#


فیلم های محبوب دیوید فینچر کدامند؟

دیوید فینچر
21 ژوئن 2017 بدون نظر 2239 بازدید

فیلم های محبوب دیوید فینچر کدامند؟

فیلم های محبوب دیوید فینچر کدامند؟

به گزارش از من بپرس، دیوید فینچر از مهم ترین سینماگران معاصر و خالق آثاری چون هفت، باشگاه مشت زنی، بازی و دختر رفته است.

فینچر کار تصویر را با ساختن موزیک ویدیو شروع کرد و بعد از چند سال با کارگردانی قسمت سوم بیگانه وارد عرصه فیلم سازی شد. بعد از بیگانه فیلم هفت را ساخت که بسیاری را میخکوب کرد و اثری عظیم به سینما هدیه داد.

بازی فیلم بعدی فینچر بود که ادامه منطقی کار قبلیش به نظر می آمد. فیلمی که از هفت ساده تر و پیچیدگیش توضیح پذیرتر بود.

باشگاه مشت زنی بعد از بازی ساخته شد و دومین همکاری با برد پیت به فیلمی پیچیده تر از هفت منجر شد. فیلمی که روایت ذهنی و عینی را در هم آمیخت و تصویری چند وجهی از روان آدمی ارائه کرد.

اتاق وحشت را بسیاری نپسندیدند، اما فیلم محکم و در قصه گویی موفق بود؛ هر چند بیشتر مناسب کار اول یک کارگردان می نماید.

زودیاک اثری ملال آور بود که تمجیدهای بی دلیلی از آن شد. فیلمی به شدت کش دار که در پی ایجاد تعلیق درباره یک قاتل زنجیره ای واقعی است که همه می دانند هیچ وقت دستگیر نشده است. و این ضعف عمده فیلم است.

کسی هم اشاره نکرد که فیلم سازی گمنام به اسم الکساندر بولکلای نسخه ای 90 دقیقه ای از همین داستان ساخته که به شدت از فیلم فینچر صادق تر و روان تر است.

سرگذشت عحیب بنجامین باتن دورترین کار از فضای آثار قبلی فینچر و فیلمی است که بیشتر مناسب نشان دادن تسلط بر  ابزار کار است. با این همه سرگذشت عجیب بنجامین باتن فیلمی تأثیرگذار است که اگر داستان را دوست داشته باشید با آن ارتباط برقرار می کنید.

شبکه اجتماعی با وجود تمام نقدهای مثبت و نامزد شدن ها و کسب جوایز کارگردانی از جشنواره های مختلف، اثری پر زرق و برق است که داستان آن کشش پرداختش را ندارد.

مانند زودیاک این فیلم نیز درباره آدمی است که همه می دانند سرانجامش چیست. فیلمی با محوریت داستان ابداع یکی از موفق ترین شبکه های اجتماعی یعنی فیس بوک و تلاش مارک زاکربرگ، بانی این شبکه اجتماعی برای راه اندازی آن.

فیلمی که بیشتر مناسب تلویزیون است تا سینما و موضوعی که بیشتر به کار امثال اسپیلبرگ می آید تا خالق هفت.

به هنگام تمام شدن فیلم بعدی فینچر یعنی دختری با خالکوبی اژدها احساس می کنید دو فیلم دیده اید و این اصلاً حس خوبی نیست. ضعف فیلم از مشخص بودن بیش از حد مرز دو داستان است که تلاش ناامیدکننده نویسنده برای ادغام آنها تنها سرخوردگی به بار می آورد.

دختر رفته آخرین فیلمی است که از دیوید فیلنچر به نمایش درآمده. فیلمی تأثیرگذار که یادآور آثار خوب این فیلم ساز مهم دو دهه اخیر است. درامی چند لایه و به شدت تاریک که بر روی فرهنگ آمریکایی و تأثیر رسانه ها بر زندگی مردم متمرکز است.

دختر رفته حتی اگر در بازی گرفتن از بن افلک، یکی از یخ ترین ستاره های هالیوود موفق بوده باشد که هست، برای قرار دادن آن در بین آثار خوب فینچر کفایت می کند!!

حال ایندی وایر اقدام به انتشار لیستی 26 فیلمی از آثار محبوب فینچر کرده است. با مشاهده این لیست می توان تا حدی گرایش فینچر به ساخت آثاری با پروداکشن عظیم پی برد.

این لیست گاهی آدم را با مشاهده اسامی فیلم هایی چون همشهری کین، پنجره عقبی، لورنس عربستان، بوچ کسیدی و ساندنس کید، جن گیر و محله چینی ها به وجد می آورد. گاهی با مشاهده نام هشت و نیم فلینی به تعجب و با دیدن عناوینی مانند دیوارنوشته های آمریکایی و آرواره ها مأیوس می کند. به هر حال سلیقه است و سلیقه را نمی توان ایراد گرفت، مخصوصاً اگر متعلق به آدمی مانند دیوید فینچر باشد.

بدون آنکه بپرسیم چرا 26 فیلم، به این لیست نگاهی می اندازیم:

همشهری کین (۱۹۴۱)

پنجره عقبی (۱۹۵۴)‌

لورنس عربستان (۱۹۶۲)

هشت ‌و نیم (۱۹۶۳)

دکتر استرنج ‌لاو یا: چگونه یاد گرفتم دست از هراس بردارم و به بمب اتم عشق بورزم ( ۱۹۶۴)

فارغ‌التحصیل (۱۹۶۷)

بوچ کسیدی و ساندنس کید (۱۹۶۹)

کاباره (۱۹۷۲)‌

ماه کاغذی (۱۹۷۳)

دیوارنوشته‌ های آمریکایی (۱۹۷۳)

جن ‌گیر (۱۹۷۳)

محله چینی ها (۱۹۷۴)

‌پدرخوانده ۲ (۱۹۷۴)

مانتی پایتن و جام مقدس (۱۹۷۵)

آرواره‌ ها (۱۹۷۵)

راننده تاکسی (۱۹۷۶)

همه مردان رئیس‌ جمهور (۱۹۷۶)

روزهای بهشت (۱۹۷۸)

خانه حیوانات (۱۹۷۸)

‌ حضور (۱۹۷۹)

همه آن چیزها (۱۹۷۹)

بیگانه (۱۹۷۹)

مد مکس۲: جنگجوی جاده (۱۹۸۱)

سال زندگی خطرناک (۱۹۸۲)

زلیگ ( ۱۹۸۳)

ترمیناتور (۱۹۸۴)

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *