#


تاریخ تحلیلی سینما

تاریخ تحلیلی سینما ی جهان
3 آوریل 2017 بدون نظر 1959 بازدید

تاریخ تحلیلی سینما

تاریخ تحلیلی سینما ی جهان

( سینما ی صامت )  1930_1895

سینما در سی سال اول عمر خود رشد و گسترش بی سایقه ای را شاهد بود . این رسانه که کار خود را در گام نخست در چند شهر بزرگ ، مانند نیویورک و پاریس و لندن و برلین آغاز کرده بود با سرعتی شکفت انگیز راه خود را در سراسر جهان گشود و هر کجا که استقرار یافت تماشاگران بسیاری را به خود جلب کرد و گوی سبقت را از دیگر ابزارهای سرگرمی ربود .

همچنانکه تعداد تماشاگران سینما فزونی می یافت تعداد مکان های نمایش فیلم نیز بیشتر    می شد . در دهه 1920 ، سالن های نمایشی بر پا گردید که کاخ های سینمایی نامیده می شدند و در شکوه و رفاه با بهترین تئاترها و تالارهای اُپرا کوس برابری می زدند .

در همین حال خود فیلم ها نیز راه کمال پیمودند و از قطعات سرگرم کننده چند دقیقه ای به فیلم های بلند تبدیل شدند ؛ و همین نوع فیلم است که تاکنون بر پرده سینماهای جهان تسلط کامل داشته است .

یشتازان فرانسوی و آلمانی و آمریکایی و انگلیسی

هرچند پیشتازان فرانسوی و آلمانی و آمریکایی و انگلیسی همگی در اختراع سینما دست داشتند ، اما انگلیسی ها و آلمانی ها در استفاده جهان شمول از آن نقش چندانی نداشتند .

فرانسویان و پس از آنها آمریکایی ها پرشورترین صادرکنندگان این اختراع جدید بودند ، و آنان بودند که به استقرار سینما در کشور های چین و ژاپن و آمریکای لاتین و روسیه یاری رساندند .

در عرصۀ هنری سینما نیز همچنان فرانسویان و آمریکائیان پیشتاز بودند ، هر چند که در سال های پیش از جنگ جهانی اول ، ایتالیا و دانمارک و روسیه نیز در این عرصه نقشی بر عهده داشتند . اما سرانجام ایالات متحده آمریکا بود که در همه عرصه ها گوی سبقت را از  همگان ربود .

آمریکا بزرگترین بازار تولید و مصرف سینما بود و هنوز هم چنین است . آمریکاییان با حمایت از بازار داخلی خودشان و در پیش گرفتن سیاستی مستحکم در عرصه صادرات ، تا قبل از جنگ جهانی اول در بازار جهانی فیلم به قدرت حاکم تبدیل شده بودند .

در طول جنگ ، در حالی که اروپا در همه عرصه ها رو به تحلیل می رفت ، سینمای آمریکا در همه ابعاد رشد و گسترش می یافت ، و هم در عرصه فنون و روش های بیان پیشتاز بود و هم در عرصه صنعت و فن آوری .

زیر نظر : جفری ناول اسمیت

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *