#


سلطه ی هالیوود بر اروپا

سلطه ی هالیوود بر اروپا
9 آوریل 2017 بدون نظر 1029 بازدید

سلطه ی هالیوود بر اروپا

سلطه ی  همه جانبه ی هالیوود بر اروپا

آلمان از نظر اقدامات دفاعی در برابر سلطه ی هالیوود بر اروپا در راس کشورهای دیگر قرار داشت.وقتی در 1925 سهم آمریکا از بازار آلمان رو به افزایش نهاد ، دولت با ارائه طرح « سهمیه بندی » که هدف از آن محدود کردن نمایش فیلم های خارجی در بازار داخلی آلمان بود ، به مقابله پرداخت .

طبق قانون جدید میزان واردات فیلم در هر سال باید برابر با تعداد فیلم های ساخت داخل می بود . در 1927 استودیوهای آلمان در مجموع 241 فیلم بلند تولید کردند که برابر با 3/46 درصد کل فیلم های نمایش داده شده در ان سال بود .

سهم آمریکا از این بازار تنها 8/36 درصد بود و بقیه به کشورهای دیگر تعلق داشت .

قانون « سهمیه بندی » راه را برای تصویب قوانین حمایتی مشابه در بسیاری از کشورهای تولید کننده فیلم در اروپا باز کرد : اتریش ، مجارستان ، فرانسه ، انگستان و استرالیا همگی در اواخر دهه 1920 نوعی قانون « سهمیه بندی » را تصویب کردند . به عنوان مثال ، قانون فیلم انگلستان در 1928 بر رشد تدریجی درصد تولیدات داخلی برای پخش در بازار انگلستان ، با 5/7 درصد در سال اول ، تأکید کرد .

اجرای این قوانین ، خصوصا در کشورهایی که زیربنای فیلمساز یشان عقب مانده تر از آلمان بود ، با موانع متعددی روبرو شد . دولت ها ، در تلاش برای صورتبندی اقدامات موثر دفاعی ، مجبور بودند تا میان ضروریات اقتصادی و فرهنگی تولید ، پخش ، نمایش و مصرف توازنی ظریف به وجود آوردند .

شاید دشوارترین مسأله این بود که پخش کنندگان در اکثر کشورها، به دلایلی روشن ف فیلم های آمریکایی را ترجیح می دادند : تولید آنها منظم و ضمنا پول ساز هم بود . در تمام کشورها ( از جمله ایالات متحده ) سرمایه گذاری بر روی سالن های نمایش فیلم افزون بر کل سرمایه گذاری در عرصه تولید بود .

لذا استدلال های تهیه کنندگان در دفاع از حریم فرهنگی با مخالفت شدید گروه های قوی پخش فیلم مواجه شد که خواستار دسترسی بی قید و شرط به محصولات آمریکایی بودند .

مسأله دیگر این بود که نظام سهمیه بندی ممکن بود به تولید فیلم های سردستی و نامرغوب ( که بودجه آنها غالبا از سوی شعبات استودیوهای هالیوود در کشورهای دیگر تأمین می شد ) منجر شود ، فیلم های که صرفا برای بستن دهان قانون و مجاز ساختن حداکثر واردات محصولات آمریکایی تهیه می شدند .

« سردستی های سهمیه » نامی که در بریتانیا به آنها داده بودند ، نتیجه ای جز بی اعتباری کردن تولیدات داخلی نداشتند .

بر گرفته از کتاب سینما در چهار گوشه جهان

اثر روس ویسی

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *