#


فیلم سینمایی «لاتاری» سیاه ‌نمایی نیست

6 فوریه 2018 بدون نظر 1509 بازدید

فیلم سینمایی «لاتاری» سیاه ‌نمایی نیست

فیلم سینمایی «لاتاری» سیاه ‌نمایی نیست

شب گذشته نشست خبری فیلم سینمایی «لاتاری» در پردیس ملت برپا شد. در این نشست بعضی از خبرنگاران نسبت به دید این فیلم و جایگاه های سیاسی تهیه کننده آن جای گرفتند که با جواب های های او مواجه شد. محمدحسین مهدویان در خصوص پایان‌ بندی فیلم و مشکلات ممیزی شرح داد. هادی حجازی فر و حمید فرخ‌ نژاد دو بازیگر این فیلم نیز از فیلم و تهیه کننده ‌اش دفاع کردند.

محمدحسین مهدویان در مورد موسیقی این فیلم سینمایی که از آن در فیلم «ربوده شده» نیز به کار برده شده بود، بیان کرد: «به نظر من این موسیقی برای کانسپت کار خوب بود و دوستش داشتیم و تا به امروز نمی ‌دانستیم این موسیقی قبلا هم به کار برده شده است و پس از جشنواره فکری را خواهیم کرد. البته رایت این موسیقی را از خواننده خریداری کرده ایم. احتمال دارد تغییر کند ولی این احتمال هم وجود دارد که تغییری هم نکند.»

مهدویان علاوه بر این در مورد شیوه فیلمبرداری فیلم سینمایی «لاتاری» که شباهت هایی به «ماجرای نیمروز» داشته است، گفته است: «در حال حاضر فیلم‌ های بسیار زیادی تولید می‌ شوند که این خصوصیت را دارند. دنبال امضای کاری نبودم اما این روش را برای فیلمبرداری بیشتر پسنند می کنم.»

مهدویان همینطور در خصوص پایان بندی این فیلم سینمایی که شباهت هایی به فیلم «قیصر» نیز داشت، بیان کرد: «من تصور می ‌کردم شخصیت‌ ها به ویژه موسی ناقص باقی می ‌ماند و داستان ناتمام می ‌شد. اینکه شباهتی به داستان‌ های قدیمی ‌تر دارد، باید بگویم ای کاش رفتارهای ما شبیه به گذشته و 40 سال قبل بود. ما در بسیاری از موارد عقب گرد کرده‌ ایم. فکر می ‌کنم ایرادی ندارد اگر این فیلم، فیلم ‌های جاهلی دوره فیلم فارسی را به یاد تان می ‌اندازد.»

کارگردان این فیلم نیز در مورد ترویج انتقام جویی در این فیلم گفته است: «به هر حال این یک فیلم است و زمانی که قانون کارآمد نیست، رفتار فراقانونی اتفاق می افتد و در هر کشوری احتمال دارد که این اتفاق رخ دهد. «لاتاری» فیلم است و یک هشدار می باشد که احتمالا یک جور حادثه اتفاق بیفتد و در کشور هم شاهد این اتفاقات می باشیم.»

در ادامه این نشست یکی از خبرنگاران در خصوص تصویر خشنی که فیلم سینمایی «لاتاری» از مردم ایران برای دنیا به نمایش می گذارد، ابراز نگرانی کرد و حمید فرخ نژاد در جواب به او گفت: «چنانچه آدم ‌ها بابت نقش‌ ها محاکمه می ‌شدند، باید جان وین چندین بار کشته می‌ شد و او را اعدام می ‌کردند. این تنها یک فیلم می باشد و این دید سانسوری است که می‌ گویند فلان فیلم را به اسکار نبر به این خاطر که مثلا ضد زن می باشد و مردسالار است و… به نظر حمید فرخ نژاد [که شخصیت مرتضی را در این فیلم بازی کرده] عقلانیت حاکم است و جایی که نباید درگیر شد درگیر نمی‌ شود. به نظر من کسی دولت ما را به دلیل فیلمی که تولید شده تخیل یک فیلم ساز است محکوم نمی کند و قادر نیستند که با نمایش دادن این فیلم، ایران را در سازمان ملل تحریم کنند.»

مهدویان نیز در جواب به این سوال گفت: «لزوما همین دید سانسور را ایجاد می کند. فیلم سینمایی «لاتاری» برای تولید شدن پنج ماه پشت درهای شورای پروانه ساخت مانده بود و این دید به نظر من اشتباه می باشد. قهرمانان در تمام ژانرهای سینما کار غیرمتعارف انجام می دهند که می توانم به عنوان مثال به حاج کاظم در فیلم «آژانس شیشه ای» اشاره کنم که رفتار غیر متعارفی را انجام می دهد. اشکال از همین جا آغاز می‌ شود که ما کاراکترها را نماد افراد واقعی می دانیم در حالی که این گونه نمی باشد. همیشه می ‌گوییم یعنی مردهای ما، مأموران ما و… این چنین هستند؟ باید اجازه داد شخصیت‌ ها شکل بگیرند. سنجیدن‌ ها باعث عقیم شدن سینمای ما شده است… این نگرانی ‌ها باعث چیده شدن سر و دم فیلم ‌ها شده است. در فیلم ‌های گوناگون قهرمانان فیلم ‌های تاریخی هرکاری را انجام می دهند و شرایطی که در زندگی عادی تجربه نمی‌ شود، تجربه خواهند کرد. سایر فیلم ‌های دیگر تیز به همین شکل می باشد. به عنوان مثال فیلم های ابراهیم حاتمی کیا… نمی‌ توانیم فکر کنیم  که فردی شب عید عده‌ ای را گروگان می‌ گیرد که دوستش برای درمان به خارج از کشور برود؟»

علاوه بر این رضوی در خصوص غیرت در این فیلم بیان کرده است: «ما قصد نداریم بگوییم امنیت ملی اهمیت دارد، عزت و غیرت اهمیتی ندارد. این سه در کنار یکدیگر معنا پیدا می کنند. اگر برای شخص دیگری زیر سوال برود، تمام چیزها خراب شده، تا به کنون در مورد این موضوع صحبتی نکرده ایم و یک درپوش گذاشته ‌ایم و تمام چیز را نفی کرده‌ ایم. یک نفر در فیلم غیرت ملی دارد و فرد دیگری غیرت شخصی. این ها جایی که لازم شد به صحنه آمدند.»

سید محمود رضوی در ادامه و در جواب به این سوال که چناچه جز او فرد دیگری تهیه کنندگی فیلم «لاتاری» را بر عهده می گرفت، آیا دوباره نیز این فیلم مجوز ساخت را دریافت می کرد یا خیر، بیان کرد: «نمی ‌دانم به دیگران اجازه نوشتن این فیلمنامه را می‌ دادند یا نه. ما که چندین کفش پاره کرده ایم تا توانستیم مجوز را بگیریم. از پروانه ساخت تا مرحله مشاهده شدن، فضاهایی می‌ سازند که باعث ترس تمام افراد می ‌شود. ترکیب ما ترکیبی بود که سبب شد مجوز بگیرد.» رضوی علاوه بر این تایید کرد که چنانچه فردی بخواهد در خصوص غیرت ایرانی فیلمی بسازد، او می تواند به آن کمک کند.

مهدویان در جواب به این سوال که آیا در این فیلم بی غیرتی پدر خانواده باغیرت یک جوان پرشور جواب داده نشد؟ بیان کرد: «بیزارم از توضیح نمادی فیلم‌ ها. این آفت سینما است. هرچیزی را نمادسازی می ‌کنند و شرایط به قدری افراطی شده است که هر فردی هر نظری دارد، قصد دارد که به دیگران هم القا کند.»

مهدویان علاوه بر این در خصوص تغییرات فیلمنامه نخستین فیلم «لاتاری» با فیلمی که امروز تولید شد، گفت: «واقعا به یاد ندارم که چه مقدار را کجا در آوردند؟ سیستم ممیزی در ایران مشکل و سخت می باشد. جاهای دیگر نمی ‌دانم چطو می باشد… اولین نسخه فیلمنامه، پایان خشن‌ تری را به همراه داشت و فاشیستی ‌تر بود. به نظر می آید فیلم جذاب ‌تری هم می ‌شد، اما ما آن را دائم نرم ‌تر کردیم و همین نتیجه «گوگولی» را که تولید شد مشاهده می کنید. فیلم خرده تغییرات دیگری نیز به همراه داشت.»

رضوی علاوه بر این در مورد فیلمبرداری فیلم «لاتاری» را در چند کشور بیان کرد: «ما احتمال دارد پنج انتخاب هم داشته باشیم… ما در آغاز چهار کشور را در نظر داشتیم، ولی زمانی که برای فیلمبرداری وارد یکی از این کشورها شدیم، مجوزهای مورد نیاز برای فیلمبرداری این فیلم صادر نشد، ولی پس از مدتی، مجوزهای مورد نیاز در همان کشور مجددا صادر شد! در ایران هم پشتیبانی نشدیم و در کشور غریبه، خودمان کارمان را جلو بردیم.»

در ادامه یکی از خبرنگاران از محمود رضوی سوال کرد که چنانچه امروز محمدباقر قالیباف رییس جمهور می شد، دوباره هم چنین فیلم سیاه نمایی را از ایران تولید می کردید؟ که هادی حجازی فر در جواب این سوال گفت: «چنانچه فیلم «لاتاری» تولید شد، نتیجه زحمات و سماجت آقای رضوی می باشد. تمام افراد خط مشی سیاسی من را می ‌دانند. رضوی به خاطر ما و گروه ما پشت این فیلم ایستاد. به نظر من بی انصافی است و تصور می ‌کنم فقط ایراد آقای رضوی این است که اصلاح ‌طلب نیست! در قطر با پاسپورت ایرانی پول ما را تبدیل نمی ‌کردند!»

روضوی نیز در پاسخ به این ادعا بیان کرد: «من غیرت را سیاه ‌نمایی نمی ‌دانم. جوشش غیرتی، سیاه ‌نمایی نمی باشد. البته این را بگویم که چنانچه آقای قالیباف رئیس جمهور بود من ده روزه پروانه ساخت این فیلم را می گرفتم و بیش از 45روز برای دریافت مجوز دوندگی نمی کردم.»

محمد حسین مهدویان در جواب به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص حذف دیالوگ «سوسنگرد» که در آن اشاره ای به جنایت های رژیم بعث می شد، بیان کرد: « من به احترام مردم سوسنگرد این دیالوگ را از بین بردم و به نظر من این سانسور نیست. زمانی که من فهمیدم مردم یک جمعیت کوچک خوزستان از این دیالوگ ناراحت شدند، تصمیم گرفتم که آن را کنار بگذارم. این دیالوگ را نه کسی به ما وا داشته است و نه کسی از ما تقاضا کرد که آن را حذف کنیم. ما برای مردم فیلم تولید می کنیم و فیلمی را نمی سازیم که باعث اذیت آن ها شود و ما به احترام آن ها تصمیم گرفتیم که این دیالوگ را کنار بگذاریم و این به معنای سانسور نیست و به خاطر احترام به مردم سوسنگرد بوده است.»

حمید فرخ نژاد در آخر این نشست با توجه به اینکه پس از فیلم سینمایی «ایستاده در غبار»، آرزوی وی بازی در یکی از فیلم های آقای مهدویان بوده است بیان کرد: «تجربه همکاری با این تیم بی نظیر بود و تمام تیم چیزی بالاتر از وظیفه انجام می دادند. شعار نمی دهم اما تمام لحظات در این فیلم برایم درس بود.»

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *