#


متحرک سازی در دیگر کشورها

صنعت متحرک سازی
13 آوریل 2017 بدون نظر 3009 بازدید

متحرک سازی در دیگر کشورها

متحرک سازی در دیگر کشورها

تمامی کشورهایی که در حیطه سینمای صامت از صنعت چشمگیری برخوردار بودند ، صنعت متحرک سازی محلی نیز داشتند . باتوجه به برتری یافتن اقتصادی آمریکا در زمان جنگ جهانی اول ، تاثیر صنعت سینمای این کشور بر سینمای جهان از رواج و محبوبیت کارتون های آمریکایی در کشورهای دیگر پیداست .

برای مثال آمریکایی در کشورهای دیگر پیداست . برای مثال آمریکایی ها سریال تازه عروس و داماد کول را به فرانسه صادر کردند و در آنجا مسئولیت توزیع این سریال را شرکت مادر یعنی اکلر عهده دار شد . همیشه همراه فیلم های کوتاه و موفق چاپلین کارتون های آمریکایی نیز فرستاده می شد . فیلم هایی را که باره در استودیوی ادیسون تولید کرد شرکت گامون توزیع کرد . و مارگارت وینکلر برای توزیع فیلم های از درون جوهردان و فلیکس گربه در انگلستان با شرکت پاته قرار داد بست .

در دو بخش سینما در دست اروپایی ها

اروپایی ها به رغم رقابت خارجی های در دو بخش سینما ، بازار را در دست داشتند . اول ، طرح های موضوعی و دوم ، تبلیغات . طراحان انگلیسی که مهم ترین آنها عبارتند از هری فرینس ، لانسلوت اسپید ، دادلی باکستن ، جرج استادی و آنسن دایر در زمان جنگ تماشاگران را با کارتون های تبلیغاتی خود سرگرم ساختند .

دایر در اوایل دهه 1920 چندکارتون کوتاه و موفق ساخت که ازآن جمله می توان Little Red Riding Hood ( 1922 ) را نام برد ، و در دهه 1930 به تهیه کننده ای مهم و موفق بدل شد . جرج استادی در سال 1924 مجموعه فیلم های بونزو را آغاز کرد که ستاره آن سگی خپل است . تبلیغات یکی از بخش های آشنا و معمول برنامه سینما ها بود .

تبلیغات کارتونی

از جمله مهم ترین کسانی که تبلیغات کارتونی تولید می کردند می توان اگالوپ و لورتاک در فرانسه و پینشور و فیشینگر و سیبر در آلمان را نام برد . تولیدات شرکت استیت فیلم تکنیکوم که در مسکو مستقر بود در مقوله ای جدا طبقه بندی می شود . از سال 1924 تا سال 1927 مجموعه ای از کارتون های سرگرم کننده که پیامی اجتماعی داشتند در این شرکت ساخته شد که سرپرست تولید آنها ژیگا ورتوف بود . مهم ترین انیماتور روسی در آن زمان ایوان ایوانف وانو بود .

فیلم های عروسکی و سایه

دیگر زمینه های تخصصی در حیطه متحرک سازی ، فیلم های عروسکی و سایه بود . لادیسلاس استارویچ کار خود را در سال 1910 در روسیه آغاز کرد و خیلی زود فیلم های تک حلقه ای معروفی برای شرکت خانژونکوف تولید کرد که در آنها از عروسک ها و حشرات کارتونی استفاده شده بود . او در سال 1922 به فرانسه رفت و باقی عمر خود را صرف ساختن فیلم های عروسکی کرد . فیلم Le Roman du Lenard که در سال 1930 کامل شد اولین فیلم کارتونی فرانسه است .

لوته راینیگر

از مهم ترین پیشروان عرصه فیلم سایه ها لوته راینیگر بود . فیلم او با عنوان ماجراهای ملک احمد در سال 1926 در برلین اکران شد و به شهرتی جهانی دست یافت . فیلمبرداری از داستان این فیلم که برگرفته از هزار و یک شب بود و عروسک های سایه ای آن و پس زمینه های متحرک و شلوغ آن سه سال ، به طول انجامید .

در این مبحث باید از کوئیرینوکریستیانی و ویکتوربرگدال نیز نام بد . اولین آنها در آرژانتین فعالیت می کرد و در سال 1917 طنزی سیاسی با عنوان حواری به نمایش گذارد . این فیلم که زمان آن یک ساعت بود ( تقریبا به طول زمان فیلم ملک احمد ) اولین کارتون بلند دنیا نام گرفته است . برگردال از سال 1916 تا سال 1922 سریالی سوئدی تولید کرد که درباره کاپیتان کروگ بود و در اروپا و ایالات متحده به نمایش درآمد .

براساس مدارک و شواهد جیان آلبرتو بنداتزی در خلال دهه 1920 متحرک سازی در بسیاری از کشورها هم توسط هنرمندان آوانگارد و هم فیلم های کارتون ، واقعیات اقتصادی صنعت سینما در دهه 1920 و تغییر و تحول فرهنگی بزرگی که در عرصه سنت های محبوب گرافیگی رخ داد رقابت با استودیو های آمریکایی را در بازار جهانی برای دیگر کشورها سخت دشوار ساخت .

به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *