#


ویوین لی و نقش آفرینی های وی در سینما

ویوین لی و نقش آفرینی های وی در سینما
17 ژانویه 2017 بدون نظر 3235 بازدید

ویوین لی و نقش آفرینی های وی در سینما

ویوین لی VIVIEN LEIGH

ویوین لی و گویندگان نقش های وی در فیلم های بازی شده اش : رفعت هاشم پور، ژاله کاظمی، مهین معاون زاده
ستاره زن سینما با نام اصلی ویوین مری هارتلی متولد 5 نوامبر 1913 دارجیلینگ هندوستان، انگلیسی الاصل و تبعه انگلستان فیلم نشان دار او بر باد رفته است.
اولین فیلمش در سال 1935 بازی کرد. نخستین کار جدیش در فیلم آتش سراسر انگلستان محصول سال 1937 با نقش مقابل لارنس اولیویر بعنوان یک دختر جوان و زیبا در دادگاه الیزابت اول بود که باعث شد بعنوان بازیگری مشهور در سینما انگلستان مطرح شود.

ازدواجش بالارنس اولیویر باعث شد که لی یک بازیگر نقش مکمل در زمان خودش باشد. که این حالت بعدها در دهه 1960 بین الیزابت تیلور و ریچارد برتون اتفاق افتاد. بادرگیری اولیویر در هالیوود که منجر به بازیش در نقش هیتکلیف در فیلم بلندهای بادگیر شد، ویوین لی را به کالیفرنیا کشاند آمدنش همراه شد با تحقیقات سلزنیک برای پیدا کردن بهترین بازیگر زن برای ایفای اسکارلت اهارا در فیلم بر باد رفته.

مایرون سلزنیک برادرش دیوید اُ سلزنیک را برای دادن نقش پرآوازه اسکارلت به وی متقاعد کرد. لی چنان نقش آفرینی پرقدرت و زیبائی از خود در این فیلم به جای گذاشت که باعث شد سالها توجه همگان را به خود جلب کند و سرانجام به خاطر همین فیلم برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر زن شد. ویژگی‌های او همچون نگاه کوتاه حرکات و زیبایی منحصر به فروش باعث پیشرفت زود هنگامش در عالم سینما شد در سال 1941 با شدت گرفتن آتش جنگ جهانی دوم به همراه لارنس اولیویر به انگلستان برگشت و در سال 1952 با ایفای نقش در مقابل مارلن براندو جوان در فیلم اتوبوسی به نام هوس جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را بار دیگر از آن خود ساخت.

دوباره ازدواج کرد و از ازدواج اولش یک دختر از خود بیادگار گذاشت. دوره دبیرستان را در انگلستان سپری کرد. از بیماری‌های مختلف جسمی و روحی رنج میبرد. با این حال او بازیگر حداقل 14 فیلم سینمایی است. فشارهای عصبی او را به تحمل شوک الکتریکی هم وادار کرد. عمر نسبتاً کوتاه او شاید فرصت ارائه نقش‌های دیگری را از او گرفت. او به سال 5 جولای 1967 به دلیل ابتلاء به بیمار سل و ناتوانی روحی و جسمانی برای دفع عفونت و عدم توانایی در تحمل داروها در گذشت و خاکستر جسدش را در تکراج میل لندن – پاشید.

لی

ویوین لی و کلارک گیبل در برباد رفته از جمله فیلم‌های دوبله شده بازیگر

گوینده: رفعت هاشمپور
برباد رفته (15 دسامبر 1939) دوبله اول و دوم
گوینده: ژاله کاظمی
اتوبوسی بنام هوس (18 سپتامبر 1951)
گوینده: میهن معاون زاده
دریایی عمیق و آیی (13 اکتبر 1955)

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *