#


فیلم های کلیدی دربارۀ امپراطوری در دهۀ 1930

امپراطوری
7 ژوئن 2017 بدون نظر 1095 بازدید

فیلم های کلیدی دربارۀ امپراطوری در دهۀ 1930

فیلم های کلیدی دربارۀ امپراطوری در دهۀ 1930

کوردا در نیمۀ دوم دهۀ 1930 چهار فیلم کلیدی دربارۀ امپراطوری ساخت : ساندرز رودخانه ( 1935 ) ، فیلبان ( 1937 ) ، The Drum ( 1938 ) و چهار پر ( 1939 ) . کوردا این فیلم ها را با تأیید و حتی حمایت دولت ساخت ، و این امر بیانگر آن است که مقامات بریتانیایی از تصویر قلمروی امپرطوری بریتانیا در این فیلم ها رضایت داشته اند . البته توصیه های هیئت ممیزی سینمای بریتانیا ( BBFC ) نیز در شکل دادن به موضع این فیلم ها در طرفداری از امپراطوری دخیل بود .

BBFC سازمانی دولتی نبود ، اما با سیاست کشور پیوند نزدیک داشت ، و مرتباً فیلمنامه هایی را که « به نهادهای امپراطوری نظر مخالف و نامساعد داشتند » رد می کرد . معمولاً اشاره به تأثیر جنگ و جنبش های استقبال طلبانه بر امپراتوری بریتانیا و همین طور تنش ها و تضادهای طبقات جامعه ، نژادها ، و زن و مرد از فیلم ها حذف می شد .

در واقع انگلیسی ها یک امپراطوری سلولوییدی ساختند که اساساً از گزند تغییر و تحول به دور بود . به گفتۀ جفری ریچاردز ( 1984 ) ، « این فیلم ها حاوی هیچ توجیه عینی سیاسی ، اقتصادی ، یا قانونی برای بقای امپراتوری نیستند . در این فیلم ها امپراطوری به کمک تفوق ظاهری انگلیسی ها که به وسیلۀ پایبندی آنها به اعمال جوانمردانه و وفاداری به یک نظام قانونی و قضایی بی طرف به نمایش در می آید توجیه می شود » در این فیلم ها مردان انگلیسی می دانند که چه کاری درست و چه کاری نادرست است و به همین دلیل شورش ها به آسانی سرکوب و امنیتی دوباره بر امپراطوری حاکم می شود .

فیلم چهار پر

در فیلم چهار پر که رنگ های روشن و درخشانی دارد و زولتان ، برادر کوردا ، آن را کارگردانی کرده است ، هری فیورشم در خانواده ای که نسل اندرنسل در راه امپراطوری جنگیده است به دنیای می آید ، اما از رسوم خانواده منزجر می شود و از پیوستن به ارتش بریتانیا در مصر که قصد تسخیر مجدد سودان را دارد سرباز می زند . اتنه ، همسر هری ، به سبب این کار او دست رد به سینۀ او می زند ، چون معتقد است که آن دو « در چارچوب عرفی به دنیا آمده اند » و باید از آن اطاعت کنند .

ادامۀ فیلم مهر تأییدی است بر نظام ارزشی اتنه ؛ هری پس از این که پرهای سفید را که نماد بزدلی و ترس است از دوستان سابق خود در ارتش دریافت می کند به صحرا سفر می کند ، در ارتش اعراب نفوذ می کند ، زندگی همرزمانش را نجات می دهد و به شکست خلیفه کمک می کند . او پیروز و در حالی که به اهمیت اطاعت از امپراطوری پی برده است به خانه باز می گردد .

وقتی که بهایی که انگلیسی ها باید در ازای ساختن امپراطوری از طریق انگارۀ آقای ( جنتلمن ) انگلیسی بپردازند مشخص می شود ، کاستی روایت مربوط به امپراتوری در این فیلم ها آشکار می شود . در فیلم ساندرز رودخانه ( باز هم به کارگردانی زولتان کوردا ) ، ساندرز فرماندار نیجریه ، برای سرکوب شورشی محلی بارییس بوسامبو ( که نقش او را پل رابسون بازی می کند و برای آرام کردن احساسات ضد امپراطوری از آواز های عالی خود کمک می گیرد ) متحد می شود .

ساندرز

وقتی ساندرز به منظور ازدواج کردن یک سال مرخصی می گیرد ، بار دیگر مصیبت به آن منطقه روی می کند ، و این بار افراد بوسامبو ( و مخصوصاً همسرش ، لیلونگو ) در معرض خطر شاه موفالابای جنگ طلب و مزدوران سفید پوست فاسد قرار می گیرند . تصمیم ساندرز برای ازدواج و تکثیر فرزندان امپراتوری کارش را به خطر می اندازد ؛ او ماه عسلش را به تعویق می اندازد تا آن منطقه را از چنگ دشمنان نجات بخشد . در پایان فیلم ساندرز به رودخانه باز می گردد ، لیلونگو را نجات می دهد ، در نقشۀ سرنگونی شاه موفالابا و مزدوران نقش بزرگی بازی می کند ، بوسامبو را شاه رودخانه می نامد ، و دوباره به مرخصی می رود

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *