#


دلیل رخوت عادل فردوسی پور چیست؟

1 سپتامبر 2018 بدون نظر 2115 بازدید

دلیل رخوت عادل فردوسی پور چیست؟

ناتوانی فردوسی پور؛ چه مشکلی برای نود به وجود آمده است؟

پنجمین قسمت از سری جدید برنامه نود هم روی آنتن رفت ولی هیچ نشانه ای از یک برنامه با نشاط و جذاب را ندارد. چرا برنامه عادل فردوسی پور گرفتار سستی و بی حالی شده؟ مقصر چه کسی است، خودش یا فشار بیرونی؟

اصلا دل مان نمی خواهد نود را به این صورت بی رمق مشاهده کنیم. نود برای هواداران و علاقه مندان زیادش بیشتر از یک برنامه فوتبالی است که فقط مسابقه پخش کند و تحلیل فنی و داوری. عادل فردوسی پور و گروهش سال ها قبل مدل جدیدی از برنامه سازی را برای بیننده ها به ارمغان آوردند که دیدن هایلایت بازی ها و آنالیز داوری تنها بخشی از آن است. نود از این هم جلوتر رفت؛ یک برنامه سرگرم کننده و سر حال که در مورد ناراحت کننده ترین و جدی ترین مسائل در آن صحبت به میان می آمد و به سرانجام می رسید ولی خخصوصیت اصلی آن یعنی سرگرم کننده بودن از بین نمی رود.

مرداد ماه سال جاری برنامه نود، بیست ساله شد و اکنون یک ماه است که سری جدید آن پخش می شود. اگر قسمت اول را نادیده بگیریم، سه برنامه دیگر به هیچ عنوان در حد و اندازه برنامه نود نبوده است. این طور که پیداست عادل فردوسی پور مانند قبل سرحال نیست و به آیتم های روتین راضی شده است. استودیوی برنامه اش مهمانی ندارد و سوژه هایی که سراغ آن می رود، دیگر بکر و جسورانه نیست. نود از این بی رمقی بیرون می آید؟ واقعاً به چه دلیل گرفتار رکود شده؟

عادل بدون انرژی

عادل فردوسی پور آن انرژی که همیشه داشت را ندارد. منظور از این جمله ظاهر ماجرا نمی باشد؛ اتفاقا تلاش می کند تا از کوچک ترین اتفاق برای شوخخ طبعی استفاده کند. هدف، عادل مجری نیست بلکه عادل تهیه کننده است. وی از جمله مجریان نویسنده است که نظری که می دهد کلیت برنامه را جهت دهی می کند. برای عادل فردوسی پور داشتن یک برنامه سرپا با سوژه های جذاب همیشه مهم بوده؛ پس موفق نبودن نود در سری جدید پس از گذشت چند برنامه را باید اول به پای او نوشت. ریشه این جریان به حاشیه های «جام جهانی» باز می گردد؟ اگر یادتان باشد برنامه او با قدرت هر چه تمام تر در حال پخش بود تا این که جلوگیری از حضور کارلوس پویول به استودیو او را ناراحت و بی انگیزه کرد.

پایین آمدن کیفیت این برنامه پس از این اتفاق کاملاً مشخص بود. این ماجرا جهت دیگری هم دارد؛ فردوسی پور در سال های قبل با فاصله ای زیاد به آنتن بر می گشت ولی امسال پس از یک ماه از بازی های «جام جهانی» به نود رسید. این جریان دو آسیب دارد: بینندگان وی را زیاد دیده اند و عطش دیدار کم شده؛ خود او خسته شده و البته زمان مناسبی برای پیش تولید نداشته است.

جای خالی نوآوری

پویایی خصلت اصلی برنامه نود است. این برنامه هر سال با یک سری تغییرات قابل قبول به آنتن بر می گردد؛ چه در دکور و چه در آیتم ها. مشخص است که به خاطر تغییر دکور در سال گذشته، سری جدید نیاز به به روز کردن دکور ندارد. به جای آن بعضی از آیتم ها دارای گرافیک بهتری شده و شیک تر شده اند. ولی این اتفاقات به گونه ای نیست که به چشم مخاطب بیاید؛ چیزی که برنامه را بهتر می کند، آیتم های جدید و متنوع است.

سری جدید روی آیتم های منظم اجرا می شود که بررسی متن و اتفاقات بازی ها را در بر می گیرد. در کنار این ها حاشیه های مخصوص برخی از بازی ها باعث ساخت آیتم می شود مانند تمام گل به خودی های استقلال تهران. این شکل کارها جالب است و برای نود امتیاز ولی برای این برنامه برگ برنده به حساب نمی آید. می دانیم تولید و ساخت این میان برنامه ها، آنالیز آماری تیم ها و اطلاعات نوشتاری بر روی تصویر و … خیلی کار سختی است اما نود نیازمند آیتم های بهتر و متنوع تر است؛ کارهایی از جنس محمد حسین میثاقی که این طور که مشخص است راه خود را از عادل جدا کرده.

نداشتن مهمان شاخص

چهارمین قسمت از برنامه از نود به روی آنتن رفته است اما هنوز خبری از مهمان داخل استودیو نیست. حال آن که یکی از بخش های جالب هر برنامه مصاف مجری با مهمان بود؛ مخصوصاً برای نود. تنها مهمانی که این برنامه داشت علیرضا جهانبخش بود که در برنامه پانزدهم مرداد ماه، عادل فردوسی پور از طریق ارتباط تصویری با او مصاحبه کرد. جالب این بود که گفتگو با جهانبخش به مناسبت حضور وی در تیم برایتون انجام شد، خوب و جالب بود و نشان از اعتبار نود می دهد.

در سری جدید، مهمان های درون استودیوی نود، فقط کارشناسان داوری بوده اند و گفتگو با بقیه مهمانان به صورت تلفنی انجام می گیرد. البته، مهمانان گفتگوهای تلفنی هم افراد شاخصی نیستند. این اتفاق در حالی اتفاق می افتد که عادل همیشه وابستگی زیادی به مهمانان داخل استودیو داشته و قسمتی از جذابیت برنامه اش را به همین طریق تضمین می کرده. وی در سری جدید، نود را آیتم محور به جلو می برد که همین کار باعث شده تا ضعف استودیو خیلی سریع خودش را نشان دهد و اکنون تبدیل به یکی از عوامل بی رمقی نود در بیستمین سالگردش شود.

از بین رفتن جسارت

« اصلی ترین علت نپرداختن به جریانات مشکوک فوتبال و پرونده مشکوک به تبانی در لیگ (که البته احتمالاً این گونه هم نبوده) ، فشار زیاد تعدادی از مسئولان برای نپرداختن به این جریان در سطوح مختلف سازمان است»؛ این جواب علی فروغی مدیر عامل شبکه سه است. البته گزارش موضوعات دیگری را هم مطرح می کرد مانند این بند: «با آغاز فصل جدید نود نپرداختن این برنامه به موضوع مسافران توریستی جام جهانی که عنوان می شود با هزینه کمیته فرهنگی فدراسیون فوتبال به روسیه اعزام شده بودند و بعد از آن داستان سوپر جام فوتبال ایران و رأی غیر قانونی برای بازی انجام نشده، از اتفاقات جدید پشت پرده ها در فوتبال حکایت داشت.»

با استناد به سایت نود مقرر گردیده بود هفته گذشته پرونده شکایت باشگاه خونه به خونه از نساجی مورد بررسی قرار بگیرد که هنوز این کار انجام نشده. با توجه به این، بقیه مواردی که مطرح شده جایی در برنامه نداشته که به قول فروغی «تا لحظاتی قبل از به روی آنتن رفتن» کنار گذاشته شود. مسئولیت نود مشخص کردن پرونده های مشکوک است. این اتفاق در دولت های قبل خیلی راحت انجام می شده؛ چرا تلویزیون و شبکه سه وا داده است؟

میزان مشارکت و یک هشدار

نود هنوز هم صاحب مقدار مشارکت قابل قبولی است ولی نمی توان کم شدن قابل توجه شرکت کنندگان در نظرسنجی آن شد. در قسمت اول برنامه در سری جدید که دوشنبه هشتم مرداد ماه روی آنتن رفت، یک میلیون و ۲۳۹ هزار نفر در نظرسنجی شرکت کردند. قسمت اول برنامه است و نباید توقع داشت که مشارکت خیلی بالا باشد. بیشترین آمار شرکت کننده ها در نظرسنجی نود سال جاری مربوط به قسمت دوم برنامه بود که یک میلیون و ۵۲۰ هزار نفر شرکت کردند.

قسمت بعدی برنامه مجدداً افت داشت و یک میلیون و ۳۹۴ هزار نفر در نظرسنجی آن شرکت کردند. سهم برنامه هفته گذشته هم تعداد یک میلیون و ۴۱۳ هزار نفر بود. اکنون سری بزنیم به آمار سه قسمت پایانی برنامه فصل گذشته. در این قسمت ها به ترتیب ۲ میلیون و ۳۶۴ هزار نفر، ۲ میلیون نفر و یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در نظرسنجی شرکت کرده بودند. البته این مقایسه ملاک خوبی برای تعداد بیننده های نود نیست ولی نمی توان این زنگ خطر را هم نادیده گرفت. آن چه که مشخص است، نود کیفیت مطلوب را ندارد و در سطح استاندارد خودش هم ادامه نداده است. عادل فردوسی پور برای بهتر شدن برنامه نود چه کاری انجام خواهد داد؟

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *