#


دعوت از لیلا حاتمی، گلشیفته فراهانی و نازنین بنیادی برای عضویت در آکادمی اسکار

لیلا حاتمی، گلشیفته فراهانی، نازنین بنیادی
29 ژوئن 2017 بدون نظر 6591 بازدید

دعوت از لیلا حاتمی، گلشیفته فراهانی و نازنین بنیادی برای عضویت در آکادمی اسکار

دعوت از لیلا حاتمی، گلشیفته فراهانی و نازنین بنیادی برای عضویت در آکادمی اسکار

به گزارش از من بپرس، آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار از لیلا حاتمی، گلشیفته فراهانی و نازنین بنیادی و چند چهره دیگر از سینمای ایران برای عضویت در این آکادمی دعوت کرده است.

در خبری که رسانه ها به نقل از هالیوود ریپورتر منتشر کرده اند، آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار با دعوت از ۷۷۴ چهره جدید قصد دارد اعضای خود را به 7 هزار نفر افزایش دهد.

این کار بر اساس سنتی دیرینه انجام می گیرد و اسکار هر سال اعضای جدیدی را به این آکادمی اضافه می کند.

از اصلی ترین کارهای اعضای آکادمی اسکار بررسی فیلم هایی است که در مراسم اهدای جوایز این آکادمی شرکت می کنند و به همین دلیل بسیاری جوایز اسکار را فنی تر و مستدل تر می دانند.

فراوانی اعضای آکادمی اسکار این امکان را فراهم می کند که سلیقه ها و دیدگاه های مختلف درباره یک اثر نظر دهند و به همین دلیل از قضاوت های سلیقه ای و مقطعی تا حد زیادی جلوگیری می شود. البته این امر بیشتر در زمینه های فنی رخ می دهد. وگرنه در بخش انتخاب بهترین فلیم ها هر سال شاهد انتخاب های عجیب و غریب تر هستیم.

رشد تعداد اعضای زن و رنگین پوست در آکادمی اسکار

آکادمی اسکار امسال  ۷۷۴ عضو جدید را از ۵۴ کشور جهان دعوت کرده است. این 774 نفر روی هم رفته 112 بار کاندید دریافت اسکار بوده اند که 25 بار توانسته اند آن را به دست بیاورند.

بر اساس آمار موجود، در دو سال اخیر یعنی از 2015 تا 2017 تعداد اعضای زن و رنگین پوست آکادمی اسکار رشد چشمگیری داشته است.

بر این اساس رشد تعداد اعضای زن در این دو سال ۳۵۹ درصد بوده است. امسال نیز 39 درصد از اشخاص دعوت‌ شده زن هستند.

همچنین باید گفت که در 7 شاخه از آکادمی اسکار، تعداد زنان دعوت شده امسال از مردان بیشتر است.

تعداد اعضای رنگین ‌پوست آکادمی اسکار نیز در در دو سال اخیر ۳۳۱ درصد رشد را تجربه کرده است. امسال نیز 30 درصد دعوت ‌شدگان رنگین پوست هستند.

ایرانی های دعوت شده به عضویت در آکادمی اسکار

در شاخه بازیگری

در شاخه بازیگری این آکادمی از سه بازیگر زن ایرانی دعوت کرده است؛ نازنین بنیادی، لیلا حاتمی و گلشیفته فراهانی.

نازنین بنیادی، بازیگر ایرانی – بریتانیایی است که در فیلم هایی چون سرزمین مادری (2011)، بن هور (2016) و مرد آهنی (2008) بازی کرده است.

علاوه بر این سه بازیگر آکادمی اسکار از بازیگران دیگری از ملیت های مختلف نیز دعوت به عمل آورده است: در این میان شاخص ترین این بازیگران عبارتند از: آمیتا باچان، مونیکا بلوچی، آرون تیلور جانسن، کریستین استوارت، آماندا سیفورد و آدام درایور.

در شاخه کارگردانی

محمد رسول ‌اف، فیلم سازی که معمولاً فیلم هایش در ایران با گرفتاری هایی در زمینه دریافت مجوز ساخت و پخش مواجه می شوند، تنها کارگردان ایرانی دعوت شده به عضویت در آکادمی اسکار است.

با وجود مشکلاتی که فیلم های رسول اف در داخل کشور خودش با آنها دست و پنجه نرم می کند، در خارج از ایران معمولاً استقبال خوبی از آثار او صورت می گیرد.

آخرین افتخار رسول‌ اف در جشنواره های خارجی دریافت جایزه بخش نوعی نگاه جشنواره کن بود که به خاطر آخرین فیلمش لرد، به او اهدا شد.

علاوه بر رسول اف ایرانی، فیلم سازانی چون فاتح آکین از ترکیه، آمات اسکالانته، فیلم ساز مکزیکی، گرث دیویس، فیلم ساز استرالیایی و کیم کی دوک، کارگردان کره ای نیز برای عضویت در آکادمی اسکار دعوت شده اند.

گفته می شود که سال گذشته چند روز پیش از درگذشت عباس کیارستمی از او نیز برای عضویت دعوت شده بود.

شاخه تدوین

در شاخه تدوین تنها نام یک تدوین گر ایرانی به چشم می خورد. این تدوین گر هایده صفی‌ یاری است که احتمالاً به واسطه تدوین دو فیلم برنده اسکار جدایی نادر از سیمین و فروشنده اصغر فرهادی دعوت شده است.

شاخه صدابرداری

در رشته صدابرداری نیز تنها محمدرضا دلپاک، صدابردار کارکشته ایران که او نیز در دو فیلم اسکار گرفته فرهادی همکاری داشته، از طرف آکادمی علوم و هنرهای سینمایی دعوت شده است.

شاخه نویسندگی

برای عضویت در شاخه نویسندگی نیز از بهمن قبادی دعوت شده است. قبادی فیلم ساز کُرد ایرانی و کارگردان و نویسنده آثاری چون زمانی برای مستی اسب ها، لاک پشت ها هم پرواز می کنند و کسی از گربه های ایرانی خبر ندارد است.

قبادی چند سال است که از ایران مهاجرت کرده است.

شاخه جلوه ‌های ویژه

گفتنی است که ایرانی ها در چند سال اخیر در بخش جلوه های ویژه در سینمای هالیوود موفقیت های زیادی کسب کرده اند. حبیب زرگرپور که در فیلم ماسک به عنوان مسئول جلوه ویژه فعالیت کرده است و دو بار نامزد دریافت اسکار شده است، تنها یکی از این موارد است.

آکادمی اسکار امسال از محسن موسوی که در فیلم ‌هایی همچون روز استقلال: رستاخیز و مرد عنکبوتی شگفت‌ انگیز مسئولیت جلوه‌ های ویژه را بر عهده داشته است، دعوت کرده تا عضویت در این نهاد عظیم سینمایی را بپذیرد.

شاخه مدیران اجرایی

در شاخه مدیران اجرایی، آکادمی اسکار از هنگامه پناهی دعوت کرده که از معروف ترین چهره های سینمایی جهان در جشنواره هاست.

پناهی در سال 2015 سه فیلم دیپان، ساخته ژاک اودیار، تاکسی به کارگردانی جعفر پناهی و از دور دست به کارگردانی دسه ده آلا را بر عهده داشت که دیپان نخل طلای کن را برنده شد، تاکسی خرس طلای برلین را گرفت و از دور دست نیز شیر طلای جشنواره ونیز را به دست آورد!!

کسب سه جایزه اصلی از سه جشنواره معتبر بین المللی موفقیتی کم نظیر برای یک پخش کننده است که هنگامه پناهی آن را کسب کرده است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *