#


جشنواره سینماگران زن ایرانی در برلین

تهمینه میلانی
4 ژوئن 2017 بدون نظر 2115 بازدید

جشنواره سینماگران زن ایرانی در برلین

جشنواره سینماگران زن ایرانی در برلین

به گزارش از من بپرس، جشنواره سینماگران زن ایرانی در برلین، پایتخت آلمان برگزار شده و تا فردا، ۱۵خرداد ادامه خواهد داشت.

در این جشنواره آثاری از تهمینه میلانی، نیکی کریمی، آیدا پناهنده و… به نمایش در می آید.

این خبر را یک روزنامه آلمانی به نام برلینر سایتونگ منتشر و اعلام کرده است فیلم هایی که در این جشنواره به نمایش در می آیند، بر روی موضوعاتی مانند ازبین بردن ظلم و ستم و اراده و مردسالاری متمرکز هستند.

این خبر وضعیت زنان فیلمساز در ایران را با سایر نقاط جهان متفاوت توصیف کرده و نوشته که در ایران تعداد کمی از زنان در عرصه تولید فیلم های داستانی و مستند فعالیت دارند.

همچنین در یادداشت این روزنامه اشاره شده که به جز چند مورد استثنایی، کارگردانان زن در ایران به لحاظ کیفی نیز نسبت به کارگردانان مرد در وضعیتی پایین تر قرار دارند.

بر اساس خبر برلینر سایتونگ در این جشنوراه 11 فیلم داستانی و 3 فیلم مستند از کارگردانان زن ایرانی به نمایش در می آید.

علاوه بر تهمینه میلانی و نیکی کریمی، فائزه عزیزخانی با نخستین فیلم بلند خود با عنوان «روز مبادا» در جشنواره حضور دارد.

برلینر سایتونگ با توصیف «روز مبادا» به عنوان فیلمی درباره دین و زن و پول، سبک کارگردانی فائزه عزیزخانی را نزدیک به سبک اصغر فرهادی معرفی کرده است.
اما چنانچه این روزنامه نیز خبر داده، جشنواره فیلم زنان سینماگر ایرانی بر روی تهمینه میلانی متمرکز است که تعداد سه فیلم از آثار او در این جشنواره به نمایش در می آید.

«دو زن» با بازی نیکی کریمی، مریلا زارعی، محمدرضا فروتن و آتیلا پسیانی یکی از این فیلم ها خواهد بود. فیلمی که در زمان اکران در ایران نیز حرف و حدیث هایی درباره آن شنیده می شد و برخی با نحوه نمایش سنت در آن مشکل داشتند.

برلینر سایتونگ تهمینه میلانی را سینماگری که در ایران به عنوان یک فیلم ساز فمینیست شناخته می شود، معرفی کرده و گفته خود او نیز در مصاحبه هایش این موضوع را با کمال میل قبول کرده است.

دیگر فیلم ساز حاضر در این جشنوراه نیکی کریمی است که با فیلم «چند روز بعد» در آن حضور یافته است. این فیلم در سال 1385 ساخته شده و دومین اثر کریمی در مقام کارگردان بعد از فیلم شیفت شب است. در «چند روز بعد»، خود کریمی به همراه نیلوفر خوش خلق بازی کرده است.

همچنین آیدا پناهنده نیز با فیلم «ناهید» در این جشنوراه شرکت دارد. آیدا اولین فیلم پناهنده است که در ایران و جهان با استقبال خوبی مواجه شده است.

برلینر سایتونگ اعلاک کرده که فردریک یاگر، رئیس این جشنواره و همکارانش قصد دارند با نمایش فیلم های زنان ایرانی فیلم ساز برای نسل جدید آلمان، این زنان را از طریق فیلم هایی که خود ساخته اند، بشناسند.
یاگر با متفاوت خواندن این فیلم ها نسبت به هم، منکر شباهت های بین شان نشده است و گفته آنچه مهم است دیدگاه فیلم سازان زن ایرانی است که در این فیلم ها کاملاً مشهود است؛ موضوعی که نیازمند بحث و تجزیه و تحلیل است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *