#


ابعاد تازه پرونده مرگ عباس کیارستمی

عباس کیارستمی
29 می 2017 بدون نظر 1645 بازدید

ابعاد تازه پرونده مرگ عباس کیارستمی

ابعاد تازه پرونده مرگ عباس کیارستمی

به گزارش از من بپرس، مرگ عباس کیارستمی به یکی از پرونده های جنجالی پزشکی و دیپلماسی در سالیان اخیر تبدیل شده است. بنابراین در حالی که سازمان های پزشکی ایران و فرانسه، هر کدام دیگری را مقصر مرگ این هنرمند فقید می دانند، ابعاد تازه ای از پرونده مرگ او مشخص شده است.

علی رضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در جدیدترین اظهار نظر خود درباره این پرونده گفته است که علیرغم درخواست های این سازمان، هنوز کشور فرانسه و بیمارستانی که عباس کیارستمی در آن بستری بوده، همکاری مناسبی را در خصوص تحویل پرونده بالینی این سینماگر برجسته انجام نداده است.

زالی با بیان اینکه سازمان متبوعش حتی از طریق سفرای فرانسه و ایران و در نهایت نیز از طریق معاون وزارت خارجه جمهوری اسلامی، آقای قشقاوی پیگیر این نامه بوده اند، اظهار داشت مسئولان فرانسوی تا این لحظه حتی یک برگه نیز در این خصوص تحویل نداده اند.

علی رضا زالی همچنین از به دست آوردن یک خلاصه پرونده گفت که با کمک از 40 تن از نخبگان پزشکی ایران آن را به صورت فنی بررسی کرده و نتایج را به وزیر بهداشت نیز تحویل داده اند.

نواقص عجیب در پرونده

زالی در صحبت از محتویات این خلاصه پرونده و نکات جالب آن، از نواقصی گفت که در این پرونده دیده شده. او یکی از این نواقص عجیب را اعزام پیکر وکیوم شده مرحوم کیارستمی از کشور پیشرفته ای مثل فرانسه به ایران، آن هم بدون تعیین علت مرگ و کالبدشناسی اعلام کرد.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور همچنین گفت که علت مرگ عباس کیارستمی که در خلاصه پرونده پزشکی او آمده، خون ریزی حاد در پرده مغزی اعلام شده که به دلیل مصرف داروی هپارین رخ داده است.

زالی در تشریح وضعیت بستری کیارستمی نیز گفت که دو سه روز بعد از ورود او به فرانسه، پزشکان بیمارستانی که این هنرمند در آن بستری شده، بیماری او را آمبولی ریه تشخیص می‌ دهد. و این در حالی بوده که در خلاصه پرونده هیچ گونه مستندی مانند سی ‌تی ‌اسکن و تصویربرداری ‌ها در این‌ رابطه وجود ندارد و مسئولان فرانسوی نیز تا به حال از ارائه این مستندات پرهیز کرده اند.

زالی تأکید کرد که تشخیص آمبولی ریه در حالی بوده که پزشکان در ایران امکان آن را رد کرده بودند.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با تشریح بیشتر جزئیات این پرونده از ارسال دوباره نامه ‌ای با امضای معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی ایران گفت که در آن از فرانسویان خواسته بودند به دلیل بررسی پرونده از مسیرهای قانونی علائم حیاتی مرحوم کیارستمی و جزئیات میزان تزریق هپارین را که از ساعت 12 شب تا 6 صبح انجام شده، اعلام کنند.

زالی دلیل این کار را کمای عمیق مرحوم کیارستمی در ساعت 6 صبح در همان بیمارستان و انتقال او با درجه هوشیاری 4 به ICU و سپس مرگ مغزی با درجه هوشیاری 3  اعلام کرد. به گفته این مسئول پزشکی کشور درگذشت این هنرمند روز دوشنبه رخ داده، در حالی که قرار بوده روز چهارشنبه ترخیص شود. زالی ادامه داد تنها کاری که این بیمارستان در مورد کیارستمی انجام داده، برقراری سوند داخل کلیه او بوده است.

گفتنی است در برخی منابع به ضعف دستگاه دیپلماسی کشور در پیگیری شکایتی در خصوص این پرونده اشاره شده است. رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با رد این مسئله و دفاع از تلاش دستگاه دیپلماسی دولت، فرانسویان را متهم کرد که در در این رابطه همکاری لازم را انجام نداده اند.

این مقام مسئول گفت که مسئولان فرانسوی ارائه پرونده بالینی مرحوم کیارستمی را منوط به درخواست خانواده این هنرمند کرده است. زالی در پایان گفت در حالی که فوت کیارستمی در فرانسه رخ داده و پرونده فوت ایشان دچار نواقص بسیاری است، خانواده آن مرحوم تنها درخواست بررسی خدمات پزشکی ارائه شده به او در ایران را دارند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *