#


سریال هایی که در ماه محرم در رسانه ملی پخش خواهند شد

18 سپتامبر 2017 بدون نظر 1501 بازدید

سریال هایی که در ماه محرم در رسانه ملی پخش خواهند شد

سریال هایی که در ماه محرم در رسانه ملی پخش خواهند شد

با نزدیکی به ایام ماه محرم رسانه ملی با ساخت و اکران مجموعه‌های «هاتف»، «عقیق»، «پرواز در ارتفاع صفر» و «شکوه یک زندگی» در تلویزیون به استقبال ماه محرم خواهد رفت.

با بیان کرد که تولید و پخش سریال‌های مذهبی و مناسبتی، همواره یکی از پر اهمیت ترین اولویتهای رسانه ملی در پذیرش بینندگان محسوب می شود. با همین عنوان که بعد از عید نوروز و ماه مبارک رمضان، ساخت سریال‌های مذهبی در ماههای محرم و صفر، فرصت مناسبی بوده تا فیلمسازان تلویزیونی پیام‌های ذکر شده خود را در خدمت مخاطبان رسانه ملی قرار دهند.

بی تردید بیشترین تعداد سریال‌هایی که در جذب و ماندگاری در ذهن بینندگان موفقیت داشته اند، سریالهای مذهبی و مناسبتی رسانه ملی مخصوصا در روزهای ماه محرم و صفر بوده است که می‌توان نهایت این کار را در دهه‌ هزار و سیصد وهشتاد دانست و از آن به عنوان «دوران طلایی» فیلمسازی سریالهای مناسبتی و مذهبی تلویزیون نام برد. نمایش های تلویزیونی مانند «مختار نامه» و «معصومیت از دست رفته» داود میرباقری، «شب دهم» حسن فتحی، «وفا» و «سفر سبز» محمدحسین لطیفی تولید آن روزگار بوده که مسبب ماندگاری و جاودانگی آنها در تلویزیون شد.

سریال تلویزیونی «مختار نامه» داود میرباقری را می‌توان در زمره بهترین سریال تلویزیون دانست که از نظر محتوایی، انسجام، درون داشتهای تاریخی و ساختاری هنری محسوب کرد و به علت خصوصیات بصری و انسجام و بیننده پسند، جذاب کار توانست همه کمبودهای نمایشی را در این حوزه جا کرده است و بعنوان برگ برنده صداوسیما در ایام ماه محرم و صفر تلقی شود. تا آنجایی جایی که حتی پس از بازپخش چندین باره آن از شبکه‌های مختلف سیما، مینی سریال و فیلم سینمایی آن هم تولید و از تلویزیون بارها پخش شد.

مختارنامه

مختارنامه

اخیرا در این سالها هم باید به ساخت و تولید نمایش های تاریخی وهمچنین سریال هایی با قسمت های کمتر در بسیاری از موارد که در این زمینه تولید شده غفلت کرده ایم. در بسیاری از موارد سریال‌هایی که کمتر دیده می شوند که بتوانند به موفقیت‌های آثار نامبرده شده، کسب کنند اما در ظاهر که ترسانه ملی فقط برای نشان دادن تکلیف خود سراغ تولید آنها رفته است؛ مجموعه آثاری که در بعضی مواقعه از ویژگی‌های مورد استفاده ماه محرم همانند برپایی تعزیه‌ها و برگذاری تکیه‌ها بکار گرفته و در یک حالت کمترین به گرفتن شفا و در بهترین حالت به تغییر و تحولات روحی اما با ساختار دراماتیک نه چندان منسجم و قوی پرداخته است.

پخش سریال‌های مناسبتی «زیر پای مادر» بهرنگ توفیقی و «نفس» جلیل سامان پس از ماه مبارک رمضان مهمترین چیزی که مورد انتقاد سازمان صداوسیما واقع شد، مناسبتی نبودن مذهبی نبودن این سریال‌ها بود که معاون تلویزیونی رسانه ملی این مسئله را مورد تایید و بر توجه هر چه بیشتر تولید سریال‌های مناسبتی تاکید داشته است. در حال حاضر با توجه به نزدیکی به ماه محرم، شبکه‌های متفاوت تلویزیون هم برای این دهه سریال‌هایی را برای مخاطبان در نظر گرفته‌اند که در این گزارش مجموعه‌هایی را که از گزینه‌های پخش در ایام محرم هستند معرفی می‌کنیم.

هاتف؛ سریالی از شبکه یک

در شبکه یک تلویزیون در همه حال بعنوان شبکه‌ سیما، جلودار پخش مجموعه‌های سریالی بوده و هست از زمان های گذشته، ساخت و پخش سریال‌های در ارتباط با روزهای محرم را در زمره کار خود قرار داده بود و ماه‌ها پیش از آن به تولید این آثار اقدام کرده است. سریال تلویزیونی«هاتف» با درون مایه های عاشورایی از روزهای پایانی تیر ماه در تهران شروع به کار کرده است و برای اکران در دهه دوم ماه محرم ۹۶ به کارگردانی داریوش یاری تولید ‌شده است. لوکیشن‌های تهران این سریال در جنوب شهر، طرشت، شهرک غرب، صادقیه و نارمک بوده و نیز کربلای عراق از لوکیشن های اصلی این سریال هستند. فیلمبرداری این مجموعه سریال تلویزیونی دو ماه و نیم  زمان خواهد برد.

هاتف

بازیگران این سریال عبارتند از: زیبا بروفه، حمید گودرزی، شهرام قائدی، سیدمهرداد ضیایی، بهزاد خداویسی، مریم بوبانی، کمند امیرسلیمانی، محمد حاتمی، محمد فیلی، کاظم بلوچی و … که در این سریال به ایفای بازی می‌پردازند. در خلاصه این سریال چنین آمده است: سریال «هاتف» قصه یک دبیر ریاضی پایه ابتدایی به نام علیرضا حقگو که ۴۳ سال سن دارد را روایت می‌کند. علیرضا به اصرار پدرش راهی سفر زیارتی کربلا می‌شود. در کربلا و روز عاشورا پدرش بر اثر یک سکته قلبی فوت می‌کند و او را با یک وصیت‌نامه نصفه و نیمه رها می‌کند. وصیت‌نامه‌ای که زندگی علیرضا و خانواده‌اش را وارد چالش‌های جدیدی می‌کند. درون مایه داستانی این سریال، مفهوم مرز حق‌طلبی و پایبندی به آن با به خطر افتادن منافع شخصی و جستجوهای علیرضا برای افشای حقیقت است. این سریال قرار است که در ۱۰ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای از دهه دوم ماه محرم روی آنتن شبکه یک سیما برود.

سریال تلویزیونی«گذشت» براساس محور اصلی سریال جدید بهرنگ توفیقی شد

در شبکه سه سیما همانند سالهای گذشته با دست پُر به اپیشواز مناسبت‌های گوناگون رفته است؛ ماه محرم در سال جاری هم سریال «عقیق» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی پخش خواهد شد. این سریال که در خبرهای دیده نمی شد در شهرک سینمایی غزالی شروع به ساخت کند، به عنوان سریال تلویزیونی شبکه سه سیما در ایام ماه محرم معرفی شده است که در حال حاضر مراحل ضبط و تصویربرداری سکانس‌های پایانی خود را پشت سر می‌گذارد.

سریال تلویزیونی«عقیق» دارای داستان عاشقانه‌ای است در یک دوره تاریخی که سعید نعمت‌الله آن را در ۱۰ قسمت نوشته است. سومین همکاری مشترک او با بهرنگ توفیقی بعد از «پشت بام تهران» و «زیر پای مادر»، «عقیق» به حساب می‌آید که در این سریال شبنم مقدمی به عنوان بازیگر نقش اول ایفای نقش می‌کند.

خلاصه داستان سریال تلویزیونی تاریخی «عقیق» بدین شرح است: به عَجز مهمونم می‌کنی؟ به تسلیم؟ این چه رضایی‌ست که باید از ظهر عاشورا و وَقف عقیق و خون پسرم بگذرم؟ رضای کدوم دیاریِ، این رضاییِ که تو می‌خوای…

از بازیگران اصلی این مجموعه تلویزیونی شبنم مقدمی، هدایت هاشمی، بهزاد فراهانی، نادر فلاح، علیرضا آرا، نسیم ادبی و… هستند. این سریال قرار است در ۱۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای روی آنتن شبکه سه سیما برود.

سریال پرواز در ارتفاع صفر؛ داستان زندگی خلبان جنگنده نیروی هوایی

از دیگر سریال های که می توان برای ایام ماه محرم نام برد در شبکه یک سیما است که با نام سریال «پرواز در ارتفاع صفر» است که فیلمبرداری این مجموعه تسریالی به کارگردانی عبدالحسن برزیده و تهیه‌کنندگی محمد نشاط از روز چهارشنبه بیست و چهارم آذرماه در فرحزاد تهران شروع ‌شد. لوکیشن اصلی این سریال تهران بوده است که قسمت های از این سریال نیز در پایگاه نیروی هوایی اصفهان تصویربرداری شد.

پرواز در ارتفاع صفر

پرواز در ارتفاع صفر

کیومرث خلبان در نقش اصلی با بازی شاهرخ استخری ، حسین رنجبران با بازی حمیدرضا نیک ‌دل ، فریدون با بازی عمار تفتی ، حاج تراب امین محله با بازی محمد عمرانی ، خلیق شیرین در نقش سوگل ، علی عمرانی حاج یحیی از هنروران اصلی این سریال هستند.

از بازیگران اصلی مجموعه تلویزیونی پر بازیگر «پرواز در ارتفاع صفر» عبارتند از بیژن امکانیان، شاهرخ استخری، عمار تفتی، سوگل خلیق، محمد عمرانی، حمیدرضا نیکدل، بهاره ریاحی، رضا رادمنش، حدیث تهرانی، مجید جعفری، پیام داداشیان و رضا مسعودی هستند که زندگی یک خلبان جنگنده نیروی هوایی را در دوران جنگ تحمیلی بیان می‌کند.

مجموعه تلویزیونی «پرواز در ارتفاع صفر»  با همکاری نیروی هوایی جمهوری اسلامی و در هفت قسمت ۴۵ دقیقه‌ای در گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما تولید و ساخته می‌شود که در هفته دفاع مقدس سال آینده قرار است از این  شبکه روی آنتن برود.

سریال «شکوه یک زندگی» در شبکه دو سیما

شبکه دو سیما با محوریت “تکریم مقام همسران شهدای جاویدالاثر” اقدام به تولید و ساخت سریالی کرد. این شبکه هم سریال «شکوه یک زندگی» به تهیه‌کنندگی امیرعباس کنی و کارگردانی رضا بهشتی را ساخته است رسانید که به موضوع تکریم همسران شهدای جاویدالاثر که با استقامت و امیدواری سال‌ها و به تنهایی بار زندگی خود و فرزندانشان را به دوش کشیده‌، پرداخته است.

داستان این مجموعه تلویزیونی در موقعیت تاریخی دهه ۶۰ و در روستاهای استان مازندران به صحنه می رود. علاوه بر این بخش بسیاری از داستان به دوران دفاع مقدس به‌ویژه عملیات خیبر تعلق دارد که در شهرک سینمایی دفاع مقدس تصویربرداری شده است. نسخه اولیه فیلمنامه این مجموعه به قلم شعله شریعتی نوشته شده و مرجان اشرفی زاده، فیلمنامه نهایی را نوشته است. در خلاصه این سریال ۱۸ قسمتی آمده است؛ نارگل زنی بیست و پنج ساله و باردار به همراه سه فرزند در انتظار بازگشت همسرش (یحیی) از جبهه‌های جنگ است…

شکوه یک زندگی

در مجموعه «شکوه یک زندگی» بازیگرانی چون؛ بیتا سحر خیز، نازنین فراهانی، عبدالرضا اکبری، کوروش سلیمانی، مزدک رستمی، سوگل طهماسبی، مریم کاظمی، حسام محمودی، الهام جعفرنژاد، طوفان مهردادیان، مینا نوروزی‌فر، ساقی زینتی، مهری آل‌آقا و … ایفای نقش کرده اند.

سریال «شکوه یک زندگی» کاری از گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما است که از روز شنبه ۲۵ شهریور ماه ساعت ۲۱:۳۰ پخش می‌شود و بازپخش آن ۱:۰۰ بامداد، ۱۲:۰۰ و ۱۶:۱۵ است.

تلویزیون در این سال‌ها اخیر اثبات کرده است که هر زمانی که به ساخت و تولید مجموعه‌های تلویزیونی سریالی با کیفیت و با محتوای مناسبتی دینی و مذهبی متمایل بوده، توانسته آثار ماندگاری را در ذهن مخاطب به جای بگذارد؛ با این وجود احساس می‌شود که تلویزیون با برنامه‌ریزی انسجام پذیرتر و صریح تر می‌تواند با نگاهی به تجربه دوران طلایی‌ خود با افزایش مجموعه‌های نمایشی مناسبتی، به استقبال مخاطبان از رسانه ملی کمک کند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *