#


آنچه باید در مورد رنگ مو بدانید

رنگ مو
17 سپتامبر 2017 بدون نظر 885 بازدید

آنچه باید در مورد رنگ مو بدانید

آنچه باید در مورد رنگ مو بدانید

مو از دو قسمت ساقه و ریشه تشکیل می شود.

– به جز ریشه مو که تشکیل یافته از پروتئین کراتین می باشد بقیه مو یک بافت مرده است.
– معمولا موی سر در طول یک ماه به طور طبیعی یک سانتی متر رشد می کند.
– هر تار مویی که بر روی سر وجود دارد معمولا ۵-۳ سال عمر می کنند.
– تعداد موهایی که بر روی سر هر انسانی وجود دارد به ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار عدد می رسد.

ساقه مو دارای سه بخش است:

1- قشر خارجی(CUTICLE): این لایه مانند فلس ماهی پولکی می باشد که وقتی در حالت معمولی است بر روی هم خوابیده اند و وقتی مواد شیمیایی ه آن برخورد می کند آن را تحریک می ساز و باعث باز شدنش می شود. بعد از تحریک شدن حدود ۴ روز طول می کشد تا به حالت اولیه خود باز گردد. وظیفه قشر خارجی در برابر مو محافظت آن در مقابل نور، شستشو و هوا می باشد.

2- لایه میانی (CORTEX): این لایه محل قرار گیری کراتین و رنگدانه های مو(PIGMENT) است. بعضی از موارد از جمله ضخامت مو،مستحکم بودن مو و قابلیت ارتجاعی بودنش به این قسمت بستگی دارد.کیسه های ریزی در مو وجود داردبه نام آلوئول که محل قرار گرفتن رنگدانه های مو به شکل دانه های ریز ملانین (MELANIN) است.اگر از اکسیدان، فر و همچنین شامپوهای نامناسب استفاده کنید باعث می شود که کورتکس مو در اثر برخورد با اکسیداسون آن ها آسیب زیادی ببیند و زبر و خشن شود.
3- قسمت مرکزی (MEDULA): داخل این بخش یا خالی است و یا پر.

انواع رنگ مو

رنگ مو

رنگ مو

1- رنگ موی موقتی: این رنگ ها به هیچ عنوان بر روی کرتکس مو نفوذ نمی کنند و فقط روی کوتیکول های مو قرار می کنند. اگر آن ها را یکی دو بار با شامپو بشویید از بین می رود. این رنگ ها آمونیاک و پیروکسید هیدروژن ندارند. مدت زمانی که نیاز است تا این رنگ انجام شود 15 دقیقه می باشد.

2- رنگ موی نیمه دائمی: این رنگ دارای مقدار کمی آمونیاک و پیروکسید هیدروژن است. این رنگ تقریبا ۱۲تا۶ هفته بر روی مو می ماند. این رنگ به 1ونیم ساعت زمان نیاز دارد تا بر روی مو اثر کند.

3- رنگ موی دائمی: این رنگ در کل باعث می شود که فرمول رنگ طبیعی مو عوض شود. در این رنگ آمونیاک و پیروکسید هیدروژن وجود دارد. رنگ دائمی با رنگدانه های مو تلفیق می شود. بعد از گذشت۶-۴ هفته ریشه ی مو می روید و شما می توانید دوباره بر روی آن رنگ بگذارید. زمان انجام این رنگ باید ۱٫۵ ساعت باشد.

4- هایلایت (HIGH LIGHT): رشته هایی از مو که جدا شده اند را توسط دکلره روشن می کنند. دارای آمونیاک و پیروکسید هیدروژن و رنگ بر است. زمان لازم برای انجام این کار ۱٫۵ تا ۲ ساعت است.
ترکیبات رنگ مو، شیوه رنگ کردن و روش انتخاب صحیح و مناسب رنگ

ترکیبات رنگ مو

نمونه های مختلفی از رنگ مو در بازار موجود است که عبارتند از: کرم ها،ژل ها، تیوپ ها و شامپوها. دو عنصر مهم دیگری به جز رنگدانه های مصنوعی در فرمول رنگ وجود دارند:

1- پیروکسید هیدروژن: منظور از پیروکسید هیدروژن همان اکسیدان است که دو وظیفه بر عهده دارد:
ثابت نگه داشتن رنگ مو
اکسیداسیون ملانین
سولفور توسط اکسیدان از مو خارج می شود به خاطر همین اگر از اکسیدان بیش از حد استفاده کنید باعث می شود که تارهای مو نازک و زبر شوند. اکسیدان در حجم های مختلف ۱۰و۲۰ و۳۰ کاربرد دارد.

2- آمونیاک: نقش کاتالیزور بر عهده این ماده قلیایی می باشد. باعث روشنایی رنگ مو می شود. موجب می شود که کوتیکول جدا و باز شود تا رنگ بتواند به داخل پوسته برود.

عمل رنگ شدن چگونه انجام می شود؟

قبل از اینکه بخواهید رنگ موی دائم را بر روی موها بگذارید باید پولک های قشر خارجی باز شوند. برای انجام این کار شما باید از آمونیاک استفاده کنید. پس از انجام این کار باید اکسیدان ملانین را اکسید کنید. هنگام واکنش شیمیایی رنگدانه جدید ابعاد بزرگتر می شود تا از کورتکس مو نتوانند خارج شوند.

رنگ مو

رنگ مو

دکلره چیست؟

به کار از بین بردن رنگ طبیعی مو دکلره(DECOLORATION) یا عمل بلیچ (BLEACHING) می گویند. زمانی که قصد روشن تر کردن مو را داریم یا اینکه بخواهیم رنگ مو را سه درجه روشن تر از رنگ طبیعی مو کنیم باید از دکلره استفاده کنیم.

وقتی که دکلره می کنیم ملانین (رنگدانه مو) اکسید می شود. قبل از اینکه موهای خود را دکلره کنید حتما آزمون حساسیت که به پچ تست (PATCH TEST) معروف است را انجام دهید زیرا اگر حساسیت داشته باشید آسیب زیادی به پوست تان وارد می شود. ما به شما توصیه می کنیم کسانی که باردار هستند و یا از قرص های اعصاب استفاده می کنند هرگز موهای خود را دکلره نکنند.

نحوه انتخاب رنگ مو

۳ رنگ قرمز، زرد و آبی رنگ موی شما را تشکیل می دهند. به این رنگ ها رنگ های اصلی گفته می شود. به نارنجی، سبز و بنفش رنگ های ثانوی می گویند. رنگ مقابل رنگ دیگر باعث می شود آن رنگ را خنثی کند، یعنی اگر موی شما نارنجی باشد رنگ آبی آن را به رنگ قهوهای یا مشکی تبدیل می کنند و یا اگر مویی زرد رنگ دارید رنگ بنفش آن را خنثی می کند. رنگ طبیعی موی شما یکی از مواردی است که باید موقع انتخاب رنگ به آن توجه کرد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *