#


سقوط صنعت سینما

ساخت
4 آگوست 2017 بدون نظر 1149 بازدید

سقوط صنعت سینما

نزدیک شدن جنگ و سقوط صنعت سینما

سقوط صنعت سینما و مخالفت دولت آمریکا با استودیو ها چه پیامد هایی در بر داشت .

تولیدات  مترو _ گلدوین _ مه یر در سال 1939 بخش اعظم آن چیزی را تشکیل می دهد که بسیاری از منتقدان و تاریخ نگاران سینما آن را سال طلایی هالیوود می نامند .

مؤید این ادعا ، فیلم هایی هستند که بر سر اسکار بهترین فیلم سال 1939 رقابت کردند : آقای اسمیت به واشنگتن می رود ، جادوگر شهر زمرد ، پیروزی سیاه ، رابطه عشقی ، خداحافظ ، آقای چیپس ، موش ها و آدم ها ، نینوچکا ، بلندی های بادگیر ، و بر باد رفته .

تغییر و سقوط سریع صنعت سینما طی دهه 1940 ، سال 1939 را به عنوان نقطه اوج هالیوود تثبیت کرد . این سقوط از 41 _ 1940 و طی دوران پر شگفتی و طولانی میان رکود اقتصادی و ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم آغاز شد .

هر چند روند سقوط دلایل متعددی داشت اما دو مورد در سال 41 _ 1940 اهمیت ویژه ای داشتند : مخالفت دولت آمریکا با استودیو ها در قالب قانون ضد تراست ، و شروع جنگ در اروپا .

قانون ضدتراست ، چندین سال بود که تحت بررسی بود اما رعایت کامل و جدی آن از جولای 1938 آغاز شد . در این سال وزارت دادگستری آمریکا ، 8 استودیوی اصلی را به خاطر شکایت سینماداران مستقل مبنی بر انحصاری کردن صنعت سینما توسط این استودیو ها ، محکوم کرد .

هدف دولت از طرح به اصطلاح « پروندۀ پارامونت » اصلاحات گسترده در زمینه بازرگانی و « از هم پاشی » زنجیرۀ سینما های به هم پیوسته استودیوهای اصلی بود .

استودیو ها توانستند تا اوایل سال 1940 محاکمه را به تعویق اندازند اما در این هنگام دستور داده شد که که پرونده در دادگاه مطرح شود .

همزمان پیشرفت روز به روز هالیوود شگفت انگیز بود …

کار که به این جا کشید 5 استودیوی اصلی (مترو _ گلدوین _ مه یر وارنر ، پارامونت ، فوکس و آر.کی.او ) توافق نامه ای را امضا کردند مبنی بر عدم رقابت و مصالحه با دولت . استودیو ها توافق کردند که نمایش انحصاری به صورت اجارۀ دربست سینماها را به 5 فیلم محدود کنند .

فروش فیلم ها از طریق مزایده پیش از نمایش آنها را ملغی کنند و سیاست های در اختیار گرفتن سالن های یک منطقه برای نمایش انحصاری فیلم ایشان را تغییر دهند .

توافق نامه سال 1940 چندان رضایت سینماداران مستقل و وزارت دادگستری را جلب نکرد . از این رو هر دو گروه تصمیم گرفتند تا استیناف بطلبند و به این ترتیب پروندۀ پارامونت را مفتوح نگه دارند و به فعالیت ضد تراست خود ادامه دهند .

هم زمان با این قضایا جنگ در اروپا و آسیا آغاز شد و تجارت پر رونق هالیوود در آن منطقه را در معرض خطر قرار داد .

در سال 38 _ 1937 صادرات استودیو ها به دولت های محور _ عمدتاً آلمان ، ایتالیا و ژاپن _ تقریباً به صفر رسید اما همچنان نزدیک به یک سوم درآمد هالیوود از بازارهای خارج آمریکا به دست می آمد .

عمده ترین مشتری خارجی استودیو ها در سال 1939 از آن منطقه به دست می آمد و تنها بریتانیای کبیر 45 درصد از این درآمد را تأمین می کرد .

در سپتامبر 1939 با آغاز جنگ رونق این بازار ها از دست رفت . در سال 1940 ، گسترش سلطه نازی ها بر اروپا ، بازار ها را یکی پس از دیگری از میان برد و با سقوط فرانسه در جولای 1940 تقریبا تمامی بازار ها اروپا از دست رفتند .

در اواخر 1940 انگلستان عملا تنها کشوری بود که در غرب در برابر آلمان مقاومت می کرد و در ضمن تنها بازار خارجی بر جا ماندۀ هالیوود به شمار می آمد .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *