#


نحوه برخورد جشنواره فجر با آثار مستند

15 فوریه 2018 بدون نظر 1773 بازدید

نحوه برخورد جشنواره فجر با آثار مستند

توهین آمیز بودن نحوه برخورد سی و ششمین جشنوار فجر با آثار مستند

به گزارش ازمن بپرس، هیات مدیره انجمن مستندسازان سینمای ایران در یک بیانیه نسبت به داوری نشدن آثار مستند در جشنواره سی و ششم ملی فیلم فجر واکنشی را از خود نشان داد.

در متن این بیانیه نوشته شده است:

«سینمای مستند کشور، به طور یقین راه نجیبانه ای را که چندین سال است از بین هزارتوی پیش رویش به تدبیر پیرانش انتخاب کرده است و با منشی صبورانه طی کرده و با گزند هر خطای زودگذری ترک نخواهد کرد.

ولی آن چه که در طی این چند سال در بعضی از تصمیمات مدیران سینمای کشور دیده می شود، سلسله ای از خطاها می باشد که ترس آن وجود دارد که به عادتی ماندگار تبدیل شود.

مستندسازان این سرزمین که چندین سال است مرزهای سینمای ایران را تا فرسنگ ها دورتر از مرزهای کشور پیش برده است و چندین وقت است به شوق و انتظار بسیار تماشاچیان، داوران، مدیران و دست اندرکاران جشنواره های معتبر جهانی برای اکران و تحسین هنر سینمای مستند این کشور عادت کرده اند، اینک باید در بین انبوه تصمیمات خلق الساعه مدیران جشنواره های داخلی به دنبال جایگاه گم شده خویش باشند.

با این که در این چندین سال مدیریت و تصمیمات سلیقه ای و پر اشکال در جشنواره های داخلی به خصوص مهم ترین آن ها یعنی جشنواره فیلم فجر به مسئله ای پیش بینی پذیر تبدیل شده است که سینمای مستند کشور هیچ موقع از گزند این اشکالات بی بهره نمانده است، ولی برخورد یک بام و دو هوای انجام شده در این دوره از جشنواره فیلم فجر با فیلم های مستند، نوآوری تامل برانگیز در نحوه برخورد با هنرمندان مستندساز کشور بود.

بعد از این که در تصمیمی بحث برانگیز سهمیه حضور فقط دو فیلم مستند در جشنواره فیلم فجر به آگاهی عموم رسید، مستندسازان کشور فارغ از همه ی مباحث اساسی تر، خواسته مسئولان جشنواره برای هم سنگ دانستن همه ی فیلم ها در هنگام اکران و داوری آثار را به فال نیک گرفتند و چشم به تکامل و اصلاح این جریان دوختند.

ولی چیزی که متاسفانه داوران بعد از پایان جشنواره اعلام کردند، خبر رفتاری توهین آمیز با جامعه مستندسازی کشور بود.

بعد از حذف سیمرغ فیلم مستند از جشنواره و قرار گرفتن فقط دو فیلم مستند در کنار فیلم های داستانی، این که داوران جشنواره اظهار کنند فیلم های مستند حتی داوری هم نشده اند، خبر از سیاست گذاری بلاتکلیف و توهین آمیز مسئولین جشنواره در برابر فیلم های مستند می دهد.

واضح و مبرهن است مدیران جشنواره باید جوابگوی این بی توجهی آشکار به شان مستندسازان کشور باشند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *