#


نجات یافته توسط دزد دریایی

فیلم نجات یافته توسط دزد دریایی
23 آوریل 2017 بدون نظر 1601 بازدید

نجات یافته توسط دزد دریایی

فیلم نجات یافته توسط دزد دریایی

( 1905 ) اثر سیسیل هپ ورث از نظر تجاری بسیار موفق بود . هپ ورث برای آنکه بتواند فیلم نجات یافته به اندازه مورد تقاضا تکثیر کند ، آن را دوبار دیگر ساخت .

از جنبه روایی هر سه فیلم مشابه هم هستند اما از نظر شکل و فرم تفاوت های جزیی اما مهمی بین آنها وجود دارد .

در نسخه اول فیلم صحنه ای که در آن پرستار پشیمان به درون اتاق می شتابد و به گم شدن بچه اعتراف می کند ، با دو نسخه دیگر متفاوت است .

در نسخه اول این صحنه به دو نما تقسیم شده است و در دومین نما دوربین به صحنه می نگرد .

اما در دو نسخه دیگر تنها از یک نما استفاده شده و در دوربین دوم حذف شده است . به این ترتیب در نسخه اول از برش صحنه استفاده گردیده است اما در دو نسخه دیگر چنین نبوده است اگر برش صحنه را یکی از مراحل تکامل شکل ( فرم ) فیلم بدانیم در آن صورت در این جا گونه ای پس روی را شاهدیم .

اما واقعیت آن است که  فیلمساز از « خطای » صحنه بندی Staging صحنه در نسخه اول که طی آن دو نمای صحنه از نظر حسی تغییر موقعیت دوربین را نشان می دهند اما قضیه در واقع جابه جایی بازیگرهاست ، درسی آموخته است .

به این ترتیب در سال 1905 هپ ورث دقیقاً می دانست که دوربین باید تا چه اندازه به صحنه نزدیک باشد و آماده بود تا بازیگران را برای تطبیق فاصله به جلو بکشد .

هپ ورث زمانی که در صحنه ای از اشتباهاً متهم با شکل مشابهی مواجه شد ( این فیلم در همان سال ساخته شد ) دوربین را جلو کشید و امکان حرکت بازیگرها را از بین برد . ( او کوشید در ادامه دوربین را از پنجره ای خارج کند و این حرکت او از نظر دراماتیکی بسیار مهم است ) .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *