#


گمانه زنی درباره پخش ربنای شجریان از تلویزیون

محمدرضا شجریان
25 می 2017 بدون نظر 1317 بازدید

گمانه زنی درباره پخش ربنای شجریان از تلویزیون

گمانه زنی درباره پخش ربنای شجریان از تلویزیون

به گزارش از من بپرس، پخش دعای ربنا با صدای محمدرضا شجریان از تلویزیون به گمانه زنی های زیادی در این زمینه منجر شده است.

در همین ارتباط خبری در رسانه ها باز نشر شده که حاکی از درخواست وزیر ارشاد از رئیس سازمان صدا و سیما برای پخش این دعا در ماه مبارک رمضان از تلویزیون است. در خصوص موضوع این نامه مطالب زیادی به فاصله اندک از انتشار خبر آن در شبکه های اجتماعی بازنشر شده است.

یک منبع آگاه به خبرگزاری دولت، ایرنا گفته این نامه از طرف وزیر ارشاد در حاشیه نشست روز گذشته – چهارشنبه – اعضای کابینه دولت به عبدالعلی علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیما داده شده است.

با این وجود هنوز خبری درباره تصمیم مسئولان صدا و سیما برای پخش ربنای شجریان در ماه رمضان امسال به رسانه ها نرسیده است.

ربنا چگونه خوانده شد؟

محمدرضا شجریان دعای ربنا را که سالیان سال از تلویزیون پخش می شد، در دستگاه سه ‌گاه خوانده و با مرکب‌ خوانی (مدولاسیون یا راه گردانی) به دستگاه‌ ها و آوازهای دیگر ردیف موسیقی ایرانی مانند افشاری و گوشه عراق (صبا) رفته و در انتها در دستگاه سه‌ گاه پایان می گیرد.
گفتنی است ربنای محمدرضا شجریان در تاریخ ۱۹ اردیبهشت امسال، ثبت ملی شده است.

لوح ثبت ملی این اثر پرطرفدار و ماندگار توسط زهرا احمدی پور، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به همایون شجریان فرزند محمدرضا شجریان داده شد.
استاد آواز ایران که مدتی است تحت مداوای پزشکان است؛ پیشتر بارها ربنا را متعلق به ملت ایران دانسته بود.

گفته می شود شجریان این قطعه را نه به قصد انتشار بلکه برای دادن نمونه و سرمشقی به شاگردانش اجرا کرده است. استقبال شاگردان این خواننده بزرگ موسیقی ایران از این اجرا باعث شده بود که شجریان با انتشار عمومی آن موافقت کند. بعد هم با پخش در تلویزیون و استقبال گسترده عموم مردم به یکی از اجزای جدانشدنی مراسم افطار در ماه رمضان تبدیل شد.

چرا پخش ربنا متوقف شد؟

این دعا به طور مرتب در ماه های رمضان پخش می شد تا اینکه در سال 1388 به علت اختلاف نظرهای شجریان با مسئولان تلویزیون بر سر پخش بی اجازه چند قطعه دیگر از کارهای او، آن مسئولان اعلام کردند که دیگر هیچ کدام از کارهای شجریان را پخش نخواهند کرد. ربنا نیز مشمول این تصمیم شد و از آن سال به بعد جای ربنا در غروب های ماه رمضان خالی است.

اکنون به نظر می رسد با اراده مسئولان وزارت ارشاد رایزنی هایی برای پخش دوباره ربنا از تلویزیون در حال انجام است. باید دید پاسخ مدیران سازمان صدا و سیما به این درخواست چیست. آیا تصمیمی بنا بر مصلحت اتخاذ خواهند کرد یا بر تصمیم قبلی پای می فشارند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *