#


نظام استودیویی هالیوود

نظام استودیویی هالیوود
6 آوریل 2017 بدون نظر 1601 بازدید

نظام استودیویی هالیوود

نظام استودیویی در هالیوود و شرح آن

حوالی سال 1910 شماری از کمپانی های فیلم سازی کار خود را در منطقه کوچکی از هالیوود و اطراف آن در حومه غرب لُس آنجلس آغاز کردند. ظرف یک دهه ، نظامی که آنها به وجود آوردند نه تنها بر سینمای ایالات متحد ، بلکه بر سینمای سراسر جهان احاطه یافت. این استودیوها با متمرکز کردن تولید در استودیو های بزرگ کارخانه مانند و ادغام عمودی همه جنبه های کار ، از تولید تا تبلیغات ، پخش و نمایش ، نظامی نمونه _ « نمونه استودیویی » _ را بوجود آوردند که کشورهای دیگر برای حضور در عرصه رقابت رقابت ناچار به تقلید از آن بودند.

اما تلاش های صورت گرفته برای الگوبرداری از نظام آمریکایی چندان قرین توفیق نبود و در 1925 نظام «هالیوود» ، و نه نظام استودیویی به معنی واقعی کلمه ، بر بازار فیلم از بریتانیا تا بنگال ، و از آفریقای جنوبی تا نروژ و سوئد تسلط یافت.

هالیوود در آن زمان نه تنها بخش اعظم بازار های جهانی را در اختیار داشت ، بلکه محصولات و ستار های خود ، نظیر چارلی چاپلین و مری پیکفورد ، را به مشهورترین شمایل های فرهنگی جهان تبدیل کرده بود. هالیوود در سراسر دوران شکوفایی خود برای پیشی گرفتن از رقبای احتمالی از روش های مدرن تجارت ، نظیر صرفه جویی های مقیاس و ادغام عمودی ، بهره برداری کرد.

هالیوود روش های به صرفه تولید را به وجود آورد ، بازار محصولات خود را در سراسر جهان گسترش داد و با خرید سالن های اصلی سینما در شهرهای بزرگ ایالات متحده و کشورهای دیگر جریان فیلمها از تهیه کننده به مصرف کننده را تضمین کرد.

اروپایی ها سعی کردند با اقدامات مختلف دفاعی هم چون مالیات های ویژه ، تعرفه ، سهمیه و حتی تحریم از پیشروی هالیوود جلوگیری کنند ، اما فایده ای نداشت. گرچه نفوذ در بازار ژاپنی ها دشوار بود و شوروی توانست در میانه دهه 1920 مرزهای خود را به روی محصولات خارجی ببندد ، اما پرده سینماها در بقیه کشورها دیر یا زود به تصرف فیلم های هالیوود در آمد.

ظهور هالیوود را به منزله مرکز این صنعت باید ناشی از :

ناکامی کمپانی انحصارات تصاویر متحرک motion picturc ) (patents company در انحصاری کردن حرفه فیلم دانست. این کمپانی ائتلافی بود از ده تولید کننده عمده فیلم و سازنده دوربین و دستگاه نمایش در آمریکا و اروپا که در 1908 برای بالا بردن قیمت تجهیزاتی که تولیدشان را در انحصار خود داشتند « تراست » تشکیل دادند.

این تراست با جمع آوری امتیازات انحصاری اقدام به تولید هزار ها فیلم کوتاه کرد بنابراین تنها کمپانی های شریک و دارای مجوز تراست به طور قانونی می توانستند فیسلم ها و تجهیزات تولید کنند . دیگر منبع درآمد تراست دریافت پول بابت استفاده از امتیازت انحصاری آن بود. برای استفاده قانونی از دستگاه نمایش ، سینماها باید چند دلاری می پرداختند ؛ و مبلغ پرداختی تهیه کنندگان بابت تولید فیلم بیش از این بود.
اما برای تراست دشوار بود که این سیستم نظارتی را حفظ کند و در واقع طی یک د

وره شش ساله ( 14_ 1909 ) تهیه کنندگان مستقل نظیر کارل لامل و ویلیام فوکس در برابر تراست قد علم کردند و بذر های آنچه را که اکنون هالیوود می نامیم پاشیدند. آدولف زوکر پارامونت را بوجود آورد ؛ مارکوس لوئف آنچه را که بعدها به مترو _ گلدوین مه یر بدل گشت ایجاد کرد ؛ و ویلیام فوکوس امپراطوری فیلم خود را بنا گذاشت.

برگرفته از کتاب ظهور هالیوود
اثر داگلاس گومری

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *