#


بررسی مسأله انحصار گری در صنعت سینما

بررسی
13 ژوئن 2017 بدون نظر 1185 بازدید

بررسی مسأله انحصار گری در صنعت سینما

بررسی مسأله انحصار گری در صنعت سینما

بالکن که در سال 1943 یکی از اعضای کمیتۀ دولتی پالاش به شمار می رفت _ که وظیفۀ آن بررسی مسأله انحصار گری در صنعت سینما بود _ تا پایان جنگ بر نقش تهیه کنندگان مستقل تأکیدو از آنان سخت دفاع کرد . اما پس از جنگ با رنک در مورد 50 درصد سرمایه گذاری بر تمامی فیلم های ایلینگ و توزیع آنها ، قرار داد جالب توجهی بست که او را از زیر بار فشارهای بین المللی تاحدی رها کرد .

اما این راحتی و آرامش دیری نپایید ، و گرچه کمدی های پس از جنگ ایلینگ همچون فیلم جنگی فرند با نام دریای متلاطم ( 1953 ) در ایالات متحد به موفقیت بسیاری دست یافتند ، این قرار داد برای حفظ موقعیت آن کافی نبود . استودیو های ایلینگ علی رغم وام های سازمان تازه تأسیس ( سازمان سرمایه گذاری ملی ) در سینما در اوایل دهۀ 1950 ، در سال 1955 تعطیل شدند .

پایان دهۀ 1940

پایان دهۀ 1940 آبستن بحرانی در سینمای انگلیس بود که حتی بر بزرگ ترین استودیو ها نیز تأثیر گذاشت و بسیاری از آنها از آن جان سالم به در نبردند . در ژوئن سال 1947 ، دولت حزب کارگر به قصد کمک به اقتصاد بیمار بریتانیا تمامی درآمدها از محل فیلم های خارجی در این کشور را مشمول 75 درصد « مالیات دالتون » ( به نام وزیر دارایی وقت ) اعلام کرد . هالیوود در پاسخ ، بازار بریتانیا را به مدت شش ماه تحریم کرد .

از آنجا که فیلم های آمریکایی موجود در بریتانیا برای شش ماه کفایت می کرد ، جای خالی و مشکل حادی پیش نیامد و نسخه برداری از فیلم های قدیمی نیر مشمول این مالیات نمی شد ، اما تحریم آمریکا بار دیگر این وسوسه را در ذهن تهیه کنندگان انگلیسی بیدار کرد که هالیوود را در بازی ای که خود به راه انداخته بود مغلوب کنند . از این رو ، رنک تصمیم گرفت تولید را در غیاب فیلم های آمریکایی افزایش دهد .

مارس سال 1948

در مارس سال 1948 ؛ هالیوود پس از امضای قرار داد چهارسالۀ جدیدی که با منافع آمریکایی ها سازگار بود و لغو 75 درصد مالیات تحریم خود را پایان یافته اعلام کرد . سیل فیلم های آمریکایی به بازار بریتانیا سرازیر شد و تمامی فیلم های انگلیسی شکست سنگینی خوردند ، خاصه به این دلیل که بسیاری از آنها شتاب زده تولید شده بودند و کیفیت خوبی نداشتند .

در نیمۀ سال 1948 شرکت جدید کوردا با عنوان بریتیش لاین در شرف ورشکستگی قرار گرفت ، و سازمان رنک نیز از این وضعیت وخیم بی نصیب نماند . دولت بریتانیا در ماه ژوییه تأیید سازمان سرمایه گذاری ملی در سینما را برای اعطای وام به فیلمسازان انگلیسی اعلام کرد . این وام ها هم کوردا را نجات داد و هم باعث به انجام رسیدن فیلم هایی چون مرد سوم ( کارول رید ، 1949 ) شد ، اما در فوریۀ سال 1949 تنها هفت استودیو از بیست و شش استودیوی موجود دربریتانیا فعال بود و در واقع فقط هفت فیلم ساخته شد .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *