#


دو قطعه از آلبوم محسن چاوشی ممنوع شد

15 آگوست 2018 بدون نظر 2263 بازدید

دو قطعه از آلبوم محسن چاوشی ممنوع شد

برملا شدن دو قطعه ی ممنوع آلبوم محسن چاوشی

هفته گذشته محسن چاوشی با منتشر کردن یک پست در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به فعالیت 9 ماهه گروه تولید «ابراهیم» برای گرفتن مجوز این آلبوم خاطر نشان کرد: « مسلم است که تا بیستم مرداد ماه، همانند 9 ماه قبل منتظر خواهیم ماند، اگر این اتفاق نیفتد با احترام تقدیم خواهد شد. لازم به ذکر است که این آلبوم دارای حق کپی رایت بین ‌المللی است و قوانین حق و حقوق افراد دست اندرکار رعایت خواهد شد. من غریبم و غریب را کاروانسرا لایق است.»

چندی پس از تهدید چاوشی مبنی بر منتشر کردن آلبوم «ابراهیم» در فضای مجازی، واکنش‌ های بسیاری در صفحه های مجازی و رسانه‌ ای کشور صورت گرفت که همین باعث شد تا پاسخ تندی از سوی وزات ارشاد به او داده شود. ابوالفضل صادقی ‌نژاد، رئیس شورای ارزشیابی و نظارت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد در رابطه با این موضوع و حاشیه هایی که به وجود آمده عنوان کرد: «بعد از ثبت آلبوم «ابراهیم» بر اساس روند اداری و قانونی روز هجدهم مرداد ماه این اثر را به شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی فرستادیم که بعد از رسیدگی دو قطعه از این اثر مورد تأیید قرار گرفت و پنج قطعه هم مستلزم اصلاحیه گردید.»

ولی محسن چاوشی یک مرتبه دیگر در پست دیگری با منتشر کردن شصت ثانیه از آلبوم «ابراهیم» عنوان کرد: «این به اصطلاح دوستانی که با همدیگر مشکل دارند و قطع ارتباط می ‌کنند، می بایست یکی حکم خاک گیرد و یکی به ‌مثابه آب باشد و از غایت تواضع خوی آب گیرد. اگر با هم آمیزش و اختلاط نمایند و اتحاد ورزند، حق ‌تعالی به برکت آن اتحاد و اجتماع، صدهزار ریاحین صلح و شادی و گلستان وفا و صفا پدید آورد.»

در واقع این یک طرف این موضوع از طرف محسن چاوشی بود اکنون باید دید که طرف دیگر ماجرا به چه ترتیب است، شهریور سال گذشته ترانه ‌های آلبوم موسیقی «ابراهیم» تحویل وزارت ارشاد شد، پس از دو روز به محسن چاوشی و تهیه‌ کننده این اثر گفته شد که تعدادی از آهنگ ها به اصلاحیه نیاز دارد ولی این اتفاق انجام نمی پذیرد و این موضوع کماکان در وزارت ارشاد مسکوت می ماند تا روز هفدهم مرداد ماه سال جاری که درست یک سال از فرستادن ترانه ‌ها می‌ گذرد و محسن چاوشی وزارت ارشاد را تهدید می ‌کند که اگر این آلبوم به تأیید نرسد به شخصه این آلبوم را منتشر خواهد کرد.

تعداد سه  قطعه مجوز گرفت و فقط دو قطعه مانده است

دیروز پس از کلیه اتفاقات به وجود آمده روزهای گذشته، علی ترابی، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصاحبه ای که داشت بیان کرد: «روز یکشنبه، یک نامه برای نخستین مرتبه به دست ما رسید که برای بازبینی اشعار این آلبوم تقاضا شده بود. این در شرایطی است که تا به امروز یک آهنگ هم در مورد این آلبوم به دست ما نرسیده است. البته در این مدت ما با آقای محسن چاوشی جلسه ای داشتیم و با هم بستنی هم خوردیم و در حالتی دوستانه باهم صحبت کردیم. من در این موقعیت براساس مسئولیت کاری خود سه قطعه ‌ای را که اصلاح شده است را مجوز پخش داده ام اما دو قطعه دیگر هم نیاز به اصلاحاتی دارند که می بایست در مورد آن کارهای لازم انجام گردد.»

ترابی در رابطه با انتشار کتابی که تعدادی از اشعار آلبوم «ابراهیم» در آن آورده شده افزود: «فرض را بر این بگیریم که کتاب هم منتشر شده باشد ولی این کتاب مبنی ‌بر مجوز گرفتن شعر برای موسیقی نیست. من گمان می ‌کنم حساسیت‌ ها در این حوزه زیاد شده است. البته تا موقعی که در کشور برای تولید و اجرای آلبوم و کنسرت موسیقی باید جواز گرفته شود پس می بایست قوانین را هم پذیرفت. قسمت هایی از این قوانین با تعویض مدیران آسان یا دشوار می ‌شود ولی قسمتی دیگر هم به قوانین ربط دارد که باید همین طور بماند. البته در روزهای اخیر اشعار مورد بحث را به صورت ویژه برای تعدادی از دوستان فرستادیم و هیچ ‌یک از آن ها تأیید نکرده‌ اند که وزارت ارشاد می تواند به این اشعارمجوز بدهد.»

آلبوم ابراهیم دارای هفت قطعه است که تعداد پنج قطعه از آن مجوز گرفته ولی دو ترانه آن به خاطر این که دارای متن خوبی نمی باشد به نقل از مدیران وزارت ارشاد مجوز دریافت نخواهد کرد. بر اساس نظرات برخی از مسئولان این دو قطعه جنجالی، دو ترانه به نام ‌های «تو در مسافت بارانی» و «ما بزرگ و نادانیم» هستند که از کتاب شعر «منجنیق» حسین صفا، گرفته شده اند. دو قطعه ای که بیشتر متهم به ترانه ‌های اروتیک شده اند تا ترانه ‌های اجتماعی و سیاسی.

* تو در مسافت بارانی

و غم درشکه‌ ای از اشک است

و اشک شیهه کوتاهی

من و تو آخورمان مرگ است

از این درشکه بیا پایین

تو نیز شیهه بکش گاهی

زمین گرد چه می ‌خواهد

به جز به گرد تو چرخیدن

سپس به سوی تو غلتیدن

سپس به پای تو افتادن

توان این همه در من نیست

مرا ببخش اگر ماهی

آهای بینی سربالا

از این درشکه بیا پایین

به من بچسب همین الان

مرا ببوس همین حالا

که زندگی دو سه نخ کام است

و…

*  ما بزرگ و نادانیم

مثل گاو می ‌نوشیم

مرتعی سرابی را

قطعی است و می ‌دانیم

گریه غرق خواهد کرد

اسب ‌های آبی را

هم درشت و غمگینیم

هم سیاه و بدبینیم

هم برای آبادی

قطره‌ ای نمی ‌باریم

هم نگه نمی‌ داریم

حرمت خرابی را

شب که می ‌شود خوابیم

صبح و ظهر هم خوابیم

عصر هم که تا شب خواب

شب دوباره تا شب خواب

توی خواب می ‌بینیم

روز آفتابی را

خوب… خوب و خوشبختیم

خشک و سفت و سرسختیم

و…

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *