#


شمارش معکوس برای آغاز تولید جدیدترین فیلم ابراهیم حاتمی کیا

ابراهیم حاتمی‌کیا
24 می 2017 بدون نظر 2175 بازدید

شمارش معکوس برای آغاز تولید جدیدترین فیلم ابراهیم حاتمی کیا

شمارش معکوس برای آغاز تولید جدیدترین فیلم ابراهیم حاتمی کیا

به گزارش از من بپرس، ابراهیم حاتمی کیا تولید جدیدترین فیلمش را از اوایل هفته آینده آغاز می کند.

فیلمبرداری این فیلم که  «به وقت شام» نام دارد، در یک فرودگاه که متعلق به ارتش در تهران است، انجام می گیرد. بعد از ضبط صحنه های مربوط به فرودگاه ارتش، گروه تولید به وقت شام راهی اصفهان و سپس دمشق می شوند تا صحنه های دیگر را فیلمبرداری کنند.

پیش از این قرار بود مرحله تولید فیلم سینمایی «به وقت شام» در میانه خرداد ماه شروع شود، اما اعلام شده که از ابتدای هفته آینده و در ماه مبارک رمضان کلید می خورد.

در به وقت شام بازیگرانی مثل بابک حمیدیان، هادی حجازی فر و … حضور دارند. تهیه کننده این فیلم نیز محمد خزائی است. از سازمان اوج به عنوان سرمایه گذار فیلم اخر حاتمی کیا نام برده می شود.

ارتفاع پست با انگیزه های تروریستی؟

آنچه از داستان به وقت شام به رسانه ها درز کرده، این است به یک ماجرای تروریستی می پردازد. همچنین گفته شده این فیلم ماجرای یک هواپیمای کمکی را روایت می کند که از ایران به مقصد سوریه در پرواز است و به مشکلاتی به هنگام نشستن در فرودگاه دمشق دچار می شود.

از همین چند خط این گونه استنباط می شود که فضا و ایده آن شبیه به ارتفاع پست از ساخته های قبلی حاتمی کیاست.

فیلم نامه ارتفاع پست را ابراهیم حاتمی کیا با همکاری اصغر فرهادی نوشته و درباره خانواده ای است که برای رفتن به یک کشور خارجی دست به ربودن هواپیما می زنند.

ارتفاع پست سعی می کرد به بیان معظلات اجتماعی همچون بیکاری بپردازد و از آن به عنوان انگیزه هواپیماربایی استفاده کند. در حالی که به نظر می رسد انگیزه تروریستی پشت ماجراهای به وقت شام باشد.

به وقت شام نوزدهمین فیلم ابراهیم حاتمی کیا در مقام کارگردان است. او که در سن 25 سالگی و با فیلم هویت (1365) وارد سینما شده، تا کنون فیلم های مهمی چون از کرخه تا راین (1371)، بوی پیراهن یوسف (1374)، آژانس شیشه ای (1376)، روبان قرمز (1377)، ارتفاع پست (1380)، به رنگ ارغوان (1383) و چ (1391) را در حوزه سینمای دفاع مقدس ساخته است.

حاتمی کیا در کنار مرحوم رسول ملاقلی پور از قدیمی ترین و بهترین فیلم سازان دفاع مقدس محسوب می شود.

حاتمی کیا در دوره ای از کارش فیلم های با مضامین اجتماعی ساخت. به همین منظور او پس از 5 سال دوری از سینما فیلم دعوت () را کارگردانی کرد. دعوت فیلمی اپیزودیک بود و هر اپیزدویک آن به شخصیت هایی مستقل و گرفتاری ها و مسائل آنها می پرداخت.

بعد از آن فیلم دعوت به جشن (1389) را ساخت و در آن هم به طرح مسائل اجتماعی مانند ازدواج پرداخت.  گفتنی است هر دوی این فیلم ها با مشکلاتی در اکران و دریافت مجوز نمایش مواجه شدند.

پس از آن حاتمی کیا بعد از سه سال دوری از سینمای جنگ با فیلم «چ» به این ژانر ویژه سینمای ایران بازگشت. این فیلم به زندگی شهید چمران می پرداخت و مقطع حساس نبرد در شهر پاوه را به عنوان محور داستان انتخاب کرده بود.

«چ» با وجود کوشش های قابل تقدیر حاتمی کیا در کارگردانی، با اعتراض گروه هایی روبرو شد که از تصویری که حاتمی کیا از شهید چمران ارائه داده بود، ناخرسند بودند.

بعد از «چ» حاتمی کیا فیلم بادیگارد (1394) را با بازی پرویز پرستویی ساخت. بادیگارد چند قدم نسبت به «چ» و چندین و چند قدم نسبت به آژانس شیشه ای از سطح کاری ابراهیم حاتمی کیا عقب تر است. این فیلم سیاسی کاری دولتی ها و ترورهای دانشمندان هسته ای را با ارزش های اعتقادی و کاری یک بادیگارد پیوند می زند و در آخر نتیجه ای شخصی می گیرد.

از بهترین های تاریخ سینمای ایران

با تمام این حرف ها بادیگارد به یکی از پرفروش ترین فیلم های حاتمی کیا تبدیل شد و در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نیز دو جایزه دریافت کرد.

حاتمی کیا که چندین و چند جایزه از جشنواره های مختلف گرفته است، از بهترین استعدادهای سینمای ایران در تمام دوران هایش محسوب می شود. فارغ از اینکه دیدگاه او را برخی بپسندند یا نه و یا بعضی لحظات فیلم هایش را شعاری بنامند، او از معدود فلیم سازان ایرانی است که سعی می کند با زبان سینمایی حرف بزند؛ زبانی که نشان داده شناختش از آن به استانداردهای جهانی نزدیک است.

در همین زمینه باید یادآوری کرد که در سال 1381 در یک رأی گیری که از 55 فیلم ساز صاحب نام ایرانی صورت گرفت، حاتمی کیا به عنوان یک از ده کارگردان برتر تاریخ سینمای ایران انتخاب شد. همچنین در یک نظرسنجی از 43 منتقد ایرانی، او در بین بهترین فیلم سازان بعد از انقلاب رتبه چهارم را به دست آورد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *