#


نمایش تعدادی از آثار اکبر عبدی در خانه هنرمندان

اکبر عبدی
19 ژوئن 2017 بدون نظر 1265 بازدید

نمایش تعدادی از آثار اکبر عبدی در خانه هنرمندان

نمایش تعدادی از آثار اکبر عبدی در خانه هنرمندان

به گزارش از من بپرس، تعدادی از فیلم های اکبر عبدی در قالب برنامه ای با عنوان «اکبر عبدی در قاب سینما» در سینما تک خانه هنرمندان به نمایش در می آیند.

این برنامه به مناسبت ماه مبارک رمضان و به مدت یک هفته از 31 خرداد ماه تا ششم تیر ماه در ساعت 21:30، آثار یکی از نوابغ بازیگری در ایران را مرور خواهد کرد.

گفتنی است دیدن این فیلم ها برای عموم آزاد است.

پوستر برنامه

پوستر برنامه

اجاره نشین ‌ها

در اولین روز این برنامه که چهارشنبه 31 خرداد خواهد بود، فیلم اجاره نشین ‌ها (1365) به کارگردانی داریوش مهرجویی نمایش داده می شود. اجاره نشین ها کمدی اکنون کهنه شده ای درباره ساکنان یک آپارتمان است. این کمدی که در زمان ساخت با اعتراض هایی از جانب محسن مخملباف مواجه شد، به وضعیت بساز و بفروش ها در تهران ابتدای دهه شصت می پردازد.

اکبر عبدی در این فیلم بازی بسیار دیدنی ای در کنار عزت الله انتظامی ارائه کرده و به نوعی تیپی را پایه گذاری کرد که در چند فیلم دیگر نیز آن را به کار گرفت.

مادر

دومین فیلم این برنامه مرور آثار، مادر (1368) ساخته مرحوم علی حاتمی است که در روز پنج‌ شنبه، اول تیر ماه به نمایش در می آید. مادر اثری شخصی در سینمای حاتمی و روایت تلاش مادری سالخورده برای برگزاری آبرومندانه مراسم ختم خودش است. داستانی عجیب از فیلم سازی که عجایب فیلم هایش، فارغ از ارزش گذاری به این یکی محدود نمی شود.

مادر در بسیاری مواقع مرز رؤیا و واقعیت را می شکند و در همه حال اشک تماشاگر را در می آورد. اثری که اکبر عبدی در آن در نقش پسر مجنون خانواده، بسیار بیشتر از بقیه حس و حال مادر را درک می کند. دیالوگ به یادماندنی او در این فیلم هنوز ورد زبان بسیاری از سینما دوستان است: مادر مُرد؛ از بس که جان ندارد!!

عبدی به خاطر این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل را دریافت کرد.

ای ایران

ای ایران (1368)، ساخته ناصر تقوایی که جمعه دوم تیر ماه نمایش داده می شود، ضعیف ترین اثر این فیلم ساز بزرگ ایرانی و اثری مغشوش و به شدت آشفته است. فیلم به شکلی عجیب شعاری و کمیک از کار درآمده؛ در حالی که به نظر نمی رسد، قصد تقوایی این بوده باشد.

اکبر عبدی در این فیلم که داستانش به دوران انقلاب برمی گردد، نقش سرگرد مکوندی مستبد را بازی می کند که سعی دارد از اجرای آهنگ «ای ایران» توسط معلم شهر و شاگردانش جلوگیری کند.

اخباری درباره کشمکش تهیه کننده با تقوایی بر سر این فیلم و خارج کردن کنترل تدوین از دست این فیلم ساز موجود است که آن هم نمی تواند ضعف باورنکردنی فیلم را بپوشاند.

به هر حال اکبر عبدی در این فیلم نیز مانند تمام نقش آفرینی هایش خوب ظاهر می شود، هر چند مانند فیلمبرداری خوب آن هدر می رود. عبدی در جشنواره فجر سال 1390 اعلام کرد که به خاطر ای ایران باید سیمرغ بلورین را دریافت می کرده.

ریحانه

ریحانه (1368)، شنبه سوم تیر ماه نمایش داده می شود. ملودرامی به کارگردانی علی رضا رئیسیان که در سال 1368 ساخته شده است. عبدی در این فیلم در کنار فاطمه معتمدآریا و مجید مظفری به ایفای نقش می پردازد. فیلمی که بیشتر بر معتمدآریا متمرکز است.

دلشدگان

یک شنبه چهارم تیر نیز فیلم دلشدگان (1370)، دیگر ساخته مرحوم علی حاتمی نمایش داده می شود. فیلمی درباره گروهی نوازنده که برای یک اجرا به پاریس سفر می کنند. عبدی در این فیلم در نقش آشپزی که عاشق نواختن تمبک است، ظاهر می شود.

در دلشدگان برای اولین و آخرین بار، محمدرضا شجریان در یک فیلم ایرانی آواز خوانده است. صدای این استاد آواز موسیقی ایرانی بر روی تصاویر امین تارخ که نقش خواننده گروه را بر عهده دارد، شنیده می شود.

قاعده بازی

قاعده بازی (1385)، ساخته احمدرضا معتمدی، در روز دوشنبه پنجم تیر ماه نمایش داده می شود.

فیلمی کمدی که در آن به برخی از فیلم های مهم تاریخ سینما مانند رزمناو پوتمکین ارجاع داده می شود. قاعده بازی، تنها کمدی کارنامه معتمدی، فیلم ساز قابل ستایش ایرانی است. معتمدی دانش آموخته فلسفه و از معدود کارگردانان جدی این سرزمین است.

بازی درخشان اکبر عبدی از امتیازهای این کمدی خاص است.

خوابم میاد
خوابم میاد

خوابم میاد

آخرین فیلم این برنامه نیز خوابم میاد (1390) به کارگردانی رضا عطاران است که سه‌ شنبه ششم تیر ماه به نمایش در می آید. عبدی در این فیلم در نقش مادر رضا عطاران بازی می کند!!

نقش آفرینی اعجاب انگیز عبدی هیئت داوران جشنواره فجر را به تحسین واداشت و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به او اهدا کردند. انتخابی که مدتی سوژه طنز خبرنگاران شد که عبدی جایزه را به عنوان بازیگر مرد دریافت کند یا زن!!

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *