#


مهم ترین کارگردانان مؤلفی که در دهۀ 1950 ظهور کردند

مؤلفی
1 ژوئن 2017 بدون نظر 1289 بازدید

مهم ترین کارگردانان مؤلفی که در دهۀ 1950 ظهور کردند

مهم ترین کارگردانان مؤلفی که در دهۀ 1950 ظهور کردند

مهم ترین کارگردانان مؤلفی که در دهۀ 1950 ظهور کردند . آنتونیونی و فلینی هستند . میکل آنجلو آنتونیونی از همان نخستین فیلم خود یعنی خاطرات یک عشق ( 1950 ) و از طریق تحلیل جزء به جزء و روشن روان شناسی بورژوازی راه خود را از نئورئالیسم جدا کرد .

او از آن پس با ثبات قدمی که گاهی به بروز یکنواختی و کسالت منجر می شد به مضامین و مسائل ، یا بهتر بگوییم نوروزی های ، جامعه ای نئوکاپیتالیستی پرداخت ؛ از جملۀ این مضامین و مسائل می توان به رابطۀ زوج ها ، بحران های عاطفی ، تنهایی ، مشکلات برقراری ارتباط ، و از خود بیگانگی هستی شناختی اشاره کرد . فیلم های او چنان « موسیقی بلوز » بحران های بورژوازی هستند ، و سرگذشت شخصی پنهان در این آثار نقش ثبت زمان و تقویم را دارد .

ساختارهای سنتی

در این آثار رد ساختارهای سنتی پیرنگ و تأکید بر « زمان مرده » یا سکون کنش دراماتیک به رخدادها و پدیده ها اهمیت و معنا می بخشد . فیلم های این دورۀ آ«تونیونی عبارت اند از فریاد ( 1957 ) ، و سه گانۀ ماجرا ( 1960 ) و شب ( 1961 ) و کسوف ( 1962 ) . در مقابل آنتونیونی که هم از نظر الهام و هم از نظر خلق و خو اروپایی بود ، فدریکوفلینی به شدت شهری به نظر می رسد و میان رم و زادگاهش رومانیا گرفتار است .

فلینی پس از فیلم های شیخ سفید ( 1952 ) ، و ولگردها ( 1953 ) ، که طنز گروتسک و انتقادی آنها ( به کمک فیلمنامه های انیوفلایانو ) ریشه در بافتی اجتماعی داشت به سوی جهانی رویایی و درونی ( سینمای اول شخص گرایش یافت که اول بار فلینی در فیلم جاده ( 1954 ) به تصویر کشیده شد . فلینی از فیلم جاده تا دیگر فیلم های شخصی خود قدمی بیش فاصله نداشت ، فیلم هایی که با زندگی شیرین ( 1960 ) شروع می شود که در تاریخ سینمای ایتالیا یکی از نقاط عطف به شمار می رود .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *