#


اطلاعاتی در مورد زیبایی قوزک شست پا

قوز شست پا
15 ژوئن 2017 بدون نظر 1177 بازدید

اطلاعاتی در مورد زیبایی قوزک شست پا

اطلاعاتی در مورد زیبایی قوزک شست پا

قوزک شست پا (بونیون) چیست؟

به وجود آمدن قوز شست پا می تواند ارثی باشد یا بر اثر پوشیدن کفش ها نامناسب ایجاد شود. این امر بیشتر در خانم ها به چشم می آید. کج شدن شست پا باعث می شود که مفصلی که انگشت شست را به کف پا وصل می کند به سمت داخل برآمده شود و یک برجستگی بر روی سطح پنجه پا ایجاد کند، که به این یا امر قوز شست پا بونیون می گویند.

این برآمدگی در کفش های تنگ باعث می شود که پا قرمز و دردناک بشود و هرچه این برآمدگی بزرگتر شود برای بیمار ضرر دارد و موجب می شود که نتواند به راحتی راه برود. کج شدن شست پا امکان دارد به قدری زیاد شود که انگشت دوم را مجبور کند به زیر آن برود. حتی این بیماری باعث می شود انگشت دوم را هم مجبور کند کج شود و بر روی انگشت سوم برود.

هر چه بیشتر انگشت شست کج شود درد نیز بیشتر می شودو این باعث می شود که راه رفتن برای فرد سخت شود و موجب لنگیدن بیمار موقع راه رفتن میشود. این کج شدگی حتی باعث می شود که مفصل ساییده شود.

علت برآمده شدن انگشت شست پا چیست؟

قوزک پا

قوز شست پا

امکان دارد این بیماری در خانواده باشد، یعنی ممکن است این بیماری در پدر و مادر یا خواهر و برادر فرد بیمار هم وجود داشته باشد. استفاده از کفش هایی که قسمت جلوی آن ها تنگ می باشد و یا کفش هایی که پاشنه آن ها بلند است مهم ترین دلیلی است که موجب می شود به این بیماری دچار شوید. جای افسوس است که 90 درصد زنان گفش های شان تنگ است. در فرایندهای طولانی حفظ سلامت انحراف شست پا ضروری می باشد. با خوب  نگه داشتن قسمت حرکتی مفصل باعث می شود که درد در انگشت شست کمتر و یا از آن جلوگیری شود.

پیشگیری از قوز شست پا

  • از کفش هایی استفاده کنید که مثل پایتان می باشد و نگویید که این کفش در گذشت زمان بزرگتر می شود و جا باز می کند.
  • بهترین موقع برای خرید کفش عصر می باشد. زیرا اندازه پا در این موقع به حداکثر خود رسیده است.
  • اگر بین اندازه پاهای شما اختلاف وجود دارد سعی کنید کفش را به اندازه پای بزرگ بگیرید.
  • موقع خرید کفش توجه داشته باشید که جلوی انگشت بزرگ پا حداقل یک سانتی متر جا داشته باشد.

درمان قوز شست پا

به توصیه های فیزیوتراپیست توجه کنید.

برای کمتر شدن درد در قسمت شست پا یا بونیون از ارتز (مانند بالشتک ها) استفاده کنید. از کفش هایی که عرضشان زیاد است و

قوزک پا

قوز شست پا

فضای کافی دارند استفاده کنید. کفشی که متناسب است خیلی اهمیت دارد. در ضمن توصیه می کنیم که کفش هایی که تنگ و پاشنه بلند هستند را استفاده نکنید و از خریدن آن ها اجتناب کنید. پون باعث می شود که درد را در این قسمت ها بیفزاید. از ورزش هایی که باعث می شودحرکت مفصل ها را حفظ کند استفاده کنید.

استفاده از ارتز باعث می شود که انگشت ها در یک راستا قرار بگیرند و موجب کاهش درد می شود. پیشنهاد می کنیم بعضی مواقع بین انگشتان از فوم استفاده کنید ولی اگر انگشت شست قوی باشد نباید از این وسیله استفاده کرد، زیرا باعث می شود که به انگشت دوم فشار بیاورد و باعث مختل شدن در بین انگشتان پا بشود.

آیا جراحی انگشت شست پا کمکی هم می کند؟؟

شروع معالجه شست پا به طور کلی با راه های غیر جراحی می باشد، ولی اگر این راه ها تأثیری نداشت می توانید از عمل جراحی کمک بگیرید. کسانی که این عمل ار انجام می دهند حدود 90 درصدشان راضی هستند. شما اگر حالت های زیر را داشتید به عمل جراحی نیاز دارید.

  • اگر در پنجه پا درد زیاد بود و مانع شد که شما نتوانید کارهای روزمره خود را انجام دهید. دردی که نگذارد شما به راحتی راه بروید و کفشتان را بپوشید ( منظورمان همان کفش راحتی می باشد).
  • ورم ها و برآمدگی هایی که با دارو و استراحت کردن خوب نشود.
  • زمانی که شست پا به طور کامل به سمت انگشت های دیگر منحرف شود.
  • خشک شدن شست پا و محدود شدن در حرکت.
  • در بعضی مواقع کج شدن شست پا در دوره نوجوانی مخصوصاً در دختران در بین سنین 10 تا 15 سال ایجاد می شود. ما در این سن اصلاً جراحی را توصیه نمی کنیم زیرا احتمال دارد برگردد.
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *