#


اختراعی برای بهتر دیدن تماشاگران در سینما

اختراعی برای بهتر دیدن تماشاگران در سینما
22 آوریل 2017 بدون نظر 1439 بازدید

اختراعی برای بهتر دیدن تماشاگران در سینما

اختراعی برای بهتر دیدن تماشاگران در سینما

اختراعی برای بهتر دیدن تماشاگران در سینما ، در سال 1895 که ادیسون در امریکا ،لومیر Lumiere در فرانسه و پل Paul در انگلستان برای اولین بار عکسهای متحرکی روی پرده سفید انداختند. شور و شوق تماشاگران بود که دستگاه نوظهور انها را قوام و دوام بخشید.

برای خود این مخترعین سینما یک اسباب بازی علمی بود مانند سایر اختراعاتی که براساس کشفیات علمی قرن نوزدهم صورت می گرفت. ولی برای مردم این اختراع الهام تازه ای بود. تنها این نبود که این ماشینها حرکت و سایه دنیای واقعی را ضبط می کردند زیرا این کار قبلا نیز شده بود. بلکه اکنون همه چیز را می شد با اندازه طبیعی درد، و عجیب انکه تصویر حتی طبیعی تر از اصل می نمود.

نخستین سوژه ها برای دیده شدن

تماشاگران نخستین سینما می نشستند و مناظری عادی مانند هجوم امواج به ساحل یا حرکت سریع اتومبیلها در خیابان ورود قطار راه اهن به ایستگاه و سان ارتش یا حتی مردمی که از توی افتاب قدم می زدند. با چشمان بهت زده تماشا می کردند.

تا انجا که به مخترعین مربوط میشد، عکسهای متحرک ممکن بود در همان مرحله مناظر یک دقیقه ای بمانند. تماشاگران بودند که این چیز نوظهور را به یک نوع تفریح تبدیل کردند؛ و کارگردانان و عکسبرداران و هنرپیشگان و اشخاص اهل هر کسب و کاری از اطراف جهان به سوی این وسیله بیان تازه کشیده می شدند. وان را از یک تفریح ساده به حد یک”هنر” بالا بردند.

هنر فرزند علم!

هر چند امروزه سینما را در مجموع سایر هنرها می پذیرند ، نمی توان منکر این شد که این هنر همیشه فرزند علم بوده است. بعضی از کسانی که سرگذشت سینما را نوشته اند اصراری دارند اورا به کشف برق در کهربا با به وسیله یونانیان یا که اتاق یک Camera Obscura لئوناردوداوینچی یا فانوس جادو اتاناسیوس کیرشر Athnasius Kircher نسبت بدهند و تمام شاخه های شجره نامه اورا پیش از قرن نوزدهم معین کنند.

برگرفته از کتاب تاریخ سینما نویسنده:ارتور نایت ، ترجمه:نجف دریا بندری

 

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *