#


نقطه عطف تاریخ سینما

نقطه عطف تاریخ سینما
5 آوریل 2017 بدون نظر 1293 بازدید

نقطه عطف تاریخ سینما

نقطه عطف تاریخ سینما با جنگ جهانی اول

نقطه عطف تاریخ سینما با جنگ جهانی اول فرارسید ؛ در این زمان بود که حاکمیت سینمای آمریکا ، دست کم بر جریان اصلی این رسانه ، قاطعیت یافت . تا سال 1914 سینما به صنعتی واقعا جهان شمول تبدیل شده بود و در همه کشورهای صنعتی فیلم هایی ساخته و به نمایش در می آمد .

اما سینما صنعتی بود  که اهرم های قدرت آن از راه دور عمل می کردند ، نخست از پاریس و لندن و سپس از نیویورک و هالیوود . نمی توان به ماهیت رشد و تحول سینمای جهان پی برد ، مگر اینکه تأثیری که نظارت بر توزیع جهانی فیلم بر سینماهای نوپای کشورهای دیگر داشت ، بازشناخته شود .

تا آنجا که به سینمای اروپا مربوط می شود ، جنگ بحرانی پدید آورد که صرفا اقتصادی نبود . صادر کنندگان فیلم در کشورهای اروپایی ، مانند فرانسه و انگلستان و ایتالیا ، تسلط بر بازار های خارجی را از دست دادند و بازار هایشان را به روی رقیب آمریکایی خود که روز به روز بر توانش افزوده می گشت بازکردند ؛ افزون بر این ، آنان دریافتند که کل فضای فرهنگی پس از جنگ دگرگون شده است .

در حقیقت ، پیروزی هالیوود در دهه 1920 پیروزی جهان نو بر جهان کهنه بود ، و علامت آن این بود که اصول فرهنگ توده ای مدرن آمریکا نه تنها در سراسر آمریکا گسترش یافت ، بلکه کشورهای دیگری را در نور دید که هنوز در پذیرش  آن تردید داشتند .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *