#


پایان دهۀ 1950 مصادف با چه رویدادهای می باشد؟

پایان دهۀ 1950 مصادف با چه رویدادهای می باشد؟
8 ژوئن 2017 بدون نظر 1073 بازدید

پایان دهۀ 1950 مصادف با چه رویدادهای می باشد؟

پایان دهۀ 1950 مصادف با  رویدادهای مختلف در فرانسه

پایان دهۀ 1950 مصادف بود با پایان جمهوری قهقرایی چهارم و آغاز جمهوری پنجم ژنرال دوگل که طلیعۀ فرانسه به واقع جدید به شمار می رود . شورش سینمایی موج نو نیز با این تحولات اقتصادی و سیاسی همراه شد.

سبک بحث برانگیز کارگردانان موج نو ، سینمای فرانسه را لوح سفید و ساده ای می خواست، چرا که این کارگردانان از همان ابتدای شکل گیری موج نو ، بخش اعظم دورۀ بیست سالۀ پیش از خود را راکد و منطبق بر کلیشه ها و سینمای فرانسه ( به استثنای فیلم های یکی دو نفر از جمله رنوار ) را نازل تر از سینمای هالیوود دانستند.

موج نو

اما رد سینمای فرانسه فقط برای این مردان جوان و جاه طلب که قصد طرد « سینمای بابا » را داشتند معنا داشت ، و در واقع چنین نشد. در میان سال های 1930 و 1960 بیش از 3000 فیلم در فرانسه ساخته شد که هم در برگیرندۀ بزرگترین دستاوردهای مؤلفان بود و هم شامل ژانرهای محبوب و ماندگار ؛ در واقع یکی از شاخص های این دوره آن است که مؤلفان بزرگ برای مخاطبان عام فیلم ساختند . موج نو هوا را تازه کرد و فیلم هایی نوآورانه و به یاد ماندنی آفرید.

موج نو به اهمیت فزایندۀ سینمای مؤلف در مواجهه با مخاطبانی اشاره داشت که روز به روز از تعدادشان کاسته می شد . اما بخشی از دستاوردهای آن نتیجۀ قدرت این صنعت ، فرهنگی سینما ، و سبکی بود که کارگردانان موج نو علیه آن شوریدند . دورۀ سینمای کلاسیک و مردمی فرانسه گذشته است ، اما بسیاری از ساختار ها و هنرمندان بزرگ و بازیگران محبوبش به حیات خود ادامه داده اند .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *