#


کارگردانان تازه نفس در جشنواره فیلم فجر

1 ژانویه 2018 يك نظر 1679 بازدید

کارگردانان تازه نفس در جشنواره فیلم فجر

کارگردانان تازه نفس در جشنواره فیلم فجر

همان گونه که به نظر می رسید کاهش تعداد فیلم های حاضر در قسمت رقابتی سی و ششمین جشنواره فجر و نبوده قسمت مخصوصی برای رقابت اثرهای کارگردانان فیلم اولی به قیمت کاهش سهم این فیلمسازان تمام شد و با اینکه در سال جاری در بخش مسابقه جشنواره 25فیلم به رقابت پرداخته اند فقط سه فیلم اول انتخاب شده اند.

فریدون جیرانی در روزهای آخر هفته ی گذشته این پیش بینی را کرده بود که ممکن است این اتفاق بیفتد و در گففت و گو با هوشنگ گلمکانی گفته است: در حال حاضر حق فیلم اولی ها ادا نمی شود و تصمصم بر این است که فقط سه فیلم اول بیایند و این سه فیلم احتمال دارد که باعث شود بسیاری از فیلم های اول کنار گذاشته شوند و این کار بسیار دشوار می باشد.

در حالی سهم فیلم اولی ها کم شده است که در چند دوره ی اخیر این جشنواره، آن ها درخشیده اند. درست دو سال قبل جایزه های بهترین فیلم و کارگردانی جشنواره به فیلم های “ایستاده در غبار” و “ابد و یک روز” تعلق گرفت که این دو فیلم نخستین فیلم کارگردانانشان بوده اند و علاوه بر جایزه و داوری، در طول دهه قبل معمولا کارگردانان تازه نفس توانسته اند که مخاطبان را بیشتر شگفت زده کنند.

امسال سه فیلم اولی که توانستند به بخش مسابقه راه پیدا کنند عبارت اند از “امیر” به کارگردانی نیما اقلیما، “مصادره” به کارگردانی مهران احمدی و “خجالت نکش” به کارگردانی رضا مقصودی. نکته ی جالبی که در این میان وجود دارد این است که احمدی و مقصودی نیز از سینماگران باسابقه می باشند و چندین سال به عنوان بازیگر و فیلم نامه نویس در حال فعالیت بوده اند.

به همین ترتیب رویکردی که هیات انتخاب و برگزار کنندگان داشتند به این نتیجه رسیدند که جشنواره عقیده و افکار فیلم سازان جدید تا حدودی خالی شده است و این کارگردانان تاه نفس مطوئناً در اکران سال آینده با یک چالش بزرگ به نام ناشناخته بودن اثرهای شان روبه رو خواهند شد. زمانی که منتقدان، خبرنگاران و مخاطبان حرفه ای تر آثار آن ها را در جشنواره ندیده اند امکان این هم وجود نخواهد داشت که این فیلم ها به مخاطب عام معرفی شود.

نکته ی دیگری که وجود دارد این است که در سال جاری سیمرغ بهترین فیلم اول در بین جوایز جشنواره باقی مانده و رقابت برای آن تنها بین سه فیلم صورت می گیرد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *