتر خال هابه ارث برده می شوند. افرادی که در مکان های آفتابی به سر می برند،خال بیشتری دارند نسبت به دیگران که دارای همان نوع پوستی هستند که در مناطقی با نور کم قرار دارند.

لکه های خورشید، که ممکن است به علت آفتاب سوختگی شدید یاشد، خال نیستند.

اکثریت قریب به اتفاق خال بدون عارضه هستند. در بعضی موارد نادر، آنها می توانند به نوع سرطانی سرطان پوست – ملانوم بدخیم تبدیل شوند.

اگر خال دارید، باید آنها را به طور منظم برای تغییرات بافت و یا ظاهر بررسی کنید

انواع خال

یک نمونه از آنچه که یک ملت عادی بود در نظر گرفته شد. در این مورد، لبه ها به صورت یکنواخت در نظر گرفته شده اند، نه براق .

ملانوسیتی نای دریایی – معمولا گرد، صاف و قهوه ای است.
ملانوسیتی نفی پوست – معمولا بالا می آید، گاهی اوقات خال ، رنگ پوست یا قهوه ای روشن است.
Halo nevi – پوست در اطراف آن رنگ خود را از دست داده است، بنابراین آن را یک حلقه سفید در اطراف آن، . هنگامی که خال در نهایت از بین می رود، پوست دوباره رنگ خود را می گیرد.
Nevi دیسپلازیک – همچنین به عنوان ney neypical یا کلارک نوی شناخته می شود – می تواند مسطح و یا برآمده باشد، بزرگ است، لبه ها ممکن است نامنظم باشند و در طول زمان تغییر نکنند. این یک خال غیر معمول است.

افراد سالمند تمایل به کراتوز ساب بورژیک دارند. اینها خال نیستند آنها ممکن است مانند آنها باشند، اما آنها لکه دار هستند. آنها مانند زگیل هاهستند. آنها می توانند خاکستری، قهوه ای، زرد یا سیاه باشند. آنها بیشتر در شکم و قفسه سینه یافت می شوند.

خلال ها خال نیست

علائم خال

به طور کلی، خال ها قهوه ای هستند. با این حال، آنها می توانند در اندازه های مختلف، اشکال و رنگ های مختلف باشند:

شکل – آنها می توانند بیضی شکل و گرد باشند
رنگ – آنها معمولا قهوه متوسط تا قهوه ای مایل به قرمز یا گوشتی هستند
اندازه – مول ممکن است به شدت در اندازه متفاوت باشد. آنها می توانند یک بازوی کامل را پوشانده و یا به اندازه یک سوزن کوچک باشند. به طور معمول، آنها کمتر از 6 میلیمتر (1/4 اینچ) طول دارند.

به طور متوسط انسان 10 تا 14 خال دارد. آنها می توانند روی پوست سر، زیر ناخن، زیر بغل، تقریبا در هر جایی از بدن رشد کنند. تعداد کل خال هر فرد می تواند در طول عمر متفاوت باشد.

سطح خال می تواند گسترش یابد، چروکیده یا صاف شود. آنها ممکن است با یک رنگ شروع کنند و صاف باشند و سپس کمی برآمده شوند و رنگ ممکن است روشن شود.اغلب خال ها به طور کامل ناپدید می شوند.

اغلب خال در طول زندگی زودرس، تا سن 20 سالگی ظاهر می شود، اما می توانند تا سن متوسط ادامه پیدا کنند.

خالی که بعد از سن 20 سالگی ظاهر می شود باید به پزشک نشان داده شود. اگر دچار خارش شدید، احساس سوزش، دردناکی، خونریزی باشد، پوسیدگی یا پوسته پوسته شدن یا ناگهانی تغییر رنگ، ارتفاع، اندازه یا شکل، وجود داشته باشد،پزشک باید بررسی کند.

عوارض احتمالی خال

بعضی از خال ها می توانند سرطانی شوند. به خصوص:

مادرزادی – این مول های بزرگ است که مردم با آن متولد می شوند. آنها خطر ابتلا به ملانوم بدخیم، نوع سرطان و سرطان پوست را افزایش می دهند.
مولهای که در خانواده ظاهر می شوند – غیر معمول و بزرگتر از حد طبیعی هستند و معمولا ارثی هستند. افراد مبتلا به نای دیسپلازیک دارای بیشترین خطر ابتلا به ملانوم بدخیم نسبت به سایر افراد هستند.
بسیاری از خال ها – افرادی که دارای خالهای متعدد هستند، خطر ابتلا به ملانوم بدخیم را افزایش می دهند.

تشخیص خال های سرطانی

افراد، به خصوص افرادی که دارای خال های متعدد هستند، باید به طور مرتب تغییر اندازه، رنگ یا شکل آنها را بررسی کنند. در اکثر موارد، تغییرات خال چیزی برای نگرانی نیست، آنها معمولا به علت افزایش خوشایند سلول های رنگدانه در پوست است. خوشایند به معنای غیر سرطانی است.

اگردر مرد خال ها به دکتر مراجعه کنید او از شما می پرسد که چه زمانی تغییرات را تشخیص دادید و در باره سابقه خانوادگی و عوارض آن سوال می پرسد.

NICE (موسسه ملی بهداشت و بالینی، انگلستان) دارای چک لیست هفت نقطه ای است که پزشکان عمومی (پزشکان عمومی، پزشکان مراقبت های اولیه) در هنگام ارزیابی خال استفاده می کنند:

آیا مول باعث درد، خارش یا تغییر در احساسات می شود؟
آیا مول دارای رنگ نامنظم است؟
آیا مول دارای شکل نامنظم است؟
آیا مول در اندازه تغییر کرده است؟
آیا عدد 0.28 اینچ (7 میلی متر) در داخل یا بیشتر است؟
آیا خونی از بین رفته است؟
آیا خال قرمز و دارای تورم (التهاب) است؟

اگر تغییرات در خال بسیار ملایم باشد، پزشک ممکن است یک عکس بالینی از آن بگیرد و ابعاد آن را اندازه گیری کند. از بیمار خواسته می شود بعد از چند هفته دوباره چک کند تا ببیند آیا ابعاد تغییر کرده اند یا خیر.

بررسی یک خال

اگر مظنونان سرطان پوست بدانند علائم بدخیمی وجود دارد، بیمار به یک متخصص متخصص مراجعه شود، معمولا یک متخصص پوست.

متخصص پوست خال را بیرون می آورد (بیوپسی تخلیه) یا می گوید که خال سرطانی نیست. در حالت ایده آل، کل خال به صورت جراحی برداشته می شود. اگر در مکان دشوار قرار دارد، ممکن است ممکن نباشد.

خال حذف شده به آزمایشگاه فرستاده می شود و برای نشانه های تغییرات سلولی زیر میکروسکوپ مشاهده می شود.

اگر نتایج آزمایشگاه با ملانوم مشکوک به عقب بازگردد، ممکن است دستورالعمل های بیشتری برای تعیین اینکه آیا سرطان گسترش یافته است، دستور داده می شود.

درمان برای خال

اکثر مول ها بی ضرر هستند و نیازی به درمان ندارند. آنها ممکن است از نظر جراحی حذف شوند:

مول یک ملانوما مشکوک است
مزاحم است، به عنوان مثال بیمار دچار مشکل می شود در هنگام تراشیدن ریش.

یک مول ممکن است به چندین روش حذف شود:

برش – محدوده اطراف خال ، از بین می رود، یک تیغ کوچک برای برش و تقسیم آن استفاده می شود. یک روش معمول برای خمیر های کوچکتر استفاده می شود. هیچ بخیه (بخیه) مورد نیاز نیست.
جراحی (بیوپسی تخلیه) – خال و حاشیه اطراف پوست سالم با استفاده از یک اسکنپل یا دستگاه پانچ برش داده می شود. بخیه مورد نیاز است.

اگر ملانوما در مراحل اولیه تشخیص داده شود، زمانی که خال نازک است و از سطح پوست به سمت پایین حرکت نکرده و به سایر قسمت های بدن گسترش نیافته است، با استفاده از یک روش ساده جراحی برداشته می شود.

اگر در مراحل بعدی شناسایی شود، آن را حذف خواهند کرد، به علاوه برخی از پوست سالم در اطراف آن – به عنوان حاشیه ایمنی. اگر سرطان به جریان خون یا سیستم لنفاوی وارد شده و تومورها را در قسمتهای دیگر بدن تشکیل داده باشد، بیمار نیاز به درمان بیشتر دارد.

محافظت از خود در مقابل سرطان پوست

اگر یک خال به شکل سرطانی تشکیل شود. شما نمی توانید هیچکاری انجام دهید برای جلوگیری از آن . با این حال، شما می توانید شانس ابتلا به ملانوم بدخیم را کاهش دهید.

به طور مرتب خال خود را برای هر تغییری چک کنید.

مقدار زمانی که پوست شما در معرض نور خورشید قرار دارد محدود کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *