#


اولین فاجعه در جشنواره فیلم فجر رقم خورد

جشنواره
31 ژانویه 2017 بدون نظر 1661 بازدید

اولین فاجعه در جشنواره فیلم فجر رقم خورد

 

اولین فاجعه در جشنواره فیلم فجر رقم خورد

(جشنواره فیلم فجر در روز های آغازین خود نتوانست آنگونه که باید توجه بینندگان و اهل هنر را به خود جلب کند)

فیلم های نامطلوب جشنواره

فیلم «خانه دیگری» ساخته بهنوش صادقی نخستین فیلمی بود که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و با تمام تلاشی که  سازندگان در ساخت آن به کار بردند حتی نتوانست اثر متوسطی داشته باشد.چینش نامطلوب شخصیتها و عدم برقراری هر یک از آنها با شخصیت اصلی داستان باعث شد تا مخاطب تا انتهای فیلم در حالت گنگی به سر ببرد و سر و ته داستان را متوجه نشود.

فیلم مستند «آبی کم رنگ» دیگر فیلمی که در  نخستین روز سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر بود که با استقبال کم رونق اهالی رسانه و هنرمندانمواجه شد. یکی دیگر از مشکلات اولین روز برگذاری نواقص فنی بود ازجمله اینکه در  بخش چشم انداز، «خانه دیگری» بهنوش صادقی به دلیل مشکلات فنی مربوط به صدا با 45 دقیقه تاخیر آغاز شد.

داستان فیلم خانه دیگری

فیلم «خانه دیگری» بهنوش صادقی نتوانسته خط داستانی سر راستی را ارائه دهد از همین حیث با یک ریتم کند و تمرکز نمایش بر کاراکتر حبیب پارسا (ناصر هاشمی) سعی در بازنمایی برخی از مشکلات اجتماعی از جمله اختلاف خانوادگی و زناشویی، بی پولی، بیماری، بیکاری، و تضادهای طبقاتی در جامعه رادارد که هرکدام از گزاره‌های نمایشی مصرف شده، می‌تواند در قالب‌های نمایشی مجزایی بدل به یک فیلم سینمایی مستقل شود.

این نشان از یک نگاه کلی به داستان چه از طرف نویسنده و چه از طرف کارگردان است که نتوانسته موضوعات را به صورت جزیی و جذابتر ببیند.فیلم به همین دلیل تجمیع موضوعات و ناهنجاری ها اجتماعی، فیلم پرگویی شده که هیچ لحنی معینی در اجرا ندارد.
بهنوش صادقی در این فیلم به سراغ روایت های کلیشه‌ای رفته که بارها دست مایه ساخت فیلمهای مختلفی قرار گرفته است. که موضوعات کلیشه ای پس از این همه سال که در حوزه سینما فعالیت داشته ایم قابل توجیه نیست و تماشاگران امروزی هم به قدری در زمینه فیلم و تحلیل قوی شده اند که با چنین فیلمهایی ارتباط نمیگیرند.

مولف و کارگردان

مولف در فیلم «خانه دیگری» قصه پدری به نام حبیب پارسا را روایت می کند که تصمیم گرفته سال های آخر عمر خود را در ایران بگذارند و در خانه آبا و اجدادی‌اش زندگی کند. خانه ای که خانوادهاکرم (گوهرخیراندیش) سرایدارش بوده و در آن زندگی می‌کردند.

کارگردان در این فیلم با استفاده از حضور بازیگران مطرح از جمله ناصر هاشمی و گوهر خیراندیش، پژمان بازغی، لیلا زارع و … تلاشمیکندضعفهای فیلم نامه را بپوشاند و از سوی دیگر نتوانسته با ریتمی تامل برانگیز روایتش را پیش ببرد و کندی نمایشی و تغییر ناگهانی فضای داستانی، همذاتپنداری با کاراکتر های  اصلی فیلم را برای بیننده سخت می کند.

برچسب ها برچسب‌ها:, ,
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *