#


آغاز کار گریفیث با بایوگراف

آغاز کار گریفیث با بایوگراف
6 آوریل 2017 بدون نظر 1299 بازدید

آغاز کار گریفیث با بایوگراف

همکاری گریفیث با بایوگراف

هنگامی که گریفیث در سال 1908 کار خود را در بایوگراف آغاز کرد ، طول متوسط فیلم هایش 17 نما بود اما در سال 1913 این عدد به 88 رسیده بود ، یعنی بیش از 5 برابر افزایش یافته بود. فیلم های بعدیی که گریفیث برای بایوگراف ساخت احتمالا تعداد نماهای شان از انچه در دیگر استودیوهای آمریکا ، مثلا در ویتا گراف در همان سال ، رواج داشت بیشتر بود.

اما به طور کلی فیلمسازان آمریکایی بیش از همتایان اروپایی خود برتدوین تکیه می کردند ؛ اروپاییان به میزانسن و امکانات حاصل آمده از صحنه پردازی در عمق علاقه بیشتری نشان می دادند. در فیلم های آمریکایی رویداد بر روی سطحی کم عمق به صحنه می آمد و بازیگران از طریق وارد و خارج می شدند. به ویژه در نزدیکی آغاز دوره انتقال فیلمسازان آمریکایی حتی از سطوح نقاشی شده هم استفاده می کردند و اصلا هم نمی کوشیدند تئاتری بودن آنها را پنهان کنند.

اما آمریکایی ها ، اروپائیان ، به ویژه فرانسوی ها و ایتالیایی ها ، برخلاف آمریکائیان ، به تدریج می کوشیدند احساس فضای عمیق را خلق کنند ، احساسی که در تئاتر خلق آن ممکن نیست. با پایین آوردن دوربین از سطح چشمان یک فرد ایستاده تا سطح کمر او فیلمبرداری در عمق آسان شد ؛ کاهش فضای خالی در بالای سر بازیگران از یک سو ارائه نمای بزرگتر و نزدیکتری از شخصیت ها را ممکن ساخت ، و از سوی دیگر میان شخصیت های نزدیک به دوربین یا دور از آن تمایز ایجاد کرد ، و به این ترتیب به تصویر کشیدن رویداد در پیش زمینه و پس زمینه و میان زمینه امکان پذیر شد.

دکور سه بعدی

استفاده از دکور های سه بعدی در صحنه های داخلی بر تو هم عمق می افزود ؛ درها نیز فضای پشت دکور را عمیق تر جلوه می دادند . نشان دادن درگاه ها و استفاده از نورهای متضاد و سایه روشن ها اغلب احساس وجود فضای عمیق را در نماهای خارجی افزایش می داد ، چنانکه در رومئو و ژولیت ( فیلم دارته ایتالیانا ، 1909 ) شاهد هستیم.

در یکی از نماهای این فیلم ، رومئو به طرف ورونا روی برمی گرداند و از میان سایه تاریک یک طاق می گذرد و به درون فضای عمیق و روشن پشت طاق قدم می گذارد. نمای بعد که مراسم تشییع جنازه ژولیت را نشان می دهد ف نوعی « برش تطبیقی گرافیکی » است که به درگاه طاقدار و تاریک یک کلیسای بزرگ زده شده است ؛ در بیرون کلیسا جمعیتی عظیم در حرکت است. فیلم این نمای دور را آن قدر ادامه می دهد که بسیاری از سیاهی لشکرها با لباس های زیبا ی شان از جلوی دوربین می گذرند ؛ در عین حال ، صف طولانی تشییع کنندگان توجه تماشاگر را به در کلیسا جلب می کند.

برگرفته از کتاب تاریخ تحلیلی سینمای جهان

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *