#


بیشترین تولیدات سینمای انگلستان

روشنفکران
23 آوریل 2017 بدون نظر 1023 بازدید

بیشترین تولیدات سینمای انگلستان

بیشترین تولیدات سینمای انگلستان در شرکت های فیلم سازی

پیش از 8_1907 ، فیلم های واقع گرا ( در وسیع ترین معنای آن ) و کمدی بیشترین تولیدات سینمای انگلستان به حساب می آمدند .

تهیه کنندگان از نظر مکانی بسیار پراکنده بودند البته در دوره پس از 1906 بیش تر شرکت های فیلمسازی در لندن و حومه آن مستقر بودند .

هزاران عنوان فیلم تولید می شد پیش از 1902 بیشتر فیلم ها تنها از یک نما تشکیل شده بودند اما از سال 1905 فیلم های بلندتر راهکارهای تدوین به نسبت پیچیده تری را تکامل بخشیدند . به عنوان مثال ، نمای جفتی نقطه نظر در فیلم های انگلیسی به نسبت زودتر به کارگرفته شد .

یکی از نخستین نمونه های به کارگیری این نما را می توان در فیلم دختر بلک اسمیت ( 1904 ، محصول گامون انگلیس ) مشاهده کرد .

در این فیلم ، دومین نمای نقطه نظر از دو نمایی جفتی ، نمایی است که در آن پیرمردی کودکی را بلند می کند تا از فراز حصارها به باغی بنگرد که یک زوج ( دختر بلک اسمیت و معشوق او ) تازه به آن وارد شده اند .

نمای دوم میدان دید را نشان می دهد ، این نما فاقد حضور بینندگان است اما از همان نقطه ای برداشته شده است که مرد و کودک در نمای قبلی در آن جا حضور داشتند .

از آنجا مشخص می شود که این نما ، نمای نقطه نظر است که دوربین به گونه ای قرار گرفته که صحنه را از خلال نرده ها فیلمبرداری کند ودر نمای دوم،نرده ها به وضوح دیده می شوند .

دختر باک اسمیت تنها فیلم انگلیسی اولیه ای نیست که در فیلمبرداری وتدوین خلاقانه ای دارد.فیلم باز دید از کاراگاه های بیسکویت سازی پیک فرین و شرکا (1906،کریکس وشارپ)بسیار قابل توجه است.

این فیلم-واقعیت هم طول نسبتا بلندی دارد – بیش از 2000 پا در زمانی که بیشتر فیلم های داستانی از500 پا هم کمتر طول داشتند – و هم از نما های سرازیر،حرکت های پن وتیلت استفاده می کند و نیز از برش صحنه برای به دست دادن تصویر کامل فراشد های خاص کارگاه سود می جوید.

به رغم توجه تاریخ نویسان سینما به نخستین نمونه های تدوین،یک شگرد خاص که در کمدی،فیلم-واقعیت وروایت های داستانی به کار می رفت از نظر دور مانده است:در جامپ کات بندی JUMP CUT بستر نماهایی که پیوستگی قاب را حفظ می کنند.

به عنوان نمونه ، در میراث گمشده  یا داستان کلاه قهو ه ای (شرکت فیلمسازی گامون 1906) زمانی که بین قهرمان فیلم و سه مرد دیگر نزاعی در می گیرد درست در جایی که قهرمان به زمین زده شده است ، برشی وجود دارد .

این « تکه فیلمی گمشده » ( Lost footage ) نیست بلکه یک جامپ کات است که امکان آن را فراهم می آورد تا در « زمان غایب » برش ، لباس های مرد به لباس هایی پاره پاره تبدیل شوند .

فیلمساز فقدان تداوم صحنه را که در لباس های قهرمان مشهود است به دو طریق پنهان می کند : بیشتر کنش ها خارج از قاب تصویر انجام می گیرند ، و معمولا مهاجمین جلوی بخشی از بدن قهرمان را سد کرده اند و مانع مشاهده آن می شوند .

به همین ترتیب ، جامپ کات در ساختار روایی تعدادی از فیلم _ واقعیت های این دوره نیز نقش مهمی دارد .

در احداث راه آهن بریتانیا _ ساختن لوکومتیو ( اربن ، 1905 ) از جامپ کات ( حفظ تداوم قاب بندی ) استفاده می شود تا خلأ موقتی آفریده شود که امکان نمایش مراحل گوناگون کارهای در حال انجام ، از جمله مراحل آغازی و پایانی احداث را ، فاهم می آورد .

در واقع فیلمسازان این دوره در به کارگیری تدوین و فیلمبرداری نوآوری هایی به خرج دادند که تأثیر مطلوب آنها را تضمین می کرد ، چه در کمدی و چه در فیلم _واقعیت و چه در فیلم های دراماتیک روایی .

به عنوان مثال ، « حقه نبوغ آمیز » که طی آن بازیگر حرکت می کند تا حرکت دوربین را القا کند ؛ در فیلم دامن خانم ها به یک نرده گیر می کرد ، ( یمفورث ، 1900 ) دیده می شود .

البته این شگرد به چنین کمدی هایی محدود نماند و آشکارا در روایت های داستانی درامتیک کاربرد داشت .

 

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *