#


بیوگرافی مهران مدیری

مهران مدیری
15 می 2017 بدون نظر 2571 بازدید

بیوگرافی مهران مدیری

بیوگرافی مهران مدیری

به بهانه اکران اولین فیلم بلند او؛ ساعت 5 عصر

به گزارش از من بپرس، مهران مدیری در 18 فروردین سال 1346 در خانواده ای پرجمعیت در تهران به دنیا آمد.

مدیری که سابقه تحصیل در هیچ کدام از رشته های هنری را ندارد تا کنون به عنوان گوینده و بازیگر رادیویی، بازیگر تئاتر، بازیگر، کارگردان و تهیه کننده تلویزیون، خواننده، طراح صحنه و لباس، بازیگر سینما و صداپیشه فلیم انیمیشن فعالیت داشته است.

او به تازگی و در اولین تجربه خود، کارگردان سینما را نیز به فهرست بلند بالای سوابق و توانایی های خود افزوده است.

شاید تنها از عهده مدیری ساخته باشد که ظرف بیست سال بدون تغییر در شیوه کارگردانی  و یا حتی تغییر در جنس کمدی برنامه های تلویزیونی خود مخاطبانش را حفظ کند.

اگر به ساختار برنامه های مدیری دقت کنید متوجه خواهید شد که او از اولین برنامه تا آخرین آنها با یک سبک وسیاق تصویر می گیرد،  دیالوگ می گوید و طرح و توطئه می چیند و با این وجود باز هم جذاب است.

مرد هزار چهره واقعی

مدیری هیچ کاری نکرده باشد، تجربه های بسیار خوبی به دست آورده است. او شش سال به عنوان گوینده رادیو در برنامه داستان شب کار کرده است. آلبوم منتشر کرده و کنسرت برگزار کرده است. تئاترهای بسیاری را با آدم های مطرح این وادی مانند قطب الدین صادقی و میکائیل شهرستانی روی صحنه برده است. در تلویزیون کنار دست داریوش کاردان ایستاده است و در سینما با آدم های ضعیف کار نکرده است. با نویسندگانی مانند پیمان قاسم خانی کار کرده که با معیارهای نویسندگی در ایران آدمی حرفه ای می نماید.

سلیقه خوبی نیز در سینما دارد. سال ها پیش در یک مصاحبه با هفته نامه سینما به سردبیری فریدون جیرانی گفته به سینمای انگلستان علاقه مند است.

باهوش است و در طنزهایش جدی بازی می کند. گویی در این زمینه با هاوارد هاکس هم عقیده است که بازیگر اگر بخواهد عمداً کمدی بازی کند، رقت انگیز دیده می شود. البته ممکن است او کتاب سینما به روایت هاوارد هاکس را نخوانده باشد، اما به تجربه دریافته باشد که جوهر کمدی چیست.

مدیری کار طنز در تلویزیون را زمانی شروع کرد که تجربه های تئاتر و رادیو را پشت سر گذاشته بود.

ساعت خوش ممنوع التصویری!!

گروه بازیگران ساعت خوش

گروه بازیگران ساعت خوش

در سال 1372 که تنها دو کانال تلویزیونی در ایران وجود داشت او توانست با همراهی گروهی بازیگر بسیارجوان پرواز 57 را کارگردانی کند. اولین تجربه مدیری به عنوان کارگردان یک برنامه تلویزیونی.

اما الان آنچه از آغاز کار مدیری در یادها مانده، برنامه ساعت خوش است که انقلابی در برنامه سازی طنز تلویزیونی ایجاد کرد. کار تا آنجا بالا گرفت که ممنوع التصویر شد و فرصت بازی در ضیافت و سلطان، ساخته های مسعود کیمیایی را از دست داد.

هر چند ضیافت و سلطان از ارزش سینمایی برخوردار نبودند، اما بازی در آنها حاصل سال ها تلاش یک بازیگر برای دیده شدن محسوب می شدند.

اگر درباره عده ای گفته شود راه صد ساله را یک شبه پیموده اند و به موفقیت رسیده اند، مدیری برعکس این مسیر را طی کردو  یک شبه از اوج به حضیض رسید و عملاً امکان کار کردن را از دست داد.

ممنوع الکاری مدیری بعد از سه سال به پایان رسید. او در سال 1377 با دو فیلم به سینما و تلویزیون بازگشت. دیدار به کارگردانی محمدرضا هنرمند و برنامه تلویزیونی نوروز 77 به کارگردانی خودش.

نوروز 77 به سرعت در میان مخاطبان تلویزیون جا باز کرد و تکیه کلام های آن در بین مردم رواج یافت. مدیری بعد از نوروز 77 در طی چجد سال کاری تعدادی از برنامه های طنز تلویزیون را به سبک خودش و اغلب با همان گروه همیشگیش ساخت.

درست سال بعد از نوروز 77 ببخشید شما روی آنتن رفت. بعد از آن پلاک 14. نود شب بلافاصله در ادامه و سپس طنز 80 به مناسبت نوروز 80. اغراق نیست اگر گفته شود یکی از دغدغه های مخاطبان در آن زمان رسیدن نوروز برای دیدن کار تازه مهران مدیری بود.

بازی در سریال و فیلم های دیگران

در سال 80 مدیری بازی در یک سریال غیر کمدی را پذیرفت. دردسر والدین به کارگردانی مسعود آب پرور و بازی در کنار فاطمه گودرزی. مدیری و گودرزی در این سریال نقش پدر و مادران تنهای دو گروه بچه قد و نیم قد را بازی می کردند که دست سرنوشت و به علت دعوای پسرانشان آنها را در مدرسه با هم آشنا می کرد. این آشنایی به ازدواج آن دو منجر شد و بعد از آن دردسرهایی که نه تنها کم نشد که آنها را تا مرز پشیمانی از تصمیم شان پیش برد.

در همان سال مدیری در توکیو بدون توقف نیز بازی کرد. فیلمی پرفروش به کارگردانی کاظم راست گفتار که بعدها نقاب را ساخت.

در سال 1381 پیمان قاسم خانی و مدیری با همکاری هم طنز پاورچین را تولید کردند. پاورچین نیز که در هر قسمت به یک معضل اجتماعی مانند رشوه، دو به هم زنی و غیبت، تنبلی و… می پرداخت با استقبال بسیار زیاد مخاطبان تلویزیون رو به رو شد.

بعد از آن نقطه چین، بیشتر تکرار پاورچین بود تا ادامه آن. در نقطه چین به نظر می رسید ذخیره مدیری و تیم نویسنده اش در حال تمام شدن است. اما  آنها با استفاده از یکی از ایده های کمرنگ دو مجموعه قبلی شب های برره را ساختند.

شب های برره، اوج کار مدیری

شب‌های برره

شب‌های برره

شب های برره اوج کار مدیری و قاسم خانی بود. برره نام روستایی بود که در پاورچین و نقطه چین از آن صحبت می شد، روستایی که چند نفر از شخصیت ها از آنجا آمده بودند. اما تیم مدیری ظرفیت آن را شناخت و به صورت مستقل به آن پرداخت.

با شب های برره بود که مدیری از اتاق های استودیو بیرون رفت و کوچه و خیابان را نشان داد؛ هر چند آنها هم در استودیو ساخته شده بودند.

در این مجموعه موضوعاتی که سازندگان سمت آنها می رفتند، مسائلی بنیادی تر را شامل می شدند. در حالی که بخش زیادی از شوخی های این مجموعه نیاز به دانش بیشتری از تاریخ برنامه سازی و فیلم سازی داشت، اما مخاطبان تلویزیون یک صدا از آن استقبال کردند.

تیپ سیامک انصاری که روشنفکری درگیر با عامه و عقاید و آداب و رسوم آنها بود در شب های برره شکل گرفت و در مجموعه قهوه تلخ و در حاشیه نیز تکرار شد.

مجموعه بعدی مدیری یعنی باغ مظفر یک قدم به عقب محسوب می شود. اما این روند طولی نکشید و مدیری با مرد هزار چهره و دنباله آن یعنی مرد دوهزار چهره دوباره به اوج برگشت.

نامزدی دریافت سیمرغ بلورین بازیگری

در فاصله این دو مجموعه، مهران مدیری در دو فیلم کمدی بازی کرد. اولی در ساخته کمال تبریزی به نام همیشه پای یک زن در میان است و بعد از آن دایره زنگی پریسا بخت آور.

بازی تیپیک مدیری در همیشه پای یک زن در میان است که متناسب با فضای داستان انتخاب شده بود، هئیت داوران جشنواره فیلم فجر را بر آن داشت تا او را نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد کنند. هرچند در نهایت آن را به دست نیاورد.

مرد هزار چهره؛ مرد دو هزار چهره، قهوه تلخ

قهوه تلخ

قهوه تلخ

ایده ابتدایی این دو مجموعه تلویزیونی داستان مردی اسیر در پنجه بوروکراسی را باز می گفت که در پایان به هجویه ای از هزارتوی بی پایان جهل و ناآگاهی ختم می شد. داستان مردی که هم از اشتباه گرفته شدن های مکرر با اشخاص اغلب مهم می ترسد و هم گاهی از آن احساس لذت می کند.

انتقاد این مجموعه متوجه اداره های دولتی و غیردولتی می شد، ولی با تجربه در فضای باز و لوکیشن هنای خارجی. این مجموعه همه جور طنز داشت، از شوخی با فیلم پدرخوانده تا پلیس و باشگاه های فوتبال.

بعد از مرد دو هزار چهره مدیری قهوه تلخ را برای تلویزیون ساخت که گویا به علت به توافق نرسیدن بر سر مسائل مالی در شبکه خانگی پخش شد.

قهوه تلخ داستان مردی تحصیل کرده که در زمان به عقب باز می گردد و در دربار شاهی بی رحم و بی کفایت اسیر می شود.

برخی شوخی های مدیری در این مجموعه نیز، مانند شوخی با نقاشی مونالیزا، نیاز به سطح بالاتری از دانش دیدن داشت، ولی با این وجود این مجموعه هم بنا بر روایت های سازندگانش با استقبال بسیار زیاد مخاطبان مواجه شد تا جایی که آن را پرفروش ترین سریال شبکه خانگی می دانند.

این مجموعه هرگز به پایان نرسید و به همین دلیل انتقادات بسیاری را متوجه مهران مدیری ساخت.

دریافت دکترای افتخاری

در سال 90 مدیری باز هم در دو فیلم دیگر حاضر شد، پل چوبی فیلم مهدی کرم پور که یکی از صعیف تریت بازی های مدیری را در آن شاهد هستیم و انیمیش تهران 1500 به کارگردانی بهرام عظیمی.

در همین سال دانشگاه لیبرتی در آمریکا به خاطر فعالیت های انسانی و هنری مدرک دکترای افتخاری این دانشگاه را به مدیری اعطا کرد.

مدیری که برای دریافت دکترایش به آمریکا نرفته بود، طنزی تک قسمتی در هجو برنامه های ماهواره ای ساخت به نام بمب خنده که به شدت مورد استقبال قرار گرفت ونسخه های آن به کرات کپی شد.

ویلای من دیگر مجموعه مدیری در شبکه نمایش خانگی بود که هیچ وقت به موفقیت قهوه تلخ نرسید. داستان این مجموعه حول ارث و میراث و دوز و کلک های وراث می گشت؛ آن قدر پر بازیگر و شلوغ که همه چیز در آن گم می شد. نه شخصیتی از آن به یاد ماند و نه دیالوگی.

بازگشت به تلویزیون

مجموعه شوخی کردم بازگشت مدیری به شیوه های قدیمی ترش بود که کم رمق تر از نمونه های قبلی دیده می شد. این مجموعه نیز پخش تلویزیونی نداشت، چه یکی از اهداف انتقادش خود تلویزیون و برنامه های آن بود.

بعد از شوخی کردم، مدیری با مجموعه در حاشیه بعد از هشت سال به تلویزیون بازگشت.

در حاشیه مجموعه طنزی با تمرکز بر وضعیت درمان در کشور بود که با حاشیه های بسیار مواجه شد. صنف پزشکان به مدیری تاختند و اختلاف ها بر سر این مجموعه بالا گرفت.

فارغ از تمام این حواشی، می توان گفت در حاشیه جزو کارهای ضعیف مدیری محسوب می شود که زود هم جمع شد.

بعد از در حاشیه مدیری طنزی 10 قسمتی به نام عطسه را ساخت که آن هم در ادامه کارهای مانند شوخی کردم، به صورت اپیزودیک به نقد مسائل اجتماعی می پرداخت.

دورهمی عنوان آخرین کار تلویزیونی این طنزپرداز موفق است که هر چند وقت یک بار حاشیه و جنجالی همراه می شود. با این وجود دورهمی بعد از موفقیت مجموعه خندوانه با اجرای رامبد جوان، توانسته با استقبال مخاطبان تلویزیون مواجه شود.

مدیری 50 ساله دارای دو فرزند با نام های فرزاد و شهرزاد است و اکنون منتظر است تا در تابستان ساعت 5 عصر را به عنوان اولین فیلم سینمایی خود اکران کند.

نام و نام خانوادگی :

 نام و نام خانوادگی


محل تولد

 :تاریخ تولد

  بیوگرافی

  فیلم های سینمایی

  سریال ها

برچسب ها برچسب‌ها:,
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *