#


بیوگرافی مهناز افشار؛ فیلم ها و زندگی خصوصی

مهناز افشار
17 می 2017 بدون نظر 4363 بازدید

بیوگرافی مهناز افشار؛ فیلم ها و زندگی خصوصی

بیوگرافی مهناز افشار؛ فیلم ها و زندگی خصوصی

به گزارش از من بپرس، مهناز افشار در 16 خرداد ماه سال 1356 در تهران به دنیا آمد. خانواده ای او صبغه مذهبی دارند؛ این مسئله یکی از موانع افشار در ابتدای فعالیتش به عنوان بازیگر بود.

افشار در رشته تجربی دیپلم گرفته و پس از آن برای تحصیل در رشته تدوین به یک مؤسسه آزاد رفت و از آنجا فارغ التحصیل شد.

افشار فعالیت بازیگری را در تلویزیون شروع کرد. او در سال 1377 به همراه ایرج راد، رؤیا تیموریان، دانیال حکیمی و پوراندخت مهیمن در سریال گمشده بازی کرد. شاید الان کمتر کسی بازی او را که در این سریال در نقش مکمل حاضر شد، به یاد بیاورد.

مسعود نوابی کارگردان سریال گمشده بود و داستان آن با پس زمینه وقایع سیاسی در خرداد 1342 روایت می شد.

اما درست یک سال بعد و با بازی در سه فیلم جوان و شور عشق و دوستان وارد دنیای سینما شد و در اندک مدتی به یکی از ستاره های پولساز آن تبدیل شد.

شور عشق و شور گیشه

شور عشق

شور عشق

در شیرهای جوان افشار در یکی از نقش های فرعی حاضر شد. از آنجا که فیلم بر روی جنبه های اکشن متمرکز بود، بازی بازیگران اصلی هم در فیلم دیده نشد.

اما شور عشق فیلمی بود که بهترین فرصت را به افشار داد. این فلیم قصد داشت داستان دختر و پسری را روایت کند که به علت مخالفت های خانواده با این رابطه تصمیم به فرار می گیرند.

فیلم هرگز در بیان آنچه می خواست بگوید موفق نبود، اما دو بازیگر اصلی آن را به موفقیت رساند.

شور عشق محصول باز شدن فضای فرهنگی به دنبال انتخاب 2 خرداد 1376 بود. در آن سال ها انبوهی از فیلم های به اصطلاح دختر پسری در سینما ساخته می شدند که شور عشق از اولین و بدترین آنها بود.

دریافت زرشک زرین

مهناز افشار در شور عشق در نقش مقابل بهرام رادان بازی می کرد. این فیلم در آن سال در مراسمی که بعدها هم تکرار نشد، زرشک زرین بدترین فیلم سال را دریافت کرد. افشار هم زرشک بدترین بازیگری را گرفت.

این جایزه می توانست پایان یک فعالیت کاری باشد، اما افشار خود اعتقاد دارد دریافت زرشک زرین در آن سال باعث شهرت و معروفیت او شده است.

البته در آن زمان نه زرشک زرین، نه فروش بالای فیلم و نه باز شدن فضا بود که باعث شهرت او شد. بلکه شباهت او به گوگوش، بازیگر و خواننده پیش از انقلاب بود که باعث شد افشار دیده شود.

با این حال افشار و رادان راه صد ساله را یک روزه طی کردند و به ستاره های سینما تبدیل شدند. سینمایی که از اوایل انقلاب با سیستم ستاره سالاری به شدت مبارزه می کرد.

شباهت پول ساز دو ستاره

بعد از شور عشق فیلم دوستان از افشار به اکران درآمد. البته به نظر می رسد دوستان پیش از شور عشق ساخته شده، اما بعد از شور عشق نمایش داده شد.

دوستان را علی شاه حاتمی ساخت و مهناز افشار در آن در مقابل یوسف مرادیان بازی کرد. اگر شور عشق نمی خواست فیلم بدی باشد، دوستان انگار در این کار عمد داشت.

داستان و ساختار این فیلم یادآور انبوهی از فیلم های فارسی قبل و بعد از انقلاب بود و افشار در آن در نقش معشوقه سیاه بخت قهرمان رفیق باز فیلم تنها می توانست کاری کند که تا آنجا که می تواند بیشتر شبیه گوگوش به نظر برسد.

افشار بعد از دوستان فیلم خاکستری را بازی کرد. مهرداد میرفلاح نامی فیلم را ساخته بود و نام تهمینه میلانی به عنواتن نویسنده رد عنوان بندی دیده می شد.

خاکستری نیز محصول همان شرایط ذکر شده بود. این فیلم نه فروش خوبی داشت و نه رامبد شکرابی به ستاره ای پولساز تبدیل کرد.

نگین مهناز افشار

مهناز افشار که داشت به عنوان یک بازیگر درجه چندم نامی برای خود دست و پا می کرد، با بازی در فیلم نگین ساخته اصغر هاشمی، توانست اندکی اعتبار به دست بیاورد.

نگین در میان انبوه فیلم های جوان پسند آن موقع، فلیم جدی تری تلقی می شد و گلچهره سجادیه را بعد از سه سال دوری به سینما برگرداند.

زهر عسل به کارگردانی ابرهیم شیبانی فیلم بعدی مهناز افشار بود. فیلمی که می خواهد جدی به نظر برسد، اما نمی تواند، چون جدی نیست. فیلم در گیشه شکست خورد تا از همه طرف یک پروژه غلط به نظر برسد.

تنها حسن این فیلم برای افشار بازی فریماه فرجامی بود که مانند گلچهره سجادیه از بازیگران خوب سینمای ایران به حساب می رود.

فیلم بعدی این بازیگر دختری در قفس بود که او را در کنار فریبرز عرب نیا قرار می داد. فیلم را قدرت الله صلح میرزایی ساخت و برای تبلیغات آن ماکت افشار را درون یک قفس قرار دادند و در جلوی سینما گذاشتند، اما باز فروش نکرد!!

آغاز به کار زوج معروف گلزار-افشار

مهناز افشار و محمدرضا گلزار در عکسی تبلیغاتی برای فیلم آتش‌بس

مهناز افشار و محمدرضا گلزار در عکسی تبلیغاتی برای فیلم آتش‌بس

اما فیلم بعدی افشار یعنی کما با فروش خوب خود اعتبار او را حداقل در گیشه برگرداند. محمدرضا زوج افشار در این فلیم بود که او هم ستاره ای بی استعداد نامیده می شد. کما به پدیده ای در فروش تبدیل شد و راه را برای تکرار زوج گلزار-افشار هموار کرد. سیزده گربه روی شیروانی داغ، تله و آتش بس از این نمونه اند.

افشار بعد از کما فیلم سالاد فصل را با فریدون جیرانی کار کرد که گویا به همین خاطر مانی حقیقی او را برای فیلم دومش یعنی کارگدان مشغول کارند انتخاب کرد. این فیلم که بر اساس طرحی نمادین از عباس کیارستمی ساخته شد، توانست در جشنواره های زیای به نمایش در بیاید.

افشار در کارگران مشغول کارند در کنار بازیگرانی مانند رضا کیانیان، فاطمه معتمد آریا، آتیلا پسیانی بازی کرد و توانست بازی خوبی داشته باشد.

تا زمان بازی در آتش بس و رکوردشکنی های فروش سر برسد، افشار در فیلم های چه کسی امیر را کشت؟ تله و محاکمه بازی کرد.

آتش بس اما استثنایی در اکران بود. این فیلم که باز زوج گلزار-افشار را به خدمت می گرفت توانست به فروش خیره کننده ای برسد تا جایی که دنباله آن نیز ساخته شد. فیلم را تهمینه میلانی ساخت که علاوه بر افشار و گلزار آتیلا پسیانی را نیز به عنوان بازیگر در کنار خود داشت.

کار با قدیمی ها؛ کیمیایی و شوک رئیس

مهناز افشار در رئیس ساخته مسعود کیمیایی نیز بازی کرد. فیلمی عجیب و غریب و ملغمه ای از فیلم های قبلی کیمیایی که با ارجاعات مستقیم و غیر مستقیم به برخی فیلم های تاریخ سینما بیش از آنکه معرف دورانی آشفته باشد، نشانس از ذهن آشفته کارگردانش بود.

رئیس یکی از بدترین فیلم هایی بود که ممکن است یک بازیگر در آن بازی کند، اما مثل اینکه در ایران چون فیلمی از مسعو کیمیایی است، درباره هشا حرف زده شد؛ حالا کیفیت حرف ها به جای خود!!

کیمیایی تنها فیلم ساز صاحب نامی نبود که افشار در فیلمی از او بازی کرد. ابرهیم حاتمی کیا با دعوت از افشار برای بازی در یکی از اپیزودهای دعوت یکی از متفاوت ترین نقش آفرینی های این هنرپیشه را رقم زد. پس از آن عباس کیارستمی او را در کنار انبوه زنان فیلم شیرین قرار داد و از نمای درشت آنها تا سر حد نهایت استفاده کرد.

اولین جوایز

بعد زا رئیس افشار در تسویه حساب، فیلم بدنام تهمینه میلانی نیز بازی کرد که با وجود تمام انتقادات به فیلم، او را برای دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن نامزد کرد.

دختر آدم، پسر حوا به کارگردانی رامبد جوان اتفاق مهمی در فروش بود. این فیلم کم ادعا که به روانی قصه کمیک خود را بازگو می کند استعداد افشار را در کمدی خوب به کار گرفت. در نقش وکیلی که با همکارش وارد یک رقابت کاری و شخصی می شود و در نهایت به ازدواج می انجامد.

پسر آدم دختر حوا با وجود فروش بالایش در بین منتقدان سر و صدایی نکرد و متأسفانه جدی نگرفته نشد، در حالی که از به نظر می رسد از فیلم بعدی و بسیار معروف تر رامبد جوان، ورود آقایان ممنوع فیلم بهتری باشد.

فیلم بعدی مهناز افشار طبقه سوم بود که توانست باعث شود افشار اولین جوایز بازیگری را دریافت کند، هر چند از بدترین شکست های تجاری فیلم های او بود.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن از انجمن منتقدان در سال 1389 و تندیس بهترین بازیگر زن از جشن دنیای تصویر در سال 1390 دو جایزه ای بود که مهناز افشار برای بازی در فیلم طبقه سوم موفق به دریافت آنها شد.

اولین و تنها سیمرغ

افشار سال بعد از آن در فیلم سعادت آباد و در کنار انبوه بازیگرانی مثل حامد بهداد، لیلا حاتمی، هنگامه قاضیانی، حسین یاری، امیر آقایی و مینا ساداتی حضور یافت. فیلم نقدهای مخالف و موافق گرفت و توانست به فروش مناسبی هم دست پیدا کند.

افشار برای بازی در سعادت آباد بالاخره توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن از جشنواره فجر در سال 1389 به دست بیاورد. موفقیتی کم نظیر برای بازیگری که با شور عشق شروع کرده بود.

وی همچنین برای بازی در این فیلم نامزد دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل زن از جشن خانه سینما در سال 1390 نیز شد که موفق به دریافت آن نشد.

برف روی کاج ها، تندیس در دستان افشار

برف روی کاج‌ها

برف روی کاج‌ها

افشار که به نظر می رسد انتخاب هایش در این دوران هوشمندانه تر شده، در سال 1390 با دو فیلم برف روی کاج ها و پل چوبی بر پرده سینماها آمد.

پل چوبی فیلمی اعتراضی بود که بین داستانی عاشقانه و فیلمی سیاسی گیر کرده بود. در این بین ضربه بدتر را مهران مدیری به فیلم زد و با نقشی گنگستری باعث کمیک شدن فیلم شد.

با این وجود افشار در بازی در کنار هدیه تهرانی چیزی کم نگذاشت و توانست نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره فجر شود.

این دومین همکاری افشار با مهدی کرم پور بعد از چه کسی امیر را کشت؟ بود که توانست برای هر دوی این فیلم ها نامزد دریافت جایزه شود.

برف روی کاج ها دیگر فیلم افشار در سال 1390 بود که بازی افشار در آن به تأیید هیئت داوران جشنواره ها قرار گرفت.

این فیلم داستان زنی را روایت می کرد که با شوهرش اختلاف دارد و در آستانه رابطه با مردی دیگر با تردید مواجه می شود. فیلم را پیمان معادی به صورت سیاه و سفید ساخت و صابر ابر را رو به روی افشار قرار داد.

افشار نقش زنی از طبقه بالای اجتماعی را به شدت باورپذیر بازی کرد و به همین دلیل هیئت داوران سی‌امین دوره جشنواره فیلم فجر، لوح تقدیر بهترین بازیگر زن در بخش نگاه نو را به وی اهدا کردند.

در جشن انجمن منتقدان نیز در سال 1391 افشار توانست جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را برای برف روی کاج ها به دست بیاورد تا در اولین همکاری با معادی کارگردان تجربه ای به یاد ماندنی شکل بگیرد.

نهنگ عنبر؛ ویدیو کلیپی پرفروش

نهنگ عنبر

نهنگ عنبر

مهم ترین فیلم افشار بعد از برف روی کاج ها فیلم نهنگ عنبر بود که توانست به یکی از پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینمای یران تبدیل شود. بازی افشار در کنار رضا عطاران شاید تنها حسن نهنگ عنبر بود که تا پایان فیلم از قصه گفتن سر باز می زد و هر چه بیشتر تلاش می کرد تا به ویدیو کلیپ شبیه تر باشد.

او همچنین در فیلم دلم می خواد ساخته بهمن فرمان آرا نیز بازی کرد که چیز بیشتری راجع به آن نمی توان گفت.

خانه ای در خیابان چهل و یکم در کنار علی مصفا دیگر تجربه سالیان اخیر مهناز افشار است. داستانی که از بس تراژیک است به کمدی تبدیل شده است.

مهناز افشار در کنار همسرش

مهناز افشار در کنار همسرش

زندگی خصوصی مهناز افشار همراه با حاشیه و جنجال فراوان بوده است. او در سن 37 سالگی در سال 1393 با یاسین رامین که متأهل بود، ازدواج کرد. البته گفته شد که رامین زن قبلی اش را طلاق داده و این به اصرار مهناز افشار بوده است.

یاسین پسر محمدعلی رامین است که در دولت دهم جمهوری اسلامی ایران معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. جنجال ناسزا گویی او به یک مصاحبه کننده رادیو مدت ها نقل فضای سیاسی ایران بود.

با این وصف افشار راضی از زندگی خصوصی و با دیدگاه سیاسی ای مخالف پدر شوهرش دارای یک فرزند دختر به نام لیانا است.

تولد دختر افشار نیز جنجالی شد و علت آن نامی بود که در ابتدا برای او انتخاب کرده بودند. افشار نام دخترش را لیا گذاشته بود که گفته شد نامی عبری است. به همین دلیل نامش را به لیانا تغییر دادند.

از افشار فیلم نهنگ عنبر 2: سلکشن رؤیا بر پرده سینماهاست که طبق پیش بینی ها از فروش خوبی برخوردار خواهد شد.

نام و نام خانوادگی :

 نام و نام خانوادگی


محل تولد

 :تاریخ تولد

  بیوگرافی

  فیلم های سینمایی

  سریال ها

برچسب ها برچسب‌ها:,
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *