#


فنلاند و پیدایش سینما

فنلاند
27 آوریل 2017 بدون نظر 1333 بازدید

فنلاند و پیدایش سینما

فنلاند و پیدایش سینما در آن

نخستین شرکت فیلم فنلاند ، پوهجولا در سال 1899 به مدیریت جی.ای.گرون روس ، مدیر سیرک ، شروع به پخش فیلم کرد . نخستین محلی که رسماً برای نمایش فیلم طراحی شد کینماتوگراف اینترنشنال بود که در سال 1901 افتتاح گردید .

اما بسان دو سینمای دیگری که کمی بعد افتتاح شدند تنها چند هفته دوام آورد . تا سال 1904 و توسط کارل امیل استاهلبرگ ، ساخت سالن های سینمای اختصاصی با برنامه ای دائمی به طول انجامید . در سال 1911 ، 17 سینما در هلسینکی و 81 سینما در بقیه نقاط کشور وجود داشت . این دو رقم در سال 1921 ، به ترتیب به 20 و 118 رسید .
نخستین فیلم داستانی فنلاند ، قاچاقیان مشروب در 1907 توسط لوئیس اسپار سوئدی به دستیاری تئوپورو ، یکی از بازیگران نشنال تئاتر فنلاند برای شرکت فیلمسازی آتلیه آپولو به مدیریت استاهلبرگ ساخته شد . طی ده سال بعدی ، فنلاند 27 فیلم داستانی دیگر و 312 مستند کوتاه و دو فیلم تبلیغاتی ساخت .

استاهلبرگ

تقریباً انحصار دیری نپایید . در سال 1907 دیوید فرناندر سوئدی و راسموس هالت نروژی Pojoismaiden Biografi Kimppania را تأسیس کردند که طی کمتر از یک دهه چهل و هفت فیلم کوتاه تولید کرد . فیلمبردار سوئدی فیلم قاچاقچیان مشروب ، فرانس انگستروم از استاهلبرگ جدا شد و شرکت تولید فیلم خودش را تأسیس کرد _ چندان هم موفق نبود _ که دو نفر از شناخته شده ترین فیلمسازان تئوپورو و پتورایکاس با آن همکاری داشتند .

تکه ای از فیلم سیلوی ( 1913 ) به کارگردانی پورو ، نخستین نمونه در دسترس فیلم های داستانی فنلاند است . اریک استلاندر موفق تر بود . او Finalandia Filmi را تأسیس کرد ( چهل و نه فیلم بین 1912 و 1916 ، از جمله فیلم های کوتاهی که در شمالی ترین نقطه کشور فیلمبرداری شده بودند )

مهم ترین چهرۀ آن زمان ، هجالمار .وی پو هجانهیمو بود که از 1910 به بعد سینماهای زیادی را خریداری کرد و به زودی به سوی تولید گروید . فیلم های توزیع شده توسط پو هجانهیمو تحت نام Lyyra Filmi مستند ( 1911 ) ، خبری از ( 1914 ) و حکایت های کمیک و دراماتیک بودند که با کمک پسرانش آدولف ، هیلاریوس ، آسرو برگر و کارگردان تئاتر، کارل هالم آنها را می ساخت .

برگرفته از سبک اسکاندیناوی ، نوشته پائولوپرچی یوسای

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *