#


پت سالیوان و اتو مسمر

13 آوریل 2017 بدون نظر 3759 بازدید

پت سالیوان و اتو مسمر

اتو مسمر

در سال 1915 ، اتو مسمر طراح تازه کاری بود که در تولید فیلم های خبری هفته نامه یونیورسال شرکت داشت ، و در همین زمان پت سالیوان ، طراح داستان های مصور و انیماتور ، به ان شرکت آمد تا ترتیت عکسبرداری از برخی از طرح هایش را بدهد . مشکلات شخصی سالیوان ( او به جرم تجاوز به یک دختر بچه زندانی شد ) و شرکت اتو مسمر در جنگ ، همکاری آنها را به تعویق انداخت تا آنکه در سال 1919 پخش کارتون برای مجله تصویری پارامونت را آغاز کردند .

کارتون فلین فالیز

یکی از این کارتون ها با نام فلین فالیز درباره گربه خانگی بدجنسی بود که خیلی زود فلیکس نام گرفت . مارگرت وینکلر پخش این سریال را در سال 1921 عهده دار شد و این کار را تا سال 1925 ادامه داد . او به رغم دعواهای مداوم با سالیوان که گاهی به دادگاه نیز کشیده می شد ، موفق شد این گربه را به شهرتی ملی برساند .

اتو مسمر سرپرستی استودیو و پرداختن به تمامی جزئیات کوچک و بزرگ را برعهده داشت . سالیوان مدت ها پیش از این زمان از کارهای خلاقانه مربوط به تولید سریال فلیکس کاملا کنار کشیده بود و تنها به سفرها و کارهای تجاری آن می پرداخت . اعتیاد او به الکل روز به روز از توانایی اش می کاست .

فلیکس

شخصیت کارتونی فلیکس

در ابتدای کار فلیکس را به شکلی زاویه دار و نوک تیز می کشیدند و حرکاتش بیشتر شبیه راه رفتن شخصیت ولگرد چاپلین بود . او به قوت و ثبات شخصیت معروف بود و در تمامی فیلم هایش همین طور باقی ماند ؛و تماشاگران می توانستند با او همذات پنداری کنند و غالبا به انتظار کارتون بعدی اش می نشتند . از سال 1922 ، تا سال 1924 ، بیل نوکن انیماتور ، فلیکس را طوری طراحی کرد که فربه تر و مامانی تر شد و بیشتر به عروسک های فلیکس شباهت پیدا کرد که سالیوان با موفقیت به فروش می رساند .

استودیو سالیوان بر اساس استودیوی باره ساخته شده بود ( سالیوان مدت کوتاهی در استودیوی باره کار کرده بود ، بسیاری از انیماتورهای او کار خود را در آنجا آغاز کرده بودند و خود باره نیز از سال 1926 تا سال 1928 روی فلیکس کار کرد . ) در این استودیو از سل استفاده می کردند ، اما آن را به صورت ورقه های پس زمینه روی ورقه های اجزای متحرک پیش زمینه می گذاشتند .

انها با این کار هم در هزینه سل و هم در هزینه حق امتیازی بری _ هرد صرفه جویی می کردند . در استودیوی سالیوان گاهی از سیستم برش استفاده می شد .

شخصیت کارتونی

فلیکس اولین شخصیت کارتونی بود که علاوه بر یافتن محبوبیت فراوان در میان تماشاگران توجه نخبگان فرهنگی را نیز به خود جلب کرد . این شخصت مورد تمجید و تحسین گیلبرت سلدس ، مورخ فرهنگی آمریکایی ، مارسل بریون ، یکی از اعضای آکادمی فرانسه ، و دیگر اندیشمندان قرار گرفت و پل هیندمیت برای یکی از فیلم های او تولید سال 1928 ، آهنگی تصنیف کرد .

فلیکس همچنین به واسطه بازاریابی بی وقفه سالیوان به موفق ترین کالای سینمایی تبدیل شد ( البته تا وقتی که میکی به بازار نیامده بود . ) استفاده از فلیکس در تمامی کالای مصرفی نیز حق امتیاز داشت .

سالیوان

سالیوان در سال 1925 ترتیبی داد تا فیلم های این سریال از طریق سازمان فیلم های اموزشی توزیع شود . شبکه گسترده و ملی این سازمان در کنار داستان هایی که روز به روز بر جنبه خلاق آنها افزوده می شد و همین طور طراحی عالی استودیوی فلیکس باعث بالا رفتن کیفیت فیلم ها و افزایش درآمد حاصل از آنها شد . به این ترتیب فلیکس به پدیده ای جهانی تبدیل شد .

اما این گربه پس از رسیدن به اوج موفقیت و شهرت سقوط کرد . کاهش محبوبیت این سریال را می توان معلول چندین عامل دانست : ورود صدا به سینما ، میکی ماوس ، واز دست رفتن سرمایه استودیو به دلیل بی توجهی سالیوان ( در حالی که دیزنی تلاش می کرد هر سنت از هزینه ها را به استودیوی خود بازگرداند . ) سازمان فیلم های آموزشی نیز به رغم کیفیت بالای فیلم هایی چون Sure_Locked Houes (1928) قرار داد خود را با سالیوان تجدید نکرد و این سریال تدریجا به فراموشی سپرده شد .

فیلم صامت
ترفند های سینمایی و متحرک سازی
دونالدکرافتون

ترجمه : امید نیک فرجام

به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *