#


جمشید الوندی فیلم بردار کهنه کار سینمای ایران دار فانی را وداع گفت

6 ژانویه 2018 بدون نظر 1531 بازدید

جمشید الوندی فیلم بردار کهنه کار سینمای ایران دار فانی را وداع گفت

جمشید الوندی فیلم بردار کهنه کار سینمای ایران دار فانی را وداع گفت

جمشید الوندی فیلم بردار «تنگنا» و «شب های روشن» که برخی از مهم ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران را فیلم برداری کرده است در روز جمعه مورخ پانزده دی سال96 در سن 74سالگی دار فانی را وداع گفت.

وی فعالیتش را از دهه سی هجری شمسی در لابراتوار شروع کرد. مرحوم الوندی از دهه چهل شمسی فعالیت خود را در زمینه فیلم برداری شروع کرد و قبل از انقلاب فیلم های معروفی چون “بت” (ایرج قادری)، “صبح روز چهارم” (کامران شیردل)، “نازنین” (علیرضا داوود نژاد)، “تنگنا” (امیر نادری) و “کیفر” (عبدالله غیابی) را فیلم برداری کرده بود.

وی پس از این که انقلاب شد هم چنان فعالیت خود را ادامه داد و فیلم “شب های روشن” که به کارگردانی فرزاد موتمن بود را فیلم برداری کرد که از مهم ترین فیلم هایی بود که فیلم برداری کرده بود. این فیلم به خاطر اینکه بیشتر صحنه هایش در شب و با نور پایین بود کار این فیلم بردار را مورد توجه قرار داد و باعث شد که در هفتمین جشن سینمای ایرانی جایزه بهترین فیلم برداری را به این فیلم بدهند.

سایر فیلم هایی که زنده یاد الوندی فیلم برداری آن ها را برعهده داشته است عبارتند از: “کانی مانگا” ، “بهشت از آن تو” ، “تیغ زن” ، “افعی” و “باج خور”.

جمشید الوندی در سال هزار و سیصد و بیست و دو در شهر همدان به دنیا آمده بود. تورج منصوری، فیلم بردار سینما با تایید در گذشت جمشید الوندی گفته است: جمشید الوندی، فیلم بردار سینمای ایران چند وقتی بود که دچار بیماری شده بود و مدتی پیش به ایران آمده بود تا درمانش را ادامه دهد که متاسفانه بعد از تحمل یک دوره بیماری شب گذشته مصادف با پانزده دی ماه دار فانی را وداع گفت.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *