#


انتقادی دیگر به معمای شاه

انتقادی دیگر به معمای شاه
25 ژانویه 2017 بدون نظر 3225 بازدید

انتقادی دیگر به معمای شاه

انتقادی دیگر به معمای شاه ، آقای ورزی، ای کاش حریم سلطان استانبولی را می دیدید!

هما گویا در مورد انتقاد دیگر چهره های پیشکسوت عرصه ی هنر و با روزنامه مردم سالاری گفتگو کرد و نظرات آنها را درباره ی این سریال معمای شاه بازگو کرد.
گاهی می شود که آدم به جسارت و شجاعت افراد غبطه میخورد البته در بسایری از موارد این شجاعت و جسارت باعث می شود حقوق مادی و معنوی افراد پایمال شود. اینکه فردی با مبلغ 200 میلیارد تومان فیلمی را بسازد که همه ی این مبلغ از بودجه صدا و سیما که قطعا این پول از بیت المال تامین شده است معقول نیست. زیرا براساس آمار کم تری از 10 درصد بیننده ی این سریال در ایران هستند.
قطعا تعداد بینندگان با این هزینه ی هنگفت معقول و منطقی نیست. از طرف دیگر حالا کارگردان بگوید که فیلم نامه جدیدش پایان یافته و می خواهد فیلم جدیدی بسازد. آیا این غیر از اجحاف در حق دیگر کارگردانان و فیلم نامه نویسان نیست که به دلیل نبودن بودجه نمی توانند کارهای خود را به نمایش و نتیجه برسانند. تقریبا از اوایل دهه نود گزارشات لحظه به لحظه ای از این فیلم و سریال به گوش میرسید و هرازگاهی عکس هایی از گریم های فاخر ان که افراد را به چهره اصلی نزدیک می کرد می دیدیم.

پخش سریال

بسیار پر هیجان بودیم که چنین سریالی که به نظر فاخر و جذاب می آمد را زودتر ببینیم زیرا سریال در سطح الف بود. سریال بسیار پر هزینه ، پر بازیگر و پر عوامل پشت صحنه است که بالاخره بعد از سه سال روی آنتن رفت ولی رضایت نسبی که برای بیننده و منتقد باید ایجاد می شود، نشد.
قسمت های اول را دیدم و امیدی داشتم به بهبود وضعیت فیلم ولی نشد. این همه هزینه ای که بابت فیلم شد در نهایت رضایت مطلوبی نداشت و نتوانست بیننده را هر هفته پای تلویزیون بنشاند باعث شد که از سوی صدا و سیما جریمه شویم و فیلم را از اول و این بار هر روز در ساعت پیک بیننده که ده شب باشد به روی آنتن ببریم تا شاید بتوان رضایت عمومی جامعه را جلب کرد.
می دانم چقد هزینه می خواهد که شخصی توانایی هنرمندان گریمور کشور را که با تمام تلاش هنرپیشه را شبیه کارکتر اصلی کند. با یک فیلم نامه ضعیف و فرم و ساختار ضعیف از بین ببرد.
آقای ورزی ای کاش حریم سلطان را میدیدی و گناهش پای من و میدیدی که چگونه می توان 10 درصد واقعیت دوران عثمانی را با 90 درصد دروغ درهم آمیخت و تبدیل به یک سریال پر بیننده کرد. اما شما کاری کردید که واقعیت تاریخ ما هم به تردید کشیده شود.

سریال معمای شاه

انتقادات مردم از این سریال

در شاه شما هیچ معمایی دیده نمی شد و همه شخصیت ها یا سیاه هستند و یا سفید و این به معنای غیر واقعی بودن فیلم شماست. عده ای شما را به خاطر حضور ابی و ستار در فیلم انتقاد کردند که به نظر من بسیار هم به جا بود زیرا این دو نه مطرب و رقاص بودند و نه سیاسی، یکی پایبند به حکومت و دیگری دور از هیاهو و بازی های سیاسی .
اتفاقی واقعی تر از این که بخواهیم فرح دیبا را فردی سبک و جلف و با روابط نا مشروع بدانیم که اصلا در تاریخ نیامده است، به عکس اشرف پهلوی که همه می دانستند بیمار جنسی است.
ابی و ستار دو خواننده ای بودند که در سالهای آخر پهلوی رونق بسیار زیادی به بازار موسیقی ایران دادند که به مراتب سنگین تر و موجه تر از خوانندگان امروزی بودند و بعد از فرار به خواننده لس آنجلسی لقب گرفتند که این ربطی به معمای شاه نداشت.
ای کاش شما چنیدن بار فیلم ( سلطان صاحبقران ) مرحوم علی حاتمی را می دید که چگونه دوران قاجار را با آنکه اصلا چهره ها به چهره ی آن دوران نمی خورد به تصویر کشید که تا کتابی تاریخی در مورد آن زمان میخوانی تمام صحنه های فیلم به خاطر شما می آید.
آقای ورزی هنوز نسل قبل از انقلاب ما زنده است و شما نمی توانید با اغراق و غلو در مورد آن دوران حس بدی را به نسل جوان ما بدهید.
نسلی که بسیار باهوش است و شاید با این بزرگنمایی های تو خالی به واقعیت ها هم شک کند. در معمای شاه شما ما چقدر می توانیم به دکتر حسین فاطمی نزدیک شویم که در زمان تیر باران با آن تن تب دارش شک بریزیم، چه برسد با افرادی که در فیلم شما به لطف گریمور های قهر شباهتی به افراد زنده در دوران ما دارد. معمای شاه ساخته شده و روی آنتن رفت و می دانید که بیننده ای هم ندارد ولی شما باز می گویید که فیلمنامه ای جدید را به اتمام رسانده اید اگر به تاریخ مملکت رحم نمی کنید به خودتان رحم کنید و دوباره نگاهی به فلیم نماه تازه نوشته تان بیاندازید.

حال برخی از منتقدین که در مورد این فیلم سخن به میان آورده اند را معرفی می کنیم و انتقاداتی که درمورد فلیم داشتند را بازگو می کنیم :

اعظم طالقانی :

بسیاری از قسمت های فیلم در مورد پدرم به دور از واقعیت بود و مواردی که حقیقی بود بسیار کوتاه و مختصر بود.

سید محمود کاشانی :

سازندگان فیلم می خواهند ایستادگی پدرم را در برار مداخله بیگانگان را سرپوش بگذارند.

ابوالحسن مختاباد :

سن و ظاهر روح ا.. خالقی به سان پیرمردی 65 ساله است درصورتی که وی 35 سال بیشتر نداشت.

شهاب مرادی ( کارشناس امور دینی ) :

دیالوگ ها بسیار ضعیف و ناباور است ، آیا کسی باور می کند این فرم آدم ضعیف و همجنس بازی باشد. اتفاقا او بسیار قوی بود و همه دنیا پشت سرش بودند.

خسرو سینایی ( سینما گر ) :

در قسمت پنجم این سریال سکانسی از حضور دختران لهستانی در ایران به تصویر کشیده شده که سربازان آمریکای از آنها بهره کشی میکردند و که این تصویر خوبی از حضور لهستانی ها در ایران در شبکه های اجتماعی را نمی دهد.

احمد طالبی ( منتقد تلویزیون و سینما ) :

کاری به رده بندی این فلیم ندارم که الف ویژه است یا نه،مهم این است که در سریال بیان عوامانه تاریخ معاصر بیان شده و به نظرم یکی از ضعیف ترین سریال ها در مورد تاریخ معاصر است.

صادق زیبا کلام :

وقتی صدا و سیما بخواهد یک نظر خاص را به مردم القا کند مطمئن باشید که بدون حب و بغض نمی شود و این یکی از نتایج بد القاء زوری موضوعی به خود مردم است.

سید عبدالجواد موسوی :

تا اینجا کسی را که سرش به تنش بیارزد ندیدم که از این سریال خوشش آید و دست اندرکاران این فیلم خیلی راحت منتقدان را به شاه دوستی و سلطنت طلبی متهم کردند.

علی حق شناس ( نویسنده و کارگردان ) :

در سریال چهره ای خاکستری از دکتر مصدق و دکتر فاطمی به نمایش در آمده است. که واقعیت مبارزات جبهه ملی و در نتیجه ملی شدن صنعت نفت، به نمایش درنیامده است. و تمام قسمت ها با نظر شخصی مسئولان فیلم در دهان بازیگر گذاشته شده است.

زنده یاد جعفر والی :

من در طول عمرم یک فیلم بازی کردم که از بازی در آن خیلی پشیمانم و ان سریال معمای شاه است. ما در این دوران زندگی کردیم به خدا این طور نبود که این فیلم تصویر کرده است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *