#


سینما و خاطرات تلخ از زلزله

زلزله
13 نوامبر 2017 بدون نظر 1529 بازدید

سینما و خاطرات تلخ از زلزله

سینما و خاطرات تلخ از زلزله

بعد از اینکه خبر زلزله ی ترسناک کرمانشاه و سر پل ذهاب منتشر شد ، افرادی که فیلم “بیدار شو آرزو” ساخته کیانوش عیاری را دیده اند ، از ذهن های شان بیرون نمی رود.

به گزارش ازمن بپرس ، در سینمای ایران آثار اندکی می باشند که درباره ی زلزله می باشند. فیلمی که عباس کیا رستمی به نام “زیر درخت زیتون” ساخته است را نمی توان هیچ وقت از یاد برد ولی فیلمی که کیانوش عیاری به نام “بیدار شو آرزو” تولید کرده است و خودش و تمام گروه فیلم سازی اش بعد از زلزله بم در آن جا حضور یافتند ، یکی از آثار ماندگاری است که بعد از گذشت چهارده سال از تولیدش هنوز به طور وسیع اکران نشده است.

این فیلم ساز سال گذشته گفته بود: در این سال ها انتظار داشتم که اتفاق خاصی رخ دهد ولی این اتفاق نیفتاد ، اما امیدوار هستم که فیلم “بیدار شو آرزو” را در چند سینمای کشور اکران کنند تا تعدادی از افراد آن را ببینند.

کارگردان فیلم “بودن یا نبودن” در سال83 درست زمانی که زلزله بم رخ داد ، ساخت سریال “روزگار قریب” را نیمه کاره گذاشت و به شهر بم سفر کرد تا فیلم جدید را به نام ” بیدار شو آرزو” را بسازد. کیانوش عیاری گفته بود که این فیلم را به خاطر اکران و یا جشنواره ها نساخته است و نیتش از تولید این فیلم تنها این بوده است که نشان دهد نباید هیچ آب خوشی از گلوی مسئولین مرتبط با این پدیده طبیعی پایین رود.

کیانوش عیاری

کیانوش عیاری

وی چند سال قبل گفته بود که «سال هاست جزو وظایفم می دانم که از تمام بینندگانی که این فیلم تلخ و ناخوشایند را دیده اند عذر خواهی کنم. این فیلم فقط برای جلب توجه مسئولین تولید شده است. چون ما در کشوری زندگی می کنیم که روی گسل قرار گرفته است و چندین سال است از این موضوع آگاهی داریم که روزی برای تهران هم این اتفاق رخ خواهد داد.

همچنین کیانوش عیاری گفته است که این فیلم می تواند حداقل در گروه “هنر و تجربه” اکران شود. همچنین در پاسخ به سوالی که از وی در مورد اینکه آیا این فیلم به هدفی هم رسیده است و مسئولان توجهی به آن کرده اند؟ گفته است هشدار جدی ای را از سوی آقای عکاشه در مورد اینکه فعال ترین گسل های ایران در تهران و تبریز می باشند خوانده ام. ولی این خبر به عنوان یک خبر کوچک در صفحه آخر روزنامه منتشر شده بود و در حال حاضر اتفاق خاصی در مورد این خطر جدی که در کشور وجود دارد رخ نداده است.

عیاری در مورد فیلمش گفته بود: برای اکران عمومی فیلم “بیدار شو آرزو” مخالفتی ندارم ، چون این فیلم در اختیار بنیاد سینمایی قرار دارد و اگر آن را فقط در گروه “هنر و تجربه” اکران کنند ، حداق چند هزار نفری این فیلم را تماشا می کنند ، که این خیلی بهتر از این است که آن اصلا دیده نشود.

این فیلم بعد از زلزله بم و در سال82 تولید شد که مهران رجبی و بهناز جعفری در آن بازی کرده اند. فیلم “بیدار شو آرزو” داستان معلم جوانی را روایت می کند که در یکی از روستاهای نزدیک بم ساکن می باشد. زمانی که زلزله رخ می دهد صبح بعد از زلزله خودش را به بیرون از آوار می کشد و متوجه می شود که تمام روستاییان در زیر آوار مانده اند. پس از آن با پای پیاده به طرف بم حرکت می کند ، ولی در بم صحنه های ترسناک تری را می بیند و سعی می کند که برای کمک به همشهریانش در شهر بماند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *