#


بیوگرافی عباس کیارستمی

بیوگرافی عباس کیارستمی
21 آگوست 2017 بدون نظر 3027 بازدید

بیوگرافی عباس کیارستمی

عباس کیارستمی تهیه کننده و کارگردان …

فیلم نامه‌نویس ، کارگردان هنری ، تدوین‌ گر و عکاس بین‌المللی ایرانی در تاریخ 1 تیر 1319 در تهران به دنیا آمد . وی هم چنین در شعر و نقاشی ایرانی نیز دست برده بود . اما فیلم سازی و کارگردانی وی در تمام دنیا زبان زد عام و خاص بود و منتقدان و بنیاد های فرهنگی هنری مختلف ، در فستیوال ها و جشنواره های متعددی از او استقبال و تعریف می کردند .

عباس کیارستمی فعالیت خود را از سال ۱۹۷۰ میلادی در عرصهٔ فیلم و سینما شروع کرد ، و تا قبل از فوتش بیش از ۴۰ فیلم سینمایی ، کوتاه و مستند تولید و منتشر کرده است . مهم‌ ترین آثار هنری و سینمایی او را می‌توان : طعم گیلاس ( ۱۹۹۷ ) ، سه‌ گانه کوکر ، کپی برابر اصل ( ۲۰۱۰ ) ، کلوزآپ ( ۱۹۹۰ ) ، مثل یک عاشق ( ۲۰۱۲ ) و باد ما را خواهد برد ( ۱۹۹۹ ) در نظر گرفت .

سادگی ، استفاده از کودکان به عنوان نقش اول و قهرمان داستان ، سبک مستندگونه ، بهره‌گیری از فضا های روستایی ، حذف کارگردان ، شاعرانگی و نیز مکالمهٔ شخصیت‌ها در خودرو برخی از ویژگی‌ های فیلم‌ های کیارستمی است .

کیارستمی برنده چندین جایزهٔ بزرگ سینمایی است . کیارستمی پنج بار نامزد دریافت جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن شد و در سال ۱۹۹۷ در پنجاهمین دورهٔ جشنواره فیلم کن برای فیلم طعم گیلاس موفق به دریافت این جایزه گردید .

🎥 نظر کارگردانان بزرگ درباره کیارستمی :

🔹ورنر هرتسوک : کارگردان سرشناس آلمانی فیلم ” خانه دوست کجاست ؟ ” ، کیارستمی را یکی از پنج فیلم محبوب خود دانسته است .

🔹 ژان – لوک گدار : ” سینما با گریفیث آغاز می‌شود و با کیارستمی پایان می‌ یابد . “

🔹 لوموند : فیلم ” کپی برابر اصل ” کیارستمی را انقلابی در سینما اعلام کرد .

🔹 دیوید بوردول : ” از میان فیلم‌ های دهه ۹۰ ، فیلمی که بیشتر از همه عمیقاً تکانم داد و به لحاظ شکل و فرم ، ماجرا جویانه به نظرم آمد ، ” زیر درختان زیتون ” عباس کیارستمی بود . “

🔹 لورا مالوی : ” ” کلوز آپ ” کیارستمی واقعیت را به سینما بر می‌ گرداند ، اما آن را سوژه توهم ، نقاب و دو سوی گی سینما می‌ سازد . “

🔹 مارتین اسکورسیزی : ” یکی از برترین کارگردان‌ های تاریخ سینمای جهان ، کیارستمی نماینده عالی‌ ترین سطح هنر در سینما است . “

فعالیت عباس در سایر زمینه ها …

کیارستمی علاوه بر سینما در عرصه‌ های دیگر هنری از جمله شعر ، عکاسی ، چیدمان ، موسیقی ، طراحی گرافیک ، طراحی و نقاشی نیز فعال بود . او را باید در زمره سینما گران موسوم به موج نوی سینما در ایران به شمار آورد . اما با کمال تاسف وی در تاریخ 14 تیر ماه 1395 به دلیل سکته مغزی در سن 76 سالگی ، در شهر پاریس فرانسه ، دار فانی را وداع گفت .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *