#


بنیاد فارابی برای آیدا پناهنده بزرگداشت می‌گیرد

آیدا پناهنده
7 می 2017 بدون نظر 1527 بازدید

بنیاد فارابی برای آیدا پناهنده بزرگداشت می‌گیرد

بنیاد فارابی برای آیدا پناهنده بزرگداشت می‌گیرد

به گزارش از من بپرس، روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی اعلام کرد مراسم بزرگداشت آیدا پناهنده، کارگردان فیلم تحسین شده «ناهید» روز سه شنبه ۱۹ اردیبهشت در سالن زنده یاد عباس کیارستمی برگزار می شود.
آیدا پناهنده از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر تهران در رشته فیلم‌برداری مدرک کارشناسی و در رشته سینما مدرک کارشناسی‌ارشد دریافت کرده است.

پناهنده علاوه بر کارگردانی، نویسندگی و تهیه کنندگی چندین فیلم کوتاه داستانی، مستند، ویدیویی و تله فیلم، «ناهید» را به عنوان اولین فیلم بلند خود ساخته که در شصت و هشتمین جشنواره کن و در بخش نوعی نگاه به نمایش درآمد.

ناهید، روایتگر زندگی زن جوانی است که بعد از جدایی از شوهرش، مجبور می شود با تایپ پایان ‌نامه ‌های دانشجویی هزینه زندگی خود و پسر کوچکش را تأمین کند. شرط ناهید برای نگه داشتن پسرش این بوده که ازدواج نکند. به همین دلیل هنگامی که عاشق مردی دیگر می شود، به خاطر ترس از دست دادن فرزند، به پیشنهاد ازدواج مرد جواب رد می دهد.

این فیلم توانست نام پناهنده را به عنوان استعدادی نو در سینمای ایران معرفی کند. همچنین جوایز متعددی را در بیش از سی جشنواره مختلف نصیب این فیلم ساز جوان کشور کرد.

جایزه آینده نویدبخش  در بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن، جایزه بهترین فیلم انجمن منتقدین سینمای فرانسه از جشنواره  فیلم‌های مستقل بوردو، جایزه بهترین فیلمبرداری دوربین کوچک طلایی از جشنواره فیلم برادران ماناکی، جایزه بهترین بازیگر مرد و بهترین کارگردانی از جشنواره فیلم براتیسلاوا، فیلم منتخب جشنواره فیلم وایادولید و جایزه راجر ایبرت جشنواره فیلم شیکاگو از جمله جوایز آیدا پناهنده هستند.

گفتنی است «مجمع خویی ها» بانی مراسم بزرگداشت این بانوی سینماگر خواهد بود که با با عنوان «دیار آشنا- سخن آشنا» و با حضور جمعی از مسئولان سینمایی، هنرمندان، سینماگران و روزنامه نگاران برگزار می شود.

به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *