#


فیلم خانه پدری رفع توقیف شد

خانه پدری
25 می 2017 بدون نظر 7513 بازدید

فیلم خانه پدری رفع توقیف شد

فیلم خانه پدری رفع توقیف شد

به گزارش از من بپرس، فیلم خانه پدری ساخته کیانوش عیاری که از سال 1389 در توقیف به سر می برد، مجوز نمایش دریافت کرده است.

گزارش شده در کمیته ای که برای برررسی فیلم های توقیف شده سینمای ایران تشکیل شده، خانه پدری نخستین فیلمی بوده که مورد بازبینی قرار گرفته و رفع توقیف شده است. خبری که باعث شگفتی فراوان در بین سینمادوستان شده است.

کیانوش عیاری خانه پدری را در سال ۱۳۸۹ و با تهیه کنندگی ناجی فیلم ساخته است. اما هنگامی که فیلم به دلیل نشان دادن خشونت مفرط با انتقاداتی مواجه شد، ناجی فیلم که وابسته به پلیس ایران است، از تهیه کنندگی کار کنار کشید. بعد از انصراف ناجی فیلم، عیاری با خرید همه حقوق آن به عنوان تهیه ‌کننده اثر معرفی شد.

خانه پدری بعد از گذشت سه سال از دستور توقیف در سی ‌و دومین جشنواره فجر به نمایش در آمد. استقبال از فیلم به حدی بود که برخی از منتقدان آن را یکی از بهترین‌ فیلم ‌های سینمای ایران در دهه ٩٠ اعلام کردند.

خانه پدری حتی در گروه «هنر و تجربه» در پردیس سینمایی کوروش در روزهای چهارم و پنجم دی ۱۳۹۳ نیز اکران شد، ولی بنا به دلایلی دوباره مهر توقیف خورد و از اکران آن ممانعت به عمل آمد.

اما در خبری که امروز بسیاری را شگفت زده است، کمیته ویژه بازبینی فیلم های توقیفی نمایش عمومی خانه پدری را بلامانع تشخیص داده است.

گفتنی است تشکیل این کمیته که دیروز خبر آن منتشر شد، با دستور مستقیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ‌محمدمهدی حیدریان، معاون او انجام شده است. گویا مسئولان ارشاد عزم خود را جزم کرده اند تا وضعیت این فیلم ها را مشخص کنند. بنابراین در حالی که یکی دو روز بیشتر از انتشار اخبار تشکیل این کمیته نمی گذرد، امروز اولین جلسه خود را برگزار کرده اند.

درباره این کمیته گفته شده که قرار است آثار توقیف ‌شده سینمای ایران را با نگاهی منصفانه و به دور از اعمال سلیقه مورد بررسی مجدد قرار دهند.

به نظر می رسد تشکیل کمیته بازبینی از مدت ها پیش در برنامه مسئولان ارشاد قرار داشته است. در همین رابطه باید اعلام کرد که محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی، قبل از انتخابات ریاست جمهوری نیز وعده این کار را داده بود.

حبیب ایل ‌بیگی، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی نیز گفته که فعالیت این کمیته ویژه از مدت ها قبل آغاز شده و قرار است تمامی فیلم ‌هایی که به نحوی با مشکل مواجه شده اند، مجدداً بررسی شوند.

ایل بیگی این مسئله را که کمیته ویژه همان شورای عالی نظارت است، رد کرده و گفته این کمیته به طور مستقیم فیلم های مسئله دار را بررسی کی کند و با شورای عالی نظارت فرق دارد.

این مقام مسئول در سازمان سینمایی از نام بردن اعضای این کمیته خودداری کرده و این امر را منوط به اجازه محمدمهدی حیدریان دانسته است. اما در عین حال اعلام کرده اعضای کمیته بررسی افرادی دلسوز و متخصص هستند. ایل بیگی اظهار امیدواری کرده که به زودی گزارشی از جزئیات کار این کمیته که شامل گفت و گو با دست اندر کاران فیلم ها خواهد بود، منتشر شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *