#


چرا فیلمی در مورد حضرت زهرا (س) نمی سازند؟

21 فوریه 2018 بدون نظر 1849 بازدید

چرا فیلمی در مورد حضرت زهرا (س) نمی سازند؟

دلیل ساخته نشدن فیلمی در مورد حضرت زهرا (س) چیست؟

انسیه شاه ‌حسینی، فیلم ‌نامه‌ نویس و کارگردان سینمایی، در مورد این که چرا تا به حال در سینمای ایران فیلمی در خصوص حضرت فاطمه (س) تولید نشده است،  گفت:‌ یکی از مهم‌ ترین عللی که فیلمی برای حضرت فاطمه (س) تولید نشده، این است که در حالی که علاقه‌ مند به انجام این کار بسیار است اما حمایتی وجود ندارد.

شاه حسینی در ادامه افزود: من اطمینان دارم که هنرمندان انگیزه تولید فیلم برای حضرت فاطمه (س) را دارند مخصوصا افرادی که در سبک‌ های مذهبی و دفاع مقدس فعالیت دارند علاقه مند هستند ولی آن چیزی که از انجام این کار جلوگیری می کند عدم حمایت می باشد. چنانچه وزارت ارشاد یا نهادهای دیگری که بودجه در اختیارشان می باشد بیایند و اعلام کنند که می ‌خواهیم فیلمی را در مورد حضرت فاطمه (س) تولید کنیم، قطعا فیلمسازان برای تولید چنین فیلمی صف خواهند کشید.

این فیلم نامه نویس و کارگردان سینمایی با اشاره به این که “تهیه کننده خصوصی از پس تولید چنین فیلم ‌هایی بر نمی ‌آید” اظهار کرد: انگیزه تولید چنین فیلم ‌هایی وجود دارد ولی افرادی که حمایت مالی می‌ کنند باید جلو بیایند، چراکه این کارها تهیه کننده خصوصی ندارد و کارهای پرخرجی می باشد و در نهایت باید تهیه ‌کننده دولتی داشته باشند. تلویزیون نیز می‌ تواند نقش مهمی در این حوزه داشته باشد و اقدام به تولید تله فیلم کند.

وی از سایر مشکلاتی که برای تولید این نوع فیلم‌ ها وجود دارد را نظرات و دخالت ‌های اشخاص گوناگون در فرایند ساخت فیلم دانست و ادامه داد: همراه با چیزی که باید انگیزه و دانش کافی برای تولید فیلم های مذهبی وجود داشته باشد، قسمتی که مقداری دست و پای هنرمندان را می‌بندد، نشان ندادن چهره‌ معصومین و یا نزدیک شدن شخصیت‌ ها به یکدیگر می باشد که البته این  مشکل غیر قابل  حلی نمی باشد، چرا که سریال امام علی (ع) به خوبی تولید شد و مشکلی پیش نیامد.

کارگردان فیلم سینمایی «زیباتر از زندگی» در ادامه بیان کرد: من احساس می ‌کنم نوشتن و دراماتیزه کردن قصه و پژوهش های این موضوع ها مسئله ‌ای نمی باشد، در اصل مشکل اظهار نظرهای اشخاص در تولید این گونه فیلم ‌ها می باشد. به طور مثال علما به دلیل اطلاعات و دانشی که دارند و علاوه بر این دلسوخته این راه می باشند این حیطه برای شان حساس است و در نهایت همه برای این که اتفاق بدی رخ ندهد و تحریفی به وجود نیاید و اعتقادات زیر سوال نرود در آن نظر می ‌دهند. در اصل به طور کلی حساسیت این گونه فیلم ‌ها بالا می باشد و همین دلیلیمسئله علتی می ‌شود برای دشوار بودن تولید این سبک موضوعات.

شاه حسینی گفت: برای فیلم سینمایی «رستاخیز» سال ها زحمت کشیده شد ولی موجب تاسف است که این کار به آرشیو می ‌رود. کاش با احتیاط بیشتر و پرس و جوی دقیق ‌تری این فیلم تولید می ‌شد، چرا که حیف است این فیلم باعظمت نشان داده نشود.

این فیلم نامه نویس و کارگردان سینما با اشاره به این که “پژوهشگران، علما و فیلمسازان وجود دارند، اما باید افرادی بخواهند تا تولید آن این اتفاق بیفتد” بیان کرد: مطوئنا من خودم یکی از داوطلبین برای تولید این فیلم هستم. چنانچه متولی قوی وجود داشته باشد و به هنرمند اعتماد و اعتقاد داشته باشد مطمئناً به راحتی می ‌توان این فیلم را تولید کرد. چنانچه ما اعتدال را پیش بگیریم اتفاقی برای این فیلم ها پیش نخواهد آمد. استاد محمد تقی جعفری همیشه به فیلمسازان می ‌گفتند زمانی که می‌ خواهید در مورد این مسائل صحبت کنید، هر چیز خوبی را می ‌توانید به این بزرگواران نسبت دهید و قابل باور می باشند، چون مطمئناً این خصلت‌ ها در  این اشخاص وجود داشته و ارزش آن ها بسیار بالا می باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «شب بخیر فرمانده» در پایان اضافه کرد: شیعیان ارادت زیادی به فاطمه زهرا (س) دارند و از همه جالب تر که در جبهه، رزمنده‌ ها برای بستن پیشانی بند یا زهرا از یکدیگر سبقت می‌ گرفتند و حتی نام عملیات ‌ها و معبرهای عبوری را زهرا(س) می ‌گذاشتند و مداحان نیز از نام حضرت فاطمه به عنوان ترجیع بند اشعارشان استفاده می‌نمایند و یکی از بزرگ‌ ترین آرزوهای من این است که فیلمی در مورد حضرت زینب (س) و حضرت فاطمه (س)  تولید کنم.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *